توجه به نیازهای جدید کودکان دارای معلولیت در دستور کار کانون

در ویژه‌برنامه روز جهانی معلولان کانون پرورش فکری با عنوان «بر بال پروانه‌ها» بر اجرای فعالیت‌های جدید برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه تاکید شد.

به گزارش اداره ‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این آیین فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون ضمن گرامی‌داشت این روز بیان کرد: جلسه‌ی امروز شاید نوعی یادآوری باشد تا جهان یکدیگر را بهتر درک و به یکدیگر کمک کنیم، زیرا همه‌ی ما انسان‌ها به کمک خواستن و کمک کردن نیاز داریم.

وی با بیان خاطره‌ای اظهار کرد: چند روز پیش، دومین جشنواره کاما یا همان جشنواره کتاب اعضای معلول ایران در تهران برگزار شد، یکی از نویسندگان حوزه کودک تعریف کرد به طور اتفاقی در مترو با شخصی که روی ویلچر بود آشنا شدم و فهمیدم می‌خواهد به جشنواره بیاید؛ هم مسیر که شدیم دیدم او در مسیر به ۱۱ مانع جدی برخورد.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: همه باید درک درستی از نیازهای مخاطبان داشته باشیم. ما امروز گردهم آمدیم تا به درک اولیه‌ای از نیازهای محتوایی شما برسیم.

وی بیان کرد: دنیا دائما در حال تغییر است و محتوای مورد نیاز نیز تغییر می‌کند. رویه‌ی مراکز فراگیر همچون گذشته است و شاید نیازهای جدیدی به وجود آمده است که باید آن را مطرح کنیم و در برنامه خود قرار دهیم.

فرهاد فلاح در پایان گفت: به ما کمک کنید تا موانع را بشناسیم و آن‌ها را رفع کنیم زیرا بیش از هرکس ما به این آگاهی نیاز داریم.

توجه به نیازهای جدید کودکان دارای معلولیت در دستور کار کانون

برنامه‌های کانون برای کودکان با نیازهای ویژه

در حاشیه برگزاری این برنامه نمایشگاهی از فعالیت‌های کانون برای کودکان با نیازهای ویژه شامل تولید کتاب‌های حسی-لمسی و عروسک‌های ارایه شده در مهرواره‌ی «دوست تازه‌ی من» برپا شد.

کتاب‌های حسی-لمسی، گونه‌ای از کتاب‌های تصویری هستند که به واسطه انگشتان (حس لامسه) خوانده می‌شوند. تصاویر و متن این کتاب‌ها با توجه به گرافیک لمسی نابینایان و اغلب با تضاد رنگ زیاد طراحی می‌شوند، به شیوه‌ای که هم کودکان نابینا و هم کودکان با اختلال‌های دیگر بینایی بتوانند با کتاب ارتباط برقرار کنند. برجسته و قابل لمس بودن و تنوع جنس مواد، از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب‌ها است. این کتاب‌ها دست‌ساز هستند و عرضه‌ی آن‌ها در بازار بسیار کمتر از تقاضاست.

برهمین اساس اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون بنا بر ضرورت و با هدف توانمندسازی مربیان سراسر کشور، اقدام به تولید کتاب‌های حسی-لمسی کرده ‌است.

توجه به نیازهای جدید کودکان دارای معلولیت در دستور کار کانون

همچنین شناخت و دوستی با افراد دارای نیاز ویژه به عنوان بخشی از افراد جامعه، نیازمند تربیت نسلی آگاه با نگاه تازه به نوع ارتباط و تعامل سازنده است. مهرواره «دوست تازه من» که پیشتر در کانون برگزار شده بود، پلی به سوی دنیای این افراد است که با هدف شناخت و دوستی کودکان با یکدیگر اجرا شد. کودکان و نوجوانان در این مهرواره یاد می‌گیرند آنچه در برقراری رابطه به عنوان اصل قرار می‌گیرد شباهت‌هایشان با یکدیگر است و نه تفاوت‌هایشان.

این مهرواره در تقویت ارتباط سازنده، درک مفهوم دوستی با تمام تفاوت‌ها گامی هر چند کوچک، اما روشنی بخش برداشت و نمایشگاهی از آثار متناسب با کودکان با نیازهای ویژه در قالب عروسک، کتاب‌های برجسته و... را به نمایش گذاشت.

در پایان این برنامه حامد علامتی مدیرعامل کانون ضمن اهدای هدیه متناسب با گروه سنی و معلولیت‌ حاضران، آن‌ها را میهمان سفر به مشهد مقدس کرد و در ادامه مراسم درخت‌کاری برگزار شد.

حمید طریفی‌حسینی رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل و ابوالقاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین ‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

توجه به نیازهای جدید کودکان دارای معلولیت در دستور کار کانون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =