صحبتی با همکار پژوهشگر استان کرمانشاه

با توجه به اشاعه‌ی فرهنگ پژوهش، صحبتی با شکوفه نادری‌نژاد همکار پژوهشگر استان کرمانشاه انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، با توجه به اشاعه‌ی فرهنگ پژوهش، صحبتی با شکوفه نادری‌نژاد همکار پژوهشگر استان کرمانشاه انجام گرفت.
شکوفه نادری نژاد در معرفی خود گفت: مربی مسئول مرکز گهواره با سابقه خدمت  ۲۲ سال، در سال‌های اخیر چند موضوع اقدام‌پژوهی کار کرده‌ام و در زمینه‌ی پژوهش اعضای مرکز، آثار بسیاری را که با محوریت موضوعاتی پیرامون اعضا بوده به جشنواره‌ی پژوهش ارسال کردیم که موفق به دریافت لوح تقدیر وجایزه شدند.
تعریف وی از پژوهش چنین بود: یعنی فرآیند منظم و هدفمند جمع‌آوری اطلاعات که براساس طرحی منسجم  برای دستیابی به پاسخ پرسش‌های پژوهشگر انجام می‌گیرد. معمولا" پژوهش از نظر ماهیت به پژوهش کمی وکیفی و از نظر هدف به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و پژوهش در عمل تقسیم می شود، پژوهش سبب تقویت روحیه‌ی کنجکاوی و کاوشگری و آموختن مهارت‌های حل مسئله است.
وی افزود: دستیابی به اهداف فعالیت‌های پژوهشی مستلزم تکرار، تمرین و تداوم این نوع از فعالیت‌هاست و باید با تنوع فعالیت‌ها،‌ امکانات و روش‌های اجرا، انگیزه‌ی کار مداوم ایجاد شود. تشکیل انجمن پژوهشگران کودک و نوجوان، مشارکت اعضا در فعالیت‌های علمی، دیدار با شخصیت‌های علمی، برگزاری گردش‌های علمی و وجود کتاب‌ها و منابع علمی لازم برای استفاده‌ی اعضا در زمینه‌ی پژوهش می‌تواند کارساز باشد.
نادری‌نژاد تصریح کرد: پژوهش برای حل مسئله از طریق تفکر درست و منطقی است. کودکان و نوجوانان از طریق فعالیت‌های پژوهشی یاد می‌گیرند که راه‌های بهتر زیستن را بیابند و تجربه کنند، در هر صورت لزوم انجام فعالیت‌های فرهنگی در هر زمینه‌ای بر مبنای پژوهش و تحقیق امری بدیهی و غیرقابل انکار است.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان با استفاده از روش‌های پژوهشی به تدریج یاد می‌گیرند که برای پذیرش هر مسئله آن را با روش‌های صحیح و منطقی ارزیابی کرده و پس از اطمینان از صحت نسبی، آن را بپذیرند، اجرای این فرآیند به رشد عقلی و منطقی آنان کمک می کند و موجب می شود در مواجهه با مسائل، تصمیماتشان بر مبنای استدلال منطقی و عقل باشد.
برای انجام فعالیت‌های پژوهشی می‌توان موضوع پژوهش را با فعالیت‌های مختلف نظیر مطالعه و کتابخوانی، بحث کتاب‌، بحث آزاد، نشریات دیواری و بازدیدهای گروهی تلفیق کرد تا علاوه بر ثمربخش شدن نتایج تحقیق و افزایش تاثیر فعالیت‌ها بر یکدیگر در جهت رشد خلاقیت‌های فکری مخاطبان موثر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =