گفتگو با خدابنده رئیس گروه تحقیقات و توسعه فرهنگی و عضو کمیته‌ی علمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه

در حاشیه‌ی برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، گفتگو با خدابنده رئیس گروه تحقیقات و توسعه فرهنگی و عضو کمیته‌ی علمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه صورت پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در حاشیه‌ی برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، گفتگو با خدابنده رئیس گروه تحقیقات و توسعه فرهنگی و عضو کمیته‌ی علمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه صورت پذیرفت.
علی خدابنده رئیس گروه تحقیقات و توسعه‌ی فرهنگی و عضو کمیته‌ی علمی بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین المللی قصه‌گویی گفت: با توجه به اهداف پیشبینی شده برای بخش علمی برنامه‌های متنوع و متعددی برای این بخش در نظر گرفته شد، همچنین توجه به رویکردهای جشنواره‌ی پیش رو یکی از دیگر از عوامل موثر در پیشبینی برنامه‌ها بود، بدین منظور توجه به قصه و قصه‌گویی چه از حیث محتوا و چه از نظر ابزار موجب پیشبینی نشست‌های تخصصی گردید، نگاهی نو به قصه‌های قرآنی، قصه‌های کسب و کار، قصه‌های نامداران، توجه به موضوع روایت، از جمله‌ی این موضوعات بود که امسال حدود ۴۵ نشست در حوزه‌ی ستادی و استانی در طی سال برگزار شد، از دیگر موضوعات مطرح در این بخش نیز توجه به موضوع نقالی و همچنین تاثیر قصه‌گویی از منظر علم روانشناسی نوین بود . 
وی افزود: تولید محتوا در قالب تدوین ویژه‌نامه، تدوین کتاب، بارگزاری پژوهش‌ها در سامانه‌ی آرشیو اطلاعات و آثار پژوهشی، طراحی دوره‌های آموزشی جدید، برگزاری نمایشگاه آثار برتر پژوهشی و چاپ مقالات برتر بخش علمی در نشریات تخصصی، از اقدامات انجام گرفته در بخش علمی جشنواره امسال بوده است. یکی از اهداف بخش علمی ارتقاء کیفیت قصه‌گویی است، برگزاری نشست‌های تخصصی موجب ایجاد گفتمان و جریان‌سازی در حوزه‌ی قصه و قصه‌گویی شده است. از دیگر عوامل موثر در بخش علمی دریافت آثار در بخش‌های مقاله، جستار، کتاب و رساله و پایان‌نامه می‌باشد، در بخش رساله و پایان‌نامه در طی سال‌های مختلف آثار بسیاری از سوی دانشجویان به موضوع قصه‌گویی معطوف شده و نسبت به ارسال آثار خویش به دبیرخانه‌ی جشنواره اقدام کرده‌اند که نتایج حاصل از آن‌ها بسیار می‌تواند از سوی تصمیم‌گیران مورد توجه واقع شود.
وی ادامه داد: در حوزه‌ی جستارنویسی به دلیل اینکه بسیاری از قصه‌گویان و قصه‌پژوهان از آشنایی لازم با تکنیک‌های مقاله‌نویسی آگاهی نداشته و از سویی دارای تجربه‌ی ارزشمندی هستند که می‌توانند آن‌را به رشته‌ی تحریر در آورند؛ لذا بخش جستارهایی به منظور دریافت آثار این دسته از قصه‌پژوهان شکل گرفت که طی ۳ سال گذشته ۲ جلد کتاب با عنوان قصه جو ۱ و ۲ در بخش‌های مقاله و کتاب نیز تلاش شده است تا برترین آثار نظری در این حوزه دریافت گردد.
خدابنده تصریح کرد: یکی از برنامه‌های امسال برگزاری نشست‌های تخصصی با رویکرد مباحث نظری بود که بدین منظور تعدادی از برگزیدگان بخش‌های کتاب و مقاله انتخاب و نتایج حاصل از تحقیقات و آثار خویش را پیش و در حین برگزاری جشنواره به علاقمندان ارائه کردند. یکی از کارهایی که همزمان با اجرای جشنواره از بخش استانی تا ملی در اداره کل آموزش و پژوهش انجام می شود ارزیابی عملکرد جشنواره می‌باشد که نظرات مخاطبان بخش‌های مختلف از طریق پرسشنامه‌ای که به تفکیک هر بخش طراحی شده است پیش، حین و پس از جشنواره دریافت و پس از جمع‌بندی و تحلیل در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌گیرد. پیشبینی ۴ پنل تخصصی نیز به منظور پرداختن به مباحث نظری موثر در قصه‌گویی چه از حیث قالب و تکنیک و چه از لحاظ محتوا از نقاط قوت این جشنواره بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =