صمیمانه با کتاب کانون کرمانشاه با نقد "تیستو، سبز انگشتی"

در دومین جلسه‌ی نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان، با حضور مدیرکل و کارشناسان ستادی استان، با عنوان صمیمانه با کتاب، نقد "تیستو، سبز انگشتی" در کانون کرمانشاه صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در دومین جلسه‌ی نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان، با حضور مدیرکل و کارشناسان ستادی استان، با عنوان صمیمانه با کتاب، نقد "تیستو، سبز انگشتی" در کانون کرمانشاه صورت گرفت.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان، با اشاره به اهمیت نقد کتاب و برگزاری چنین نشست‌هایی گفت: نقد کتاب، گزارشی درباره‌ی کتاب یا خلاصه­‌ای از آن نیست، بازتاب‌دهی واکنش منتقد به کتاب است و در آن نقاط قوت و ضعف اثر، مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می­‌گیرد. نقد کتاب توصیف، تحلیل انتقادی و ارزیابی کیفیت و مفهوم و اهمیت و تأثیرگذاری یک کتاب است و نه بازگویی آن، در نوشتن نقد باید بر هدف، محتوا و قدرت متقاعد کنندگی کتاب تمرکز کرد. باید گفت که نویسنده تلاش کرده است چه بگوید و اینکه در انجام این کار (به نظر منتقد) تا چه میزان موفق بوده و نیز لازم است که منتقد شواهدی درباره­‌ی ارزیابی خود ارائه کند. 

صمیمانه با کتاب کانون کرمانشاه با نقد "تیستو، سبز انگشتی"
وی افزود: خواندن انتقادی کتاب و نوشتن نقد بر آن هم منتقد را دقیق‌تر می‌کند، هم در طول زمان معیاری به دست خواننده می‌دهد تا کتاب‌های بهتری بخواند و او را برای انتخاب کتاب بعدی حساس‌تر می‌کند و هم سطح سلیقه‌ی عمومی را بالاتر می‌برد.
زنجانی تصریح کرد: زمانی که کتابی را می‌خوانیم و درباره‌اش صحبت می‌کنیم، خواسته یا ناخواسته وارد عرصه نقد شده‌ایم، زیرا سخن گفتن درباره‌ی آثار مختلف معمولاً همراه با شکلی از توصیف و تحلیل یا گونه‌ای از روایت و داوری است، در هنگام گفتگو درباره‌ی هر اثر نخست شمه‌ای از محتوا و مضمون آن را برای شنونده روایت می‌کنیم، بعد هم نظرمان را اعلام می‌کنیم که این ساده‌ترین شکل نقد است، اگر داوری ما به چند جمله و گزاره محدود شود، نقدی مختصر است و اگر با جزئیات بیشتر همراه باشد، مفصل و گسترده خواهد بود و اگر بدون سوگیری و پیش‌داوری درباره‌ی آثار صحبت کنیم و از دایره‌ی انصاف خارج نشویم، آنگاه امید بیشتری برای ارائه‌ی یک نقد منصفانه خواهیم داشت.
در ادامه کتاب " تیستو، سبز انگشتی "  از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به نویسندگی موریس درونون و با ترجمه‌ی لیلی گلستان، مناسب برای گروه سنی (ج)، توسط حاضرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت و ویژگی‌های ظاهری و محتوایی آن تحلیل شد و در مورد نکات مورد توجه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =