راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

همزمان با هشتمین روز از برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی «نشست بررسی لزوم طراحی و تولید اسباب‌بازی و سرگرمی برای کودکان با نیازهای ویژه» برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری بیان کرد: بچه‌ها بیش از اینکه دنبال لذت باشند دنبال معنا و در درونشان در جستجوی معنا هستند. بچه‌های با نیازهای ویژه در ابزار یا واسطه‌هایی که باید این معنا را درک کند دچار اختلال هستند.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: در کودکی مهمترین موضوع برای ما تعلیم و تربیت است. ابزار شناخت کودکان را فعال کنیم تا درک درستی از محیط اطراف خود داشته باشند و خانواده کمک کند بچه‌ها ضعف شناختی خود را تقویت کنند.

وی افزود: اسباب‌بازی در اینجا برای تکمیل فرآیند شناخت بچه‌ها نه صرفا سرگرمی یک نقش راهبردی دارد.

فلاح ادامه داد: این موضوع نیاز به کار پایه‌ای و اساسی دارد. باید کارهای گفتمانی‌مان را در این حوزه افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: درباره بازی‌های کودکان دارای نیاز ویژه در حوزه تولید علم ظاهرا کار زیادی انجام نشده و باید در قالب پایان‌نامه و کتاب به این موضوع بپردازیم تا نسبت به تولید علم در این موضوع متناسب با زیست بوم کشور خودمان تولید علم داشته باشیم.

فلاح در پایان گفت: از این موضوع به عنوان یک فرصت ویژه استفاده کنیم و حتی می‌تواند ظرفیت اقتصادی داشته باشد. همچنین می‌شود رویدادهای ایده‌پرداز برگزار کرد و ما در این بخش آماده کمک کردن هستیم.

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

بر کارکردهای شناختی اسباب‌بازی توجه کنیم

سپس لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون ضمن خوشامدگویی به کودکان دارای نیازهای ویژه و والدین‌شان بیان کرد: این نشست با محوریت کانون پرورش فکری و ابزارها و فضاهایی که این کودکان نیاز دارند طراحی شده است.

وی افزود: کانون پرورش فکری از سال‌ها قبل در مراکز فراگیر خود توجه به نیازهای کودکان دارای نیازهای ویژه را شروع کرد و امیدواریم این جریان ادامه‌دار باشد.

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

همچنین مسعود حسنلو دبیر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: در معاونت علمی اکوسیستم برای رشد صنعت اسباب‌بازی وجود دارد که از رویکردهای آن توجه به کودکان دارای نیازهای ویژه است. این کودکان بیشتر به بازی نیاز دارند.

وی ادامه داد: با همکاری کانون پرورش فکری، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و فعالان این حوزه می‌شود قدمی برای این عزیزان برداشت.

تصریح کرد: ما در معاونت علمی در علوم شناختی به کارکردهای شناختی اسباب‌بازی توجه ویژه داشتیم و اخیرا اولین مرکز نوآوری‌های توانبخشی را با دانشکده توانبخشی ایران افتتاح کرده‌ایم. این بستر آماده است و هدایت و حمایت دوستان را می‌خواهد.

مسعود حسنلو در پایان گفت: پرداختن به این  حوزه نیازمند حمایت است تا بتوانیم برای زندگی شادتر این بچه‌ها قدمی برداریم.

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

بچه‌ها از طریق بازی یادگیری پایدارتری دارند

پروین قربانیان مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز با بیان اینکه در این سازمان برای بچه‌ها دوره‌های تحصیلی تعریف می‌شود گفت: در این سازمان کودکان و دانش‌آموزان از بدو ورود به تحصیل و از زمانی که نیار به مداخله داشته باشند تحت تربیت قرار دارند.

وی بیان کرد: گروهی در مدارس عادی و گروهی در مدارس خاص هستند. همچنین برخی دانش‌آموزان براساس میزان توانمندی‌شان می‌توانند در کنار دانش‌آموزان عادی قرار بگیرند که تحت عنوان آموزش تلفیقی از آن یاد می‌کنیم.

قربانیان اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد موقعیت‌های یادگیری متنوع برای ما اصل است و از همه شرایط برای یادگیری استفاده کنیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه در مباحث مختلف از بازی کمک بگیریم ادامه داد: محور زمان و مکان برای ما برداشته شده است. رویکرد ما این است که می‌شود همه جا امر یادیگری را انجام داد. از این رو بازی برای ما مهم است. بچه‌ها از طریق بازی می‌توانند یادگیری پایدارتری داشته باشند.

وی افزود: بازی می‌تواند برای ما ابزار کمک آموزشی باشد. در هیمن راستا تفاهم‌نامه‌ای با کانون پرورش فکری امضا شده است تا با هدف تعاملات بین این دو حوزه و کمک به رشد و پیشرفت دانش‌آموزان فعالیت کنیم.

قربانیان بیان کرد: در مدارس خاص 82‌هزار دانش‌آموز و در گروه تلفیقی فراگیر 25‌هزار دانش‌آموز حضور دارند. تعدادی هم در مدارس عادی هستند که از خدمات دیگر بهره می‌برند.

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

به ماهیت اسباب‌بازی‌ها توجه کنیم

همچنین حامد تأملی نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی که اداره این نشست را برعهده داشت گفت: ما به عنوان تولیدکننده سعی کردیم بازی‌هایی را طراحی کنیم که نیاز کودک و نوجوان است و کانون پرورش فکری به عنوان یکی از متولیان حوزه کودک و نوجوان یکی از رسالت‌هایش فرهنگ‌سازی در حوزه کودک و نوجوان و تولید اسباب‌بازی است.

وی اظهار کرد: بحث تولید اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری با ورود بخش خصوصی کمرنگ‌تر شد و بیشتر سعی شد تسهیل‌گر باشد و به تولید اسباب‌بازی مورد نیاز کودک و نوجوان کمک کند که بحث کودکان نیاز ویژه هم همیشه مورد توجه بوده است.

تأملی با اشاره به تولید اسباب‌بازی‌های درمانی بیان کرد: به‌خاطر بحث بازار تولیدکنندگان خیلی به این حوزه ورود نکردند. تولیدکننده‌ها از بخش‌های مختلف آموزش، صنعت و... آمدند و شاید خیلی در بحث محتوایی نگاه جدی ندارند. چون این بازار، بازار بزرگی نبوده تولیدات زیادی نداریم.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با بیان اینکه بحث بازی را جدای از اسباب‌بازی ندانیم و به ماهیتش هم توجه کنیم ادامه داد: هدف ما اثربخشی در حوزه فرهنگی، درمانی و روان‌شناختی است.

حامد تأملی در پایان با بیان اینکه هر بازی مناسب برای گروهی از بچه‌های با نیازهای ویژه است، گفت: صنایع آموزشی ابزار کمک آموزشی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

همچنین امیر بهادری و نسرین قرایی از اعضای انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی هم درباره موضوعاتی چون لزوم توجه به مسائل مختلف در تولید اسباب‌بازی مناسب برای کودکان دارای نیازهای ویژه، فعالیت‌های این انجمن و... صحبت کردند.

در بخش دیگری از این نشست مهتاب شهیدی از مربیان مراکز فراگیر کانون پرورش فکری به بیان تجربه خود از کار با کودکان دارای نیازهای ویژه در مراکز فراگیر کانون پرداخت و به بیان نمونه‌هایی از کودکانی که با بازی درمانی بهبود پیدا کردند اشاره داشت.

مادر یکی از کودکان سندرم داون نیز به بیان انتقاد از نحوه آموزش کودکان سندروم داون و مشکلات و محدودیت‌هایی که برای کودکان دارای نیازهای ویژه وجود دارد، پرداخت.

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

در ادامه راضیه آخوندی، فاطمه رشنو، صدیقه رضایی، فاطمه اژدری و مینا الیاسی از کارشناسان پرورشی و آموزشی سازمان استثنایی به بیان نکته‌هایی درباره ویژگی‌های کودکان با نیازهای ویژه و نحوه تعامل با آنها پرداختند.

نشست «بررسی لزوم طراحی و تولید اسباب‌بازی و سرگرمی برای کودکان با نیازهای ویژه» با حضور طراحان، تولیدکنندگان، کارشناسان و مربیان کودکان دارای نیازهای ویژه صبح روز چهارشنبه 4 بهمن 1402 در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی ایران از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران تا ۷ بهمن ادامه دارد.

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =