اسباب‌بازی یکی از ابزارهای نرم و هویت‌ساز است

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، اسباب‌بازی را یکی از ابزارهای نرم و هویت‌ساز دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وزیر آموزش و پرورش به همراه برخی از اعضای شورای معاونان این وزارت‌خانه عصر روز ۷ بهمن ۱۴۰۲ در آیین پایانی هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی حضور یافت.

صحرایی ضمن اظهار خوشحالی از کیفیت نمایشگاه، تولیدکنندگان را بازی‌گران اصلی این رویداد مهم خطاب کرد و گفت: امروزه اسباب‌بازی تنها ابزار ما برای مقابله با هجومی است که از طریق فضای مجازی وارد زندگی‌های ما شده است. با وجود همه پیشرفت‌ها و گسترش فضای مجازی، کودکان کماکان دوست دارند در خاک و ماسه بازی کنند و با دست‌هایشان محیط را تغییر دهند و بسازند و بسازند. هیچ تحولی کودکان را از اسباب‌بازی دور نمی‌کند. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آنچه در این نمایشگاه دیدیم بخشی از نبوغ و خلاقیت ایرانی بود در حالی‌که تا یک دهه قبل پیدا کردن اسباب‌بازی ایرانی در بازار بسیار سخت بود، اما امروز فقط ۱۸۰۰ اثر از بین ۶هزار اثر به این جشنواره آمده است.

صحرایی با بیان اینکه اگر طراحی محیط و اسباب‌بازی درست باشد کودکان استقبال کافی می‌کنند، افزود: حرکت شتابان ما به سمت دنیای دیجیتال ابدا ما را از اسباب‌بازی بی‌نیاز نمی‌کند، فضای مجازی و آموزش غیرحضوری منجر به یادگیری عمیق نمی‌شود؛ به عنوان مثال پژوهش‌ها نشان دادند خواندن کاغذی، یادگیری عمیق به جا می‌گذارد اما خواندن از نمایشگر چنین عملکردی ندارد. اگر کودکان ما با اسباب‌بازی وقت خود را بگذرانند در سن اصلی یادگیری، یادگیری عمیق را تجربه خواهند کرد.

اسباب‌بازی یکی از ابزارهای نرم و هویت‌ساز است

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموزان در ۳ سال اول ابتدایی یاد می‌گیرند بخوانند و پس می‌خوانند تا یاد بگیرند. اگر در ۳ سال اول خواندن را به کمک اسباب‌بازی به آن‌ها خوب یاد دهیم باقی عمر را می‌خوانند و یاد می‌گیرند.

صحرایی با بیان اینکه سند تحول آموزشی کشور توجه عمیقی به این ظرفیت‌ها دارد، افزود: هویت به عنوان یکی از ارکان این سند از همین ائتلاف‌ها شکل می‌گیرد. ائتلاف تولیدکنندگان اسباب‌بازی و معلمان منجر به بالابردن فرهنگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بین سن، پیشرفت و توسعه رابطه بسیار وسیعی وجود دارد، اضافه کرد: کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد بودجه آموزشی را صرف دانش‌آموزان و به ویژه دبستان‌ها می‌کنند. هر چه سن پایین‌تر باشد تمرکز یک دستگاه تعلیم و تربیتی پیشرو روی آن بیشتر است. کودکستان‌ها امروزه کاملا عملی و دانش‌پایه و مردمی مدیریت می‌شوند و این اتفاق مهمی است.

اسباب‌بازی یکی از ابزارهای نرم و هویت‌ساز است

وزیر آموزش و پرورش با ارائه چند توصیه سخنانش را ادامه داد: این نمایشگاه را به سراسر ایران ببرید و فضایی ایجاد کنید که ایده‌های خلاق بتواند مورد حمایت قرار بگیرد.

صحرایی اظهار امیدواری کرد: جشنواره نهم با نخستین جشنواره بین‌المللی اسباب‌بازی همزمان باشد، چرا که ایران فرهنگی، تشنه این‌گونه اسباب‌بازی‌ها است.

وی با بیان اینکه توجه به نیازهای کودکان با نیازهای ویژه باید در سر خط فعالیت‌ها قرار بگیرد، افزود: کانون در این دوره که سیاست تولی‌گری را جایگزین تصدی‌گری کرده همین رویکرد را ادامه دهد و از تولیدکنندگان حمایت کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در طرح ۲۰هزار کتابخانه کلاسی که در حال کامل‌شدن است باید یک قفسه جداگانه اسباب‌بازی نیز اضافه شود.

صحرایی در پایان با اشاره به این‌که در گفتمان‌سازی تولید داخلی، این جشنواره رسالت خود را انجام داده است، خاطرنشان کرد: در لباس و پوشاکِ کودکان، استفاده‌کننده محصولات خارجی هستیم اما اگر اراده‌ای چون اراده شما داشته باشند می‌فهمیم ما ظرفیت آن را داریم.

آیین پایانی هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۷ بهمن ۱۴۰۲ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =