نشست ادبی دو پنجره با نقد کتاب "شب نرم نرم از پشت کوه آمد" در مشهد

نشست ادبی دو پنجره با مشارکت فعال نوجوانان و حضور شاعر و پژوهشگر شعر نوجوان آقای سید احمد میرزاده و با نقد کتاب "شب نرم نرم از پشت کوه آمد" در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد -کارشناس ادبی استان- با اعلام این خبر گفت: ۱۲۰ عضو نوجوان به صورت حضوری و مجازی روز پنجشنبه ۱۲ بهمن در این نشست شرکت کردند و نقدهای مکتوب خود را درباره کتاب "شب نرم نرم از پشت کوه آمد" خواندند.

سلامی‌راد در ادامه افزود: این نشست ادبی که به صورت کشوری و هر ساله با عنوان "دو پنجره" برگزار می‌شود با هدف آشنایی نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های ادبی با شاعران، نویسندگان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان و نقد و بررسی جدیدترین کتاب‌های آنان همراه است.

بر همین اساس استان خراسان رضوی در تاریخ ۱۲ بهمن ماه میزبان شاعر و پژوهشگر ارجمند آقای سید احمد میرزاده بود. این شاعر توانمند که از اعضای مکاتبه‌ای پیشین مرکز آفرینش‌های ادبی است که با حضور در جمع اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی، شنونده نقد و نظرات آن‌ها بود.  

نشست ادبی دو پنجره با نقد کتاب "شب نرم نرم از پشت کوه آمد" در مشهد

ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی ضمن خوشامدگویی به مهمان نشست از اعضا خواست تا تقویت آن هنری که دوست دارند را در اولویت کاریشان قرار بدهند.

ابراهیم زره‌ساز ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به اعضای کارگاه‌های ادبی گفت: حتماً نوشتن را جدی بگیرید و با تمرین و ممارست و مطالعه در حوزه‌ی علاقمندیتان وارد شوید.

 او در ادامه افزود: دفتری مخصوص یادداشت نظریات و نقد و نگاه‌تان نسبت به اثری که مطالعه می‌کنید داشته باشید. چرا که این نظریه‌ها علاوه بر رشد شما، باعث پایه‌ریزی نظریه‌های ادبی می‌شود. امروز آرزوهای بزرگ داشته باشید و برای رسیدن به آن تلاش کنید و به آرزوها و خواسته‌های کوچک، رضا ندهید.

نشست ادبی دو پنجره با نقد کتاب "شب نرم نرم از پشت کوه آمد" در مشهد

در ادامه مهمان نشست درباره ورودش به ادبیات و دنیای شعر و نقش کانون پرورش فکری با اعضا گفتگو کرد. سید احمد میرزاده گفت: کانون دنیای خاص و شیرینی بود و من خانم صباغ‌زاده ایرانی، خانم عطاءالهی و آقای جواد نعیمی را خیلی دوست داشتم و همیشه در کانون حضور داشتم. او ضمن تقدیر از مربیان ادبی یادآور شد که این نشست‌ها فرصت گفتگو با مخاطب اثر را بی‌واسطه فراهم می‌آورد.

در ادامه شاعر کتاب «نمی‌توان کلاغ ماند» به نقد برخی از اعضا گوش کرد. نسرین همتی فرد، مرتضی چزکی، ریحانه قاسمی، زهره ذاکر، نسیم طوسی، ریحانه عادلی، طاها ظریف از اعضای مراکز مشهد، مهدیه فعال عضو مرکز قوچان، پارسا صحرایی عضو مرکز سبزوار، سارا کیوانی عضو مرکز تربت حیدریه، نگار رضادوست عضو مرکز نیشابور و ... از جمله اعضایی بودند که نقد خود را بر این کتاب خواندند.

دکتر میرزاده در پایان نقد اعضا گفت: نقدهایتان را با صدای رسا اعلام کنید چون شما مخاطب این کتاب هستید و این اعتماد را در خودتان تقویت کنید. اغلب این نقدها چارچوب و ساختار داشت که قسمت عمده آن به تلاش مربیان شما برمی‌گردد. البته بعضاً چون با هنر مواجه‌ایم با نقد سلیقه‌ای نیز مواجه هستیم.

نویسنده کتاب «در هفت آینه» از اعضا خواست تا کتاب‌های خوب و شاهکارهای ادبی را بخوانند. در رشته‌های مختلف نیز مطالعه داشته و به نقد آگاه باشند.

میرزاده گفت: غیر منتقد با عناوینی چون خوشم آمد، خوشم نیامد از کتاب یاد می‌کند اما یک منتقد دلایل بیرونی و درونی اثر را در نقد خود مطرح می‌کند.

کارشناس ادبی استان در پایان عنوان کرد: نشست دو پنجره با اهدای یک پرنده سفالین (نمادی در پوستر برنامه دو پنجره» به تمامی شرکت کنندگان، جشن امضای کتاب و عکس یادگاری پایان یافت.

گفتنی است: تمامی نقدهای اعضا در استان، علاوه بر ارسال به مهمان نشست به ستاد کشوری نیز ارسال خواهد شد. در راستای این برنامه، نوشتن گزارمان کتاب " شب نرم نرم از پشت کوه آمد" توسط مربیان ادبی فرهنگی استان و نشست آموزش شعر نوجوان ویژه مربیان استان نیز اجرا خواهد شد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =