نشست ادبی دو پنجره با بررسی شعر نوجوان و با نگاهی به کتاب "در هفت آینه"

نشست ادبی دو پنجره با مشارکت فعال مربیان مراکز و حضور شاعر و پژوهشگر شعر نوجوان آقای سید احمد میرزاده و با بررسی کتاب "در هفت آینه" (نقد و بررسی کتاب‌های نظری شعر کودک و نوجوان در ایران) در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد -کارشناس ادبی استان- با اعلام این خبر گفت: ۶۰ مربی ادبی و فرهنگی استان به صورت حضوری و مجازی روز یکشنبه ۱۵ بهمن در این نشست شرکت کردند.

سلامی‌راد در ادامه افزود: این نشست ادبی که به صورت کشوری و هر ساله با عنوان "دو پنجره" برگزار می‌شود علاوه بر نقد کتاب توسط اعضا، نشستی را ویژه مربیان و رابطان ادبی برنامه‌ریزی می‌کند تا در فرصتی پدید آورندگان ادبیات کودک و نوجوان با رابطان و مربیان ادبی و فرهنگی به تبادل نظر و تجربه بپردازند.

بر همین اساس استان خراسان رضوی میزبان شاعر و پژوهشگر ارجمند آقای سید احمد میرزاده بود. این شاعر توانمند که از اعضای مکاتبه‌ای پیشین مرکز آفرینش‌های ادبی بود در جمع مربیان حاضر شد و درباره شعر نوجوان گفتگو کرد.

سیداحمد میرزاده ضمن بیان پیشینه شناختی دوران نوجوانی گفت: اولین کسی که دنیای نوجوانی را به رسمیت شناخت استانلی هال بود. مطالعه علمی نوجوانی توسط او آغاز شد و این روان‌شناس درباره بلوغ و نوجوانی پژوهش‌های فراوانی کرده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گروه‌های سنی را در گذشته و یا حال به اشکالی دسته‌بندی می‌کند که جای نقد و یا ابهام دارد. ژان پیاژه روان‌شناس مشهور نظریه‌ای درباره رشد شناختی دارد که این نظریه جامع درباره طبیعت و تکامل هوش انسانی است. براساس این نظریه، پیاژه چهار دوره را عنوان می‌کند که براساس آن می‌توان شناختی از نوجوان به دست آورد.

نویسنده کتاب «در هفت آینه» همچنین به پژوهش‌هایی که در حوزه شعر نوجوان در ایران شده پرداخت و مهمترین ویژگی‌های نوجوان را برشمرد. او عنوان کرد: سرعت در تغییرات بدن و ظهور بلوغ جنسی، آرمان‌گرایی، نیاز به کسب هویت، نیاز به همسالان، میل به انتخاب شغل، نیاز به پیشرفت و دیده شدن، نیاز به تکیه گاه معنوی و ارزش‌های معنوی داشتن، آمادگی برای قبول مسئوولیت، میل شدید به استقلال، حق طلبی و ایستادگی در برابر زور، نیاز به محبوبیت و نداشتن ظرفیت شکست بخشی از ویژگی‌های نوجوان است که اگر این نیازها دیده نشود سرخوردگی و ناامیدی و خشم و انزوا از عواقب آن است.

سیداحمد میرزاده ادامه داد: مهمترین نکته درباره شعر نوجوان همان اصطلاح "ژست بزرگسالانه" است که آقای مصطفی رحماندوست برای این گروه سنی نامیده است. یعنی در شعر نوجوان برخلاف کودک که وزن‌های کوتاه و ریتمیک است در شعر نوجوان با بلندتر شدن وزن و فرم شعر همراه هستیم. شعرها نو و بعضاً سپید هستند و قافیه در آن کمرنگ است. استعاره در شعر نوجوان دیده می‌شود اما چون درک انتزاعی نوجوان کامل نشده است استعاره نیز در همان سطح باقی می‌ماند.

مضامین سیاسی، اجتماعی، عشق در حد عفیف و توجه به همسالان در شعر نوجوان ورود پیدا می‌کند.

میرزاده در پایان نشست ضمن پاسخگویی به سوالات مربیان، از آن‌ها خواست تا کتاب‌شناس بوده و فهرستی از کتاب‌های خوب را در اختیار داشته باشند. در نقد اثر عضو نیز چک لیستی داشته باشند و مستدل نقاط قوت و ضعف اثر عضو را بررسی کنند.

لازم به توضیح است در راستای این برنامه، نوشتن گزارمان کتاب "شب نرم نرم از پشت کوه آمد" توسط مربیان ادبی فرهنگی استان نیز اجرا خواهد شد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =