فعالیت‌های ویژه‌ی مرکز شماره ۳ کانون کرج در طرح کانون – مدرسه

مربیان مرکز شماره ۳ کانون کرج علاوه بر اجرای فعالیت‌های مستمر برای دانش آموزان طرح کانون- مدرسه، کارگاه‌های حال خوش زندگی و کاوشگری را نیز برای دانش آموزان برگزار می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرزهدف از برگزاری طرح کانون- مدرسه  نقش‌آفرینی موثر کانون در ارتقاء سطح برنامه‌های پرورشیِ مدرسه و توانمندسازی دانش آموزان مبتنی بر ظرفیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حول ۵ محور ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی است و این طرح ااهداف فرعی دیگری از جمله

•       فراهم‌آوردن زمینه‌های تربیت تمام ساحتی کودکان و نوجوانان با تقویت برنامه‌های پرورشی؛

•       پوشش حداکثری دانش‌آموزان در برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی کانون؛

•       فعال‌سازی اعضای منتخب کانون در مدارس جهت گسترش و امتداد فعالیت‌های کانون در بخش پرورشی مدارس؛

و فراهم آوردن زمینه¬های جذب اعضای جدید در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دنبال می‌کند.

از این رو مراکز کانون البرز مانند مراکز کانون سراسر کشور با دو شیوه‌ی مراجعه دانش آموزان به مراکز کانون و حضور مربیان کانون در مدارس به دانش آموزان خدمت رسانی می‌کنند.

فعالیت‌های ویژه‌ی مرکز شماره ۳ کانون کرج در طرح کانون – مدرسه

مرکز شماره‌ی ۳ کانون کرج علاوه بر اجرای فعالیت‌های پیش بینش ده برخی برنامه‌ها را نیز به شکل ویژه برای دانش آموزان مدارس اجرا می کنند که کارگاه‌های «حال خوش زندگی» و «کاوشگری» از این برنامه‌هاست.

لیلی همتی مسوول مرکز شماره ۳ کانون که در گلشهر ویلا، بلوار مصطفی خمینی، جنب بوستان پدر واقع شده است در مورد این کارگاه‌ها می گوید:  

همانگونه که می‌دانید میزان خود باوری فرد بر تمام سطوح زندگی اعم از احساسات ،افکار،یادگیری، خلاقیت ،روابط او با دیگران و ... تاثیر می گذارد و در رفتارهایی که از او سر می زند مشهود است.

وی ادامه می دهد «کوپر اسمیت» روان شناس،  معتقد است که کودکان و نوجوانانی که از خود باوری بالایی برخوردارند معمولا روابط میان فردی بهتری دارند و اغلب به عنوان رهبر انتخاب می شوند.

و می افزاید کسی که احساس خوبی نسبت به خویشتن دارد برای شناخته شدن، انگیزه پیدا کردن و یا راهنمایی شدن در حد افراطی به دیگران وابسته نخواهد شد.

این مسوول می‌گوید:در همین راستا  در طرح کانون و مدرسه به جهت افزایش عزت نفس دانش آموزان  فعالیت نشانی از منبع کتاب کارگاه های حال خوش زندگی را برای  پایه های پنجم و ششم ابتدایی گروه پسران و دختران اجرا می‌کنیم که در فعالیت نشانی با پخش پویانمایی نشانی که شخصیت فیلم در تصمیم گیری مردد است و مدام به حرف دیگران گوش می کند از دانش آموزان سوالاتی پرسیده شده  و مربی بحث را به سمت خود باوری و اعتماد به نفس سوق می دهد.

همتی اضافه می‌کند همچنین در  فعالیت با من آشنا شو از دانش آموزان خواسته می‌شود که یک آگهی تبلیغاتی از خودشان درست کنید و روی پانل نصب کنند تا دانش آموزی که تازه وارد   کلاس آنها شده است، با خواندن آگهی‌ها دوست صمیمی خود را از بین بچه‌ها انتخاب کند .

این مسوول همچنین در مورد کاوشگری نیز می‌گوید این فعالیت نیز یکی از ویژه برنام‌های مرکز برای دانش آموزان حاضر در طرح کانون مدرسه است .

وی در تشریح این برنامه هم می گوید : این فعالیت با هدف پرورش حس کنجکاوی وتقویت روحیه پرسشگری دانش آموزان اجرا می‌شود به عنوان مثال این برنامه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲  با عنوان « عجیب ترین حیوان مورد علاقه من»، اجرا شد.

 نحوه اجرای فعالیت هم این گونه بود که  دانش آموزان  پایه ششم مدرسه شهیدچراغی با استفاده ازکتاب کشف های کوچک ، لذتهای بزرگ این فعالیت را اجرا کردند و دراین فعالیت دانش اموزان حیوانی راتصورمی کنند وآن حیوان وتمام ویژگیهایش رابه عنوان یک سیستم می بینند؛ سپس به این فکر می کنندکه اگریکی ازویژگی های این سیستم تغییر کند چه تغییراتی درسایرویژکی‌ها به وجود می آید.دراین مسیرپس ازطرح سوالات متعدد ،آنها می آموزند که تغییر یک عامل درسیستم بر کل سیستم اثرخواهد گذاشت .

درقدم بعدی بچه ها سعی دارند تا پاسخ هریک ازسوالات راپیدا کرده وویژگی‌های جدید حیوان تغییر یافته راگزارش کنند.

فعالیت‌های ویژه‌ی مرکز شماره ۳ کانون کرج در طرح کانون – مدرسه

گفتنی است فعالیت های طرح کانون – مدرسه تا پایان سال تحصیلی برای دانش آموزان اجرا خواهد شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =