کد خبر: 337540
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
رویداد کودک و شاهنامه در مشهد کلید خورد

رویداد کودک و شاهنامه در قالب تئاتر خیابانی، پرده‌خوانی و نقالی برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی در مشهد کلید خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی،  نشست خبری رویداد کودک و شاهنامه در فرهنگسرای شهربهشت با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون استان، سید جلیل بامشکی، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، محبوبه بزم آرا، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان ، سلمان آل حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و اصحاب رسانه برگزار شد.

رویداد کودک و شاهنامه در مشهد کلید خورد

هدف عالی کانون پرورش فکری کودکان، توجه به هنر حماسی است

ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی نیز اظهار داشت: بازیابی هویت غنی تاریخی و دینی برای نسل امروز با استفاده از ابزار جدید، هنر و فرهنگ که بتواند به صورت مبادله ای و فرایندی در حوزه کودک و نوجوان اثر گذار باشد، دغدغه ای است که از ابتدا در کانون مطرح بوده است. وی افزود: یکی از اهداف عالی در کانون، توجه به هنر حماسی باتوجه به کارکردهای آن برای کودک و نوجوان است و در این راستا مذاکراتی با شهرداری و آموزش و پرورش با هدف‌گذاری رسیدن به فضا هویتی کودکان صورت گرفت. مدیرکل کانون پرورش فکری خراسان رضوی بیان کرد: چندین رویداد طراحی شده که مواردی همچون تاریخ شاهنامه، حس وطن دوستی، هویت ملی، ایثارگری، فرهنگ پهلوانی و قهرمانی در قالب بازی و سرگرمی، غرفه های هنری، ادبیات، هوش فضایی و دنیای دیجیتال را در بر میگیرد و درصدد هستیم از دل تاریخ و قصه های شاهنامه به اتفاقات و دنیای امروز برسیم. زره ساز گفت: امروزه در تمام کشورهای درح ال توسعه پارک های موضوعی ایجاد شده و جای خالی آن در شهر مشهد با توجه به وجود مضجع منور رضوی و آرامگاه فردوسی بسیار خالی است. وی اضافه کرد: هدف کلان ما ایجاد فضای فرایندی و آموزشی برای رسیدن به هویت امروزی، تاریخی، انقلابی، دینی، هنری و حماسی است.

یکی از افتخارات ما در این شهر وجود آرامگاه فردوسی است

سید جلیل بامشکی، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در نشست خبری کارگروه رسانه و مطبوعات رویداد کودک و شاهنامه، اظهار داشت: فردوسی سبک‌های زیادی در ادبیات فارسی داشته و یکی از این سبک ها، استفاده از نام خداوند در سرایش شاهنامه است. وی افزود: یکی از افتخارات ما وجود آرامگاه فردوسی در این شهر و قله ای برای معرفی شهر مشهد، مفاخر و مشاهیر است. تلاش ما این است که از زوایای مختلف به شاهنامه فردوسی بپردازیم. یکی از ماموریت‌های ویژه معاونت گردشگری و زیارت شهرداری مشهد، توجه به موضوع فردوسی و ادبیات فارسی است و رسالت فرهنگسرای بهشت هویت شهر مشهد است. معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: از پیر و جوان، کودک و نوجوان همه پای اشعار و قصه شاهنامه می‌نشینند و این یکی از ظرفیت‌های بزرگ شاهنامه فردوسی است.  شاهنامه اثری حماسی است اما باید از روش های خلاقانه و جذاب برای معرفی آثار استفاده کنیم تا مفاهیم اخلاقی آن برای نوجوانان نهادینه شود.

رویداد کودک و شاهنامه در مشهد کلید خورد

شاهنامه منبع خوبی برای انتقال مفاهیم است

محبوبه بزم آرا، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی گفت: شاهنامه گنجینه ای سرشار از اندیشه و خرد و منبع خوبی برای انتقال مفاهیم است. یکی از رسالت های ما در کانون، مناسب سازی محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان است و نقطه قوت شاهنامه این است که علاوه بر داستان پردازی جذاب و درون مایه هنرمندانه فردوسی، حاوی مضامین اخلاقی و نکات تربیتی در موضوع خرد، عدالت، یزدان پرستی، قهرمانی، پهلوانی، تقویت حس وطن دوستی و بازیابی هویت ملی برای کودک و نوجوان است. وی ادامه داد: کانون سعی داشته با فعالیت متناسب با گروه های سنی، این پل را میان بچه های نسل امروز و گنجینه کهن گذشته ایجاد کند و ماندگاری این اتفاق با داستان های شاهنامه صدچندان می‌شود. معاون امور فرهنگی کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی بیان کرد: رویداد کودک و شاهنامه در دو شیف صبح عصر پذیرای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانش آموزان است. در شیفت صبح از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ و در شیفت عصر از ساعت ۱۳ تا ۱۶ پذیرای دانش‌آموزان در سالن شهدای تاکسیرانی در توس ۳۹ هستیم.

رویداد کودک و شاهنامه ماندگار در پهنه جغرافیایی شهر مشهد

سلمان آل حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز اظهار داشت: در پروژه سیمرغ یک، عروسک شخصیت های شاهنامه ساخته شد و همکاری هایی با شبکه کودک برای پخش انیمیشن های کوتاه و بلند درحال انجام است. همچنین پادکست و داستان صوتی برای مخاطب کودک و تئاتر خیابانی، پرده خوانی و نقالی توسط نسل جدید اجرا می‌شود. وی افزود:هدف گذاری طرح کودک و شاهنامه مقاطع چهارم، پنجم و ششم دبستان است و امیدواریم شروع خوبی باشد زیرا می‌خواهیم رویداد کودک و شاهنامه ماندگار و همیشگی در پهنه جغرافیایی شهر مشهد باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =