اولین جلسه  کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی با حضور اعظم رنجبر جهرمی نویسنده و پژوهشگر

اولین جلسه کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی با حضور اعظم رنجبر جهرمی نویسنده و پژوهشگر، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، اولین جلسه کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی با حضور اعظم رنجبر جهرمی،نویسنده و پژوهشگر برگزار شد.
در این کارگاه که با هدف افزایش حضور و فعالیت موثر اعضا نوجوان و ارشد در نشست های تخصصی خوانش کتاب. افزایش آگاهی مربیان نسبت به ادبیات کهن و لزوم برپایی این دست کارگاه ها در مراکز، افزایش آگاهی اعضا نسبت به نویسندگان و شاعران بنام دوران گذشته، افزایش سرانه ی مطالعه کتاب توسط اعضا، خانواده ها و مربیان برگزار شد. اعظم رنجبر جهرمی پیشینه ای در مورد برگزاری کارگاه های خوانش متون ارائه داد و گفت: تاکنون فعالیت خوانش متون را با دو مدل تجربه کرده ایم. کارگاه های حضوری و مجازی و هر کدام از این مدل ها شرایط و مقتضیات خاص خودش را داشته؛ به عنوان مثال پایدارسازی اعضا نسبت به کارگاه های مجازی راحت تر است.
وی به این نکته اشاره کرد که با توجه به سابقه ی همکاران شرکت کننده در دوره بهتر است کارگاه خوانش متون را با حکایت های گلستان سعدی آغاز کنیم؛ و در تکمیل صحبت خود به این نکته پرداخت که نزدیک به ۷۰۰ سال است که گلستان سعدی، گل سر سبد ادبیات است و هر کس متناسب با احوال خود از آن بهره می برد؛ و اولین دلیل آن شخصیت و جذابیت زندگی سعدی است چرا که این کتاب حاصل تجربه ی سفر وی است و این دلیل می تواند یکی از دلایل خوب ما برای انتخاب متن باشد.

وی افزود: دومین دلیل به سبک نگارش سعدی در گلستان که سهل ممتنع است؛ برمی گردد. ممکن است معنی برخی لغات را درک نکنیم اما متوجه مفهوم کل متن می شویم و درک زبان سعدی آسان است. و سومین دلیل به قالب کوتاه حکایات که حالت داستانی دارد و دارای مفاهیم اخلاقی برگرفته از قرآن است که در کل برای بچه ها جذاب استب؛ بر می گردد.
رنجبر با تاکید بر این که یکی از مهم ترین وظایف مربیان آموزش اخلاق مداری به اعضا است گفت: در کارگاه های خوانش متون اعضا با ادبیات فاخر آشنا می شوند و هم ذائقه ی ادبی آنها شکل می گیرد. و یکی از دلایل دیگر می تواند پی بردن خانواده ها و اولیای تربیتی به ارزش این کتاب باشد. همچنین جشنواره هایی نظیر گلستان خوانی دانش آموزان هم باعث ایجاد موج رغبت و علاقه نسبت به این مهم شده است.

وی در ادامه پیشنهاداتی را به عنوان عوامل مهم در برگزاری خوانش متون ارائه داد و گفت: از جمله پیش نیازهای برگزاری این کارگاه آشنایی مربی با کتاب و نویسنده است. مربی باید با آثار و خط فکری سعدی آشنایی داشته باشدو دیگر عامل مهم آشنایی مربی با متن است؛ این بدان معناست که تسلط مربی بر متن یک اصل است و عدم تسلط باعث به هم ریختن ذهنیت اعضا نسبت به متن می شود.

رنجبر به راه حلی برای کسانی که تاکنون چنین کارگاه هایی نداشته اند اشاره کرد و گفت: بهترین راه حل برای این دست از مربیان یادگیری خوانش صحیح از طریق سایت های معتبر من جمله سایت گنجور با خوانش حمیدرضا محمدی و یا اپلیکیشن ایران صدا است.

این نویسنده با تاکید بر آشنایی با پیش نیاز ها به مرحله ی چگونگی نوشتن طرح درس افزود: اول باید به ظرفیت های مرکز توجه کنیم و نمی توان برای تمام مراکز نسخه ی واحدی پیچید. باید بدانیم چند نفر از اعضای علاقمند را می توانیم شناسایی و پایدارسازی کنیم. ما باید بدانیم در این کارگاه هدف صرف صحیح خوانی متن نیست؛ چراکه این مهم را می توانید از سایت ها هم یاد بگیرد. باید اهداف جزئی و فرعی کارگاه کاملا مشخص باشد. همچنین شیوه ی ارائه می تواند با فعالیت های دیگر مانند نقاشی قصه گویی و ... تلفیق کرد و اینها در از عناصر مهم علاقمندی اعضا به کارگاه است؛ و مهم ترین نکته اینکه نباید دچار آموزش مستقیم بشویم. حتی در تبلیغات کارگاه اگر شیوه ی درستی استفاده شود و خانواده ها با این مهم آشنا شوند نصف بیشتر راه را رفته ایم.

این پژوهشگر اهداف را به دو دسته ی کلی تقسیم بندی کرد و گفت: اهداف کلی این کارگاه می تواند شامل آشنایی اعضا با متون باارزش ادبی و خوانش صحیح باشد و اهداف جزئی شامل افزایش هوش کلامی، تقویت سخنوری، تقویت اعتماد به نفس، آموزش مفاهیم تربیتی، افزایش توان تحلیل و درک پیام است. همچنین در انتخاب عنوان مناسب برای کارگاه، ابتدا باید از سطوح آسان شروع کنیم و با توجه به درک و سطح اعضا به سمت سطوح بعد برویم.

وی همچنین با تاکید بر طراحی فضای ویژه برای کارگاه گفت: هر چیزی که می تواند هم برای مربی و هم برای عضو باعث ایجاد ذوق و علاقه گردد؛ از جمله فضا سازی گوشه ای از مرکز، آهنگ های درخور و مناسب، پانل مخصوص کارگاه، می تواند طراحی شود. همچنین برای ایجاد ذوق و علاقه نباید از گروه های مجازی غافل شویم. ما باید خوانش بچه ها را مرتب نشر بدهیم و در آخر دوره برگزار شده، و برنامه های خاص مثل بزرگداشت سعدی و حافظ، حتما اعضا خوانش داشته باشند.
رنجبر در پایان به تنظیم هشت جلسه متن برای کارگاه پرداخت و نمونه ای از طرح درس های موفق خویش را ارائه داد؛ و به اهمیت صحیح خوانی، لحن مناسب و حس مناسب فضای متن، و قدرت کلام و فراز و فرودهای کلامی اشاره کرد.
اولین جلسه  کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی با حضور اعظم رنجبر جهرمی نویسنده و پژوهشگر
اولین جلسه  کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی با حضور اعظم رنجبر جهرمی نویسنده و پژوهشگر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =