کد خبر: 338516
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
بازدید 408
فضای کانون باید مناسب تنفس، تردد و زیست نوجوان باشد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در جلسه شورای نخبگان گفت: فضای کانون باید مرکز تنفس، تردد و زیست کودک و نوجوان باشد و باید کارگاه‌های روانشناسی و خودشناسی به صورت مرتب و منظم برای نوجوانان، مربیان و والدین برگزار شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، جلسه شورای نخبگان با محوریت نوجوان محوری و بررسی مسائل و آسیب‌های آنها در اتاق جلسات این اداره کل تشکیل شد.

در این جلسه علامه و یاسر عزیزی‌سعید از اساتید دانشگاه در رشته روانشناسی و فعال در حوزه نوجوان، پیام زمانی فعال فرهنگی و رسانه در حوزه اجتماعی و فرهنگی،  حسین بهرامی‌نوید معاون اسبق آموزش ابتدایی آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه، مدیران مراکز همدان، کارشناسان اداره حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه مدیرکل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور اساتید و فعالان حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: کانون در تمام دوران فعالیت خود در زمینه تربیت کودک و کشف استعدادهای آنها بسیار توانمند عمل کرده و کارنامه درخشانی دارد اما در زمینه نوجوان کار کمتر صورت گرفته است.

معصومه ابراهیمی هژیر ادامه داد: در سال جاری محوریت کار در کنار کودک موضوع نوجوان است که باید با قدرت و جدیت با همکاری شما و سایر نهادها پیگیری شود و به نتیجه مطلوب برسیم.

فضای کانون باید مناسب تنفس، تردد و زیست نوجوان باشد

در ادامه علامه، روانشناس فعال در حوزه نوجوان با اشاره به اینکه کانون این جلسه را با محوریت نوجوان برگزار کرده بسیار جای قدردانی دارد، گفت: من سالهاست بر روی نوجوانان کار می‌کنم و برای آنها کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌کنم و آخریت طرح من طرح "شباب" بوده به معنی شناخت بیشتر، آرامش بیشتر و تاکنون 411 کارگاه برگزار شده و استقبال خوب بوده است.

وی به برگزاری جلسات متعدد در ادارات و نهادهای فرهنگی حتی در سطح استان اشاره و یادآور شد: متأسفانه در تمام سال‌های فعالیتم هیچ خروجی مفیدی از این جلسات برای نوجوانان ندیدم.

این مدرس و فعال فرهنگی در حوزه نوجوان بیان کرد: شناخت نوجوان، نیازها و خواسته‌های آنها اهمیت داشته و آموزش باید برای مربی و والدین هم صورت بگیرد. وقتی شناخت مربی بالا برود سن برخورد او با نوجوان پایین آمده و این شناخت بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

فضای کانون باید مناسب تنفس، تردد و زیست نوجوان باشد

در ادامه پیام زمانی، نویسنده، فعال رسانه‌ای و دبیر متوسطه دوم با بیان اینکه هیچ کودکی بی‌استعداد نیست، خاطرنشان کرد: یک راه برقراری ارتباط با نوجوان در تجربه‌ای که با ارتباط با نوجوانان داشته‌ام، کشف استعدادهای آنهاست که با این اتفاق مسیر را برای او روشن کرده‌ایم و او دیگر سردرگم نیست.

وی با استفاده از ابزار هنر برای برقراری ارتباط با نوجوان مانند نمایش و تئاتر با اجرای خود نوجوانان برای گروه سنی نوجوان اشاره و اظهار کرد: این اقدام نتیجه مطلوبی دارد و از طرفی هم باید نوجوانان شاخص را به گروه نوجوانان جامعه معرفی کنیم و ناامیدی را در آنها از بین ببریم.

زمانی ادامه داد: باید یک برنامه بلند مدت برای تشکیل این شورای نخبگان داشته باشیم و کار پیوسته باشد تا به نتیجه برسد و از ظرفیت دستگاه‌های متولی نهایت استفاده را ببریم.

سپس بهرامی نوید، معاون ابتدایی اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: کار بر روی نوجوان بسیار مهم بوده اما متأسفانه ما می‌خواهیم با یک برنامه و شیوه نامه برای افرادی با ویژگی‌های بسیار متفاوت یک کار انجام بدهیم که با پیچیدگی‌های نوجوان جوابگو نیست و کار با شکست مواجه می‌شود.

فضای کانون باید مناسب تنفس، تردد و زیست نوجوان باشد

وی با اشاره به هوش هیجانی و عدم کار بر روی آن تصریح کرد: تقویت و کار بر روی هوش هیجانی نوجوانان باید مورد توجه قرار گرفته زیرا یادگیری امری ذاتا احساسی است و اول باید احساس فرد به آن مطلب پیوند بخورد و شوق ایجاد شود تا یادگیری صورت بگیرد.

بهرامی نوید افزود: وقتی نوجوانی به کانون مراجعه می‌کند اما پایدار نیست علتش هوش هیجانی پایین او بوده که مربی باید آن را پرورش دهد.

وی با بیان اینکه دو دسته مربی و معلم داریم ادامه داد: معلمانی که عاشق هستند و گذشت زمان را متوجه نمی‌شوند و دسته دوم معلمانی که علاقه ندارند و دائم در سر کلاس خود به ساعت نگاه می‌کنند پس از این بحث نتیجه می‌گیریم که قبل از کار بر روی نوجوان باید روی مربی و معلم کار انجام داد و برای آنها دوره آموزشی برقرار کرد.

این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه گاهی عدم انگیزه معلم را به پایین بودن حقوق او نسبت می‌دهند، خاطرنشان کرد: من 10 سال در امارات مدیر یک مجتمع آموزشی بودم و معلمان آنجا حقوق بسیار بالایی می‌گرفتند اما تجربه به من ثابت کرد که حقوق در معلم شدن نقشی ندارد و معلم نمی‌سازد.

سپس عزیزی، استاد دانشگاه در رشته روانشناسی یادگیری گفت: وقتی می‌خواهیم روی نوجوان کار کنیم باید ابتدا او را و همه ویژگی‌های شخصیتی، رفتاری، احساسی و ... او را بشناسیم تا بتوانیم ارتباط برقرار کنیم و بدانیم که نوجوان امروز بسیار متفاوت با دوران شما مربیان است.

فضای کانون باید مناسب تنفس، تردد و زیست نوجوان باشد

وی با تکمیل و به روز کردن تجهیزات در کانون برای ارتباط گیری با نوجوان تأکید و تصریح کرد: نوجوان امروز بسیار می‌فهمد و باید با او با سطحی بالاتر صحبت کرد و با او رفیق شد زیرا او از تفکر عینی به تفکر انتزاعی رسیده و می‌خواهد با همه بحث کند و این ابزاری است که خدا در این سن به او داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقطه اتصال افزود: برای نوجوانان نمی‌توان نسخه واحد پیچید و در جزئیات با هم فرق دارند که باید مربی آن نقاط اتصال را پیدا کند و مربی باید روانشناسی رشد و یادگیری را خوب فراگرفته باشد و در این زمینه مطالعه و در دوره‌ها شرکت کرده باشند.

وی ادامه داد: نوجوانان امروز با تمام بحث‌ها و حرف‌هایی که در مورد آنها زده می‌شود بسیار مظلوم هستند زیرا والدین آنها به عنوان والدین دهه شصتی بوده که به عنوان والد نگران شناخته می‌شوند.

فضای کانون باید مناسب تنفس، تردد و زیست نوجوان باشد

سپس مدیران مراکز فرهنگی- هنری کانون به ارائه نظرات و تجربیات خود پرداخته و علی محمدی مربی مسئول مرکز شهرستان قروه که جوانترین مربی مسئول کانون است خاطرنشان کرد: در مدت یک سال فعالیت خودم به این نتیجه رسیده‌ام که یک مربی و معلم باید با سلایق نوجوان امروز آشنا باشد، باید بداند که آنها به چه انیمه و فیلمی علاقه دارند؟، چه موسیقی آنها دوست دارند؟، باید به روز باشیم و هر روز اطلاعات خود را بالا ببریم.

 در پایان این جلسه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این جلسه چند مصوبه دارد؛ مصوبه اول برگزاری دوره آموزشی رشد و یادگیری برای همه همکاران، مصوبه دوم ایجاد شورای نوجوانان و سوم برگزاری دوره آموزشی برای والدین.

ابراهیمی هژیر بیان کرد: فضای کانون باید مرکز تنفس، تردد و زیست کودک و نوجوان باشد و باید کارگاه‌های آموزشی به صورت مرتب و منظم برای نوجوانان، مربیان و والدین برگزار شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =