خلاقیت بانوی ترکمن در توسعه‌ی فرهنگ کتابخوانی

پویش کتاب‌خانه‌های خانگی با خلاقیت یک بانوی ترکمن در روستای گرکز راز و جرگلان از سال ۹۷ آغاز شد و این امر موجب شده است تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاهای نوار مرزی خراسان شمالی توسعه یابد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صاحب جمال رحیمی بانوی ترکمن و فعال اجتماعی از روستای گرکز است که ایده برپایی کتاب‌خانه خانگی را از فعالان اجتماعی و ترکمن گرفت و با ۴۰ جلد کتاب، کاری کارستان برای ترویج دوستی با یار مهربان انجام داد.

رحیمی، اولین کتابدار کتاب‌خانه خانگی منطقه جرگلان، وسعت کتاب‌خانه خانگی کرگز را در این سال‌ها از یک کارتن به یک قفسه ارتقا داده و شمار کتاب‌ها را هم از ۴۰ جلد کتاب به بیش از یک هزار و ۵۰۰ جلد افزایش داده است.

این بانوی جوان، کتاب‌خانه خانگی را در منزل مادرش بنا نهاده است مادری که شریک شادی بچه‌هایی می‌شود که به اشتیاق امانت گرفتن کتاب به خانه او می‌آیند.

این فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: کار ایجاد کتاب‌خانه خانگی با پیشنهاد و تشویق یکی از فعالان اجتماعی ترکمن شهرستان کلید خورد، سال ۹۶ بود که اولین کتاب‌خانه خانگی را در اتاقی در منزل مادری‌ام راه‌اندازی کردم کتاب‌خانه‌ای که در حد یک کارتن بود و ۴۰ کتاب و ۲۰ مجله داشت اما اکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در آن وجود دارد.

رحیمی گفت: کتاب‌خانه خانگی و قفسه‌هایش در حد یک کارتن بود اما خیلی زود رونق گرفت و به سایر روستاها هم تسری پیدا کرد، ذوق و اشتیاق کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی عطش را برای ادامه کار و توسعه کتاب‌خانه خانگی بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه شور و هیجانی که یار مهربان در کتاب‌خانه‌های خانگی روستاهای مرزی شهرستان راز و  جرگلان خراسان شمالی به پا کرده است وصف ناشدنی است  افزود: بچه‌های منطقه محروم روستای گرکز که تا آن زمان، جز کتاب درسی کتابی ندیده و نخوانده بودند کتاب داستان و برایشان تازگی داشت این اشتیاق مرا برای ایجاد کتاب‌خانه در سایر روستاها تشنه‌تر کرد.

رحیمی افزود : ایجاد کتاب‌خانه خانگی از روستای گرکز به بیش از ۲۰ روستای دیگر منطقه ترکمن‌نشین و مرزی تسری یافت که کتابدار بیشتر آنان بانوان بودند، البته اکنون شمار زیادی از آنان غیرفعال شده است. اکنون چند روستای بخش جرگلان دارای کتاب‌خانه خانگی هستند.

وی افزود: در این سال‌ها که آوازه کتاب‌خانه خانگی در روستاهای ترکمن‌نشین استان پیچید به تدریج خیران به رونق کتاب‌خانه کمک کردند، برخی قفسه در اختیار قرار دادند و برخی کتاب اهدا کردند، شمار کتاب‌ها در این کتاب‌خانه‌ها به بیش از سه هزار جلد رسیده است.

این کتابدار اظهار داشت: خیران و نیکوکاران کمک‌های خوبی به کتاب‌خانه‌های خانگی داشتند، در برخی موارد کسبه، قفسه‌ای را در مغازه‌اش به کتاب‌خانه اختصاص داده تا بچه‌ها و سایر افراد کتاب‌ها را به امانت ببرند و برخی هم به تامین کتاب‌های کمک درسی کمک کرده‌اند.

این فعال اجتماعی اظهار داشت: اکنون خیلی از برنامه‌های جانبی هم‌چون نشست‌های کتاب‌خوانی که برای بچه‌ها اجرا می شود در فضای باز در باغ و یا زمین‌های اطراف روستاها برگزار می‌شود اما درخواست ما این است که این کودکان از فضای کتاب‌خانه‌ای مناسب بهره‌مند شوند.

 فرهاد آقابیگی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در دیدار با این بانوی فعال فرهنگی گفت: کانون استان این آمادگی را دارد تا در جهت رشد و آگاهی کودکان و نوجوانان منطقه گرکز و همچنین با هدف ایجاد شور و نشاط در بین اعضای کتاب‌خوان چندین جلد کتاب به این بانوی کتابداراهدا کند.

آقابیگی افزود: علاوه بر اهدای کتاب بسته‌های فرهنگی و بازی فکری نیز در اختیار این بانوی کتابدار قرار خواهد گرفت تا با استفاده از این بسته‌های فرهنگی به جذب هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان این منطقه کمک شود.

مدیر کل کانون استان خراسان شمالی همچنین از اهدای قفسه کتاب در ماه آینده به این بانوی خلاق خبرداد.

منطقه مرزی راز و جرگلان، تا سال ۱۳۹۲ بخشی در تابعیت شهرستان بجنورد بود که با تصویب دولت به شهرستانی مستقل به مرکزیت شهر راز ارتقا یافت.

خلاقیت بانوی ترکمن در توسعه‌ی فرهنگ کتابخوانی

این شهرستان که در شمال غربی خراسان شمالی واقع شده از شمال با ترکمنستان، از شرق به شهرستان شیروان، از غرب به شهرستان مانه و سملقان و استان گلستان و از جنوب به شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان محدود می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =