قصه، سن و سال ندارد/ قصه‌گوها از ابزار مدرن بهره ببرند

یکی از مربیان کانون پرورش فکری می‌گوید: قصه تنها به کودکان تعلق ندارد و همه آدم‌ها از شنیدن قصه لذت می‌برند. فقط برای بچه‌ها باید از قصه‌های ساده‌تر و برای نوجوان‌ها از داستان‌های مفهومی استفاده و ابزار قصه‌گویی را مدرن کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سوسن حیاتی یکی از قصه‌گوهای حاضر در غرفه کانون، هم‌زمان با نمایشگاه کتاب است. او قصه‌گویی را از سال ۱۳۸۳ شروع کرده ‌و از  سال ۱۳۸۹ تاکنون در جشنواره‌های کانون شرکت کرده و جایزه گرفته است.

به گفته این قصه‌گوی بین‌المللی، تنها ۳۰ درصد این هنرقصه‌گویی، فن بیان و استعداد است و ۷۰درصد آن به مهارت و آموزش نیاز دارد. از این‌رو کسانی که دلشان می‌خواهد قصه‌گویی را یاد بگیرند خوب است کار خود را با یک مربی راه‌بلد آغاز کنند. کسی که اصول و فنون قصه گفتن را می‌داند.

حیاتی به جادوی قصه اشاره و بیان کرد: اگر قصه‌گو بتواند قصه‌ها را درونی و به لایه‌های پنهان آن دست پیدا کند. به عبارتی اگر قصه‌گو، درست قصه بگوید نه تنها کودکان که بزرگ‌ترها را هم جادو می‌کند. تا آنجا که فیلم و پویانمایی و بازی رایانه‌ای هم توان رقابت با قصه خوب را ندارند.

این قصه‌گو، به‌روز کردن قصه‌ها را ضروری دانست و افزود: یکی از ویژگی‌های ادبیات و فرهنگ عامیانه همین به‌روز شدن و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافتن است. امروز هم قصه‌گوها می‌توانند از ابزار مدرن برای قصه گفتن بهره ببرند. ضمن این‌که در سراسر دنیا از قالب قصه برای بازی‌های رایانه‌ای یا ساخت فیلم و پویانمایی استفاده می‌شود.

حیاتی به لزوم معرفی شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی در قالب قصه اشاره و بیان کرد: بازی‌گر سریال‌های خارجی به ایران می‌آید و تعداد زیادی از مردم به استقبالش می‌روند چون او را می‌شناسند. اما همین مردم چه اندازه با شاهنامه و مثنوی و گلستان سعدی و دیگر شخصیت‌های اثرگذار خود آشنا هستند؟!

این مربی کانون پرورش فکری در پاسخ به این‌که قصه‌گویی، متفاوت با قصه‌نویسی است و قصه‌گوها خوراک خود را چگونه و از کجا تهیه می‌کنند گفت: ما منابع زیادی برای قصه‌ گفتن نداریم. قصه‌نامه «کارد و استخوان» از علی خانجانی یا چند کتاب از مصطفی رحماندوست و محمد میرکیانی از انگشت‌شمار آثاری است که به آن مراجعه می‌کنیم. به همین‌خاطر قصه‌گوها از منابع کهن مثل شاهنامه، مثنوی، کلیله و دمنه بهره می‌برند و این داستان‌ها را به‌روز می‌کنند یا به فراخور حس و حال مخاطب برایش قصه می‌گویند.

 به گفته حیاتی، قصه تنها به کودکان تعلق ندارد. اصلا قصه سن و سال ندارد و همه آدم‌ها در هر گروه سنی می‌توانند از شنیدن آن لذت ببرند. فقط برای بچه‌ها باید از قصه‌های ساده‌تر و برای نوجوان‌ها از داستان‌های مفهومی بهره برد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی(ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/ حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =