همکاری کانون نمونه‌ای از مشارکت جدی در جشنواره رضوی است

همکاری مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمونه‌ای از مشارکت جدی و مهم در برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در شب میلاد حضرت ثامن‌الحجج(ع) در مشهد برگزار شد، با تبریک ولادت با سعادت و فرخنده هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) به برگزاری جشنواره‌های مختلف که گروه‌های سنی و اجتماعی مختلفی را دربرگرفته است، اشاره کرد و گفت: کودکان و نوجوانان مستعدترین عناصر تاثیرپذیر در مسایل فرهنگی هستند و فرهنگ و معارف دینی در آغاز زندگی چون نقشی که بر سنگ حک شود، ملکه ذهن و زبان آن‌ها می‌شود.
جنتی گفت: طراحی و شیوه برگزاری جشنواره‌های متعدد موضوعی به گونه‌ای است که کانون‌های تجمع و تحصیل کودکان، نوجوانان، جوانان و دانشجویان را عمیقا تحت‌تأثیر قرار داده است. هر سال بر تعداد دانشگاه‌هایی که در برگزاری این رویدادِ فرهنگی‌معنوی مشارکت دارند افزوده می‌شود. همکاری 920 مرکز کانون پرورش فگری کودکان و نوجوانان و ورود ٣٥ دانشگاهِ دولتی و غیردولتی در برگزاری دوره چهاردهم نمونه بارز این مشارکت و مایه افتخار و مباهات است.
وی با تاکید بر این‌که جشنواره امام رضا (ع) هر چند با عنوان امامِ ثامن و فرهنگ و معارف رضوی مزین و متبرک است اما در حقیقت جشنواره فرهنگ و معارفِ چهارده ستاره سپهر امامت و ولایت و چهارده چشمه معرفت و خداجویی است که ما از زلالِ زمزمِ آنها سیراب می‌شویم، افزود: جشنواره رضوی رایحه عطرآگین چهارده‌معصوم را با نام امامِ رضا(ع) در گستره داخلی و بین‌المللی آن می‌پراکند و عصاره و چکیده معارف و فرهنگ امامت و ولایت را در دل خود جای داده است. این بزرگترین رویدادِ فرهنگی کشور است که تأثیر و نفوذ آن در چندین هزار نقطه دور و نزدیک مشهود است. امسال بیش از ٢٠٠٠ نقطه در ٣١ استان و ٧٧ کشور میزبان این جشنواره‌اند.
جنتی آغاز راه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را هم‌چون رود خروشانی دانست که هر مانعی را از سر راه خود بر می‌دارد چرا‌که از یک سو هر روز بر دامنه برنامه‌های مردمی آن افزوده می‌شود و از دیگر سو دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، غیر‌دولتی و آموزشی با مخاطبانی از کودکان و نوجوانان گرفته تا بزرگسالان در تشکل‌های مردمی به این جریان می‌پیوندند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که جاذبه جشنواره به گونه‌ای است که ارادتمندانِ آن حضرت در هر نقطه از جهان برای همسو شدن با جریان دهه کرامت در داخل کشور، بنیان‌های جشنواره را در خارج از کشور تقویت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این جشنواره چون بر پایه اعتقادات، باور دینی مردم و عشق و ارادت به ساحت آن حضرت استوار شده، ریشه‌دار و عمیق است و به صورت مویرگی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها، از روستاهای دوردست گرفته تا شهرهای بزرگ و پنج قاره جهان گسترش پیدا کرده و متکی به عشق و ولای مردم شده است. به تعبیری می‌توان گفت ستاد برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در قلب‌های مردم شیفته ولایت مستقر شده است.
جنتی خاطرنشان کرد: جشنواره امام رضا (ع) در بسترِ پویای خود پشتوانه فرهنگ‌عمومی کشور هم بوده است. در این دوره و در بخش کتابخوانی با موضوع فرهنگ رضوی در ٣١ استان، ٣١ ستاد برای ترویج فرهنگ رضوی راه‌اندازی شد و نهضت کتابخوانی در همه استان‌ها برای همه اقشار و مقاطع سنی و تحصیلی به راه افتاد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره امام رضا(ع) اکنون محرک برخی از حرکت‌های خودجوش مردمی در نقاط مختلف ایران و جهان شده است.
جنتی در پایان، برگزاری این رویدادِ بزرگ فرهنگی با ابعاد و جوانب و گستره وسیع آن را حاصل عشق و ارادت همه خادمان آن حضرت در جای جای کشور و نقاط مختلف جهان دانست و از همه خادمان فرهنگ رضوی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور تشکر و سپاسگزاری کرد.