احمد سفلایی: حضور ۴ پایان‌نامه غیرایرانی در جشنواره قابل توجه است

احمد سفلایی، افزایش تعداد پایان‌نامه‌ها با موضوع و محتوای فرهنگ بومی ایران را حاصل تشویق‌های سه دوره گذشته جشنواره پویانمایی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، احمد سفلایی دبیر بخش پایاننامه‌های برتر سیزدهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران، درباره تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین با اشاره به ۵۳ پایان‌نامه ارسال شده به دبیرخانه گفت: فاصله زمانی دوره دوازدهم با دوره یازدهم سه سال بود، حال آن‌که این دوره دو سال با دوره دوازدهم فاصله دارد به همین علت تعداد پایان‌نامه‌های رسیده نسبت به دوره گذشته کمی کاهش داشته است. تفاوت دیگر نسبت به دوره گذشته موضوع‌های ارسالی بود. در این دوره پایان‌نامه‌هایی که با موضوع و محتوای فرهنگ بومی ایران و توجه به انیمیشن ملی تالیف شده، افزایش داشته و پایان‌نامه‌هایی که به اتفاق‌ها و رویدادهای انیمیشن بین‌المللی می‌پرداخت، کاهش داشته است. دلیل این امر را می‌توان در سیاست‌گذاری بخش علمی جشنواره و تشویق پایان‌نامه‌هایی با موضوع‌های ملی طی سه دوره اخیر جست‌وجو کرد.

احمد سفلایی: حضور ۴ پایان‌نامه غیرایرانی در جشنواره قابل توجه است

وی نگاه کاربردی دانشجویان به مسائل و مشکلات موجود در صنعت انیمیشن ایران را تفاوت دیگری نسبت به دوره گذشته عنوان و بیان کرد: توجه به مسائلی که گریبانگیر تولید انیمیشن است و مسائلی که برای اجرا و پخش صنعتی انیمیشن مطرح است، در این دوره بیشتر نمود داشت. این نشان می‌دهد که بچه‌ها مساله‌محور به موضوع نگاه می‌کنند. نکته بعدی حضور پایان‌نامه‌های غیرایرانی در این دوره بود. ما چهار پایان‌نامه غیرایرانی داشتیم که یکی به مرحله ارائه پوستر و ارائه در برنامه سخنرانی هم راه پیدا کرد.

سفلایی با اشاره به دانشگاه‌های تربیت مدرس، سوره و جهاد دانشگاهی که بیشترین تعداد پایان‌نامه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: امسال متاسفانه از دانشگاه صدا و سیما پایان‌نامه نداشتیم، چراکه رشته ارشد انیمیشن و پویانمایی در این دوره دانشگاه وجود نداشت.

وی یکی از اهداف دوره سیزدهم جشنواره پویانمایی تهران را ارتباط دانشگاه با صنعت انیمیشن عنوان کرد و گفت: بر همین اساس پنلی را برنامه‌ریزی کردیم که آثار برتر در آنجا به دو شیوه یعنی ارائه پوستر علمی و ارائه یک سخنرانی کوتاه‌مدت پخش و توضیح داده شوند تا افراد علاقه‌مند بیشتری از آن استفاده کنند. در کنار این ارائه‌ها، بخشی هم برای رونمایی کتاب در نظر گرفتیم که از پایان‌نامه‌های دوره قبل استخراج و اجرایی شده‌اند. در دوره‌های قبل پس از آن‌که پروسه داوری را برگزار کردیم، به دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف پیشنهاد دادیم که این آثار را با توجه به ارزشی که دارند، به‌صورت کتاب منتشر کنند.

احمد سفلایی: حضور ۴ پایان‌نامه غیرایرانی در جشنواره قابل توجه است

دبیر بخش پایاننامه‌های برتر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، کتاب‌های رونمایی شده در دوره قبلی را شامل کتاب مجموعه مقاله‌ها و کتاب نفر برگزیده اول و برگزیده دوم عنوان و بیان کرد: امسال این تعداد به پنج کتاب رسیده است. ما یک کتاب کلی از مجموعه مقاله‌های استخراج‌شده از پایان‌نامه‌ها داریم. یک کتاب برگزیده و به همین ترتیب از دانشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه سوره و جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس هم پایان‌نامه‌هایی را تقبل کردند که به عنوان کتاب رونمایی می‌شود.

سفلایی یکی از حلقه‌های مفقوده تا امروز را ارتباط بین تولیدکنندگان محتوای علمی و تولیدکنندگان محتوای تصویری و هنری در حوزه انیمیشن دانست و گفت: ما با توجه به این نیاز، بحث تاسیس انجمن علمی پویانمایی ایران را مطرح کردیم که یکی از وظایفش ارائه راهکار و کارشناسی و رفع مشکل در حوزه صنعت انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای بود. امیدواریم که این همراهی و این تجمیع تجربه و دانش، روند سریع‌تری پیدا کند. در حال حاضر انجمن علمی به نوعی میانجی یا نقش واسطه بین این دو را بر عهده دارد و حضورش هم در جشنواره و در بخش علمی بسیار پررنگ است. همچنین دو نفر از داوران ما به همراه دبیر بخش، همگی عضو اصلی انجمن علمی هستند و این مسائل را مدنظر دارند تا این رابطه پررنگ‌تر شود.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران همچون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =