ضرورت افزایش دانش نویسندگان جوان در جشنواره‌های دینی

یکی از داوران بخش داستان‌نویسی رضوی جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری از نقاط ضعف و قوت آثار رسیده به این دوره از جشنواره سخن گفت.

به ‌گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور‌ بین‌الملل کانون، با پایان داوری و اعلام برندگان بخش داستان‌نویسی رضوی طاهره ایبد به تشریح شیوه‌ی داوری و نیازمندی‌های این بخش از جشنواره اشاره داشت.
وی با اعلام این‌که داوری 200 داستان رسیده به جشنواره در چند مرحله صورت گرفته است؛ تشکیل کارگاه‌های داستان‌نویسی برای داستان‌نویسان نوپا را ضروری خواند: «شرکت‌کنندگانی وجود داشتند که مشخص بود استعداد داستان‌نویسی دارند، اما با ساختار و عناصر داستان آشنا نیستند و چون شناخت آن‌ها از حوزه دین و مذهب و ماهیت وجودی بزرگان کافی نبود، نتوانسته بودند نگرش درستی به موضوع‌های دینی داشته باشند و زاویه دید درست و مناسبی برای طرح موضوع‌های دینی انتخاب کنند و گاهی اسیر شعار و کلیشه ‌می‌شوند. لذا احساس می‌شود که تشکیل کارگاه‌های آموزشی به بالا بردن اطلاعات و دانش آن‌ها و کسب مهارت برای خلق داستان کمک می‌کند.»
او به بیان شیوه‌ی داوری این آثار اشاره داشت: «برای بررسی آثار یک فرم کارشناسی و داوری طراحی شده بود که در آن عناصر داستانی، امتیازدهی شده بودند که جمع کل امتیازها به 100 می‌رسید. البته بعضی از موضوع‌ها با هم هم‌پوشانی داشت و یکی دو موضوع که از نظر داوران اهمیت زیادی داشت، ردیف مجزایی نداشتند که در یک جلسه‌ مشترک با مسئولان جشنواره در این باره گفت‌و‌گو شد و به نتیجه رسیدیم؛ یعنی علاوه بر امتیازدهی مجزا، داوران در بخش توضیح‌ها، به نکته‌های مهم و ویژه آثار اشاره و امتیاز نهایی را درج می‌کردند.»
او در ادامه به نقاط قوت و ضعف این آثار پرداخت: «بخش قابل قبول آثار، داستان‌هایی بود که نویسندگانش با نگاهی بومی آن‌ها را نوشته بودند؛ یعنی روح مذهبی در جسم یک زندگی واقعی (به لحاظ پرداخت و خلق جهان داستانی) دمیده بود، که البته تعدادشان کم بود. از دیدگاه من، در مجموع آثار رسیده، چندان به حد قابل قبول نزدیک نشده‌اند. گاهی شعارزدگی و نگاه کلیشه‌ای، برخی از این آثار را از ادبیات و داستان دور می‌کند. به نظر من شرکت‌کنندگان باید آن قدر مطالعه و تفکر منطقی داشته‌اند تا از شنیده‌های غیرمستند و نگاه همه‌گرایانه سطحی فاصله بگیرند و داستانی جذاب با مضمونی عمیق و قابل تامل خلق کنند.»
عضو هیات مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نقاط ضعف آثار را این‌طور  برشمرد: «ضعف‌های آثار را می‌توانم به سه بخش اصلی تقسیم کنم: نبود شناخت کافی از سیره زندگی و ماهیت انسانی و ظلم‌ستیزانه و حق‌طلبانه امام رضا(ع)، ضعف در شناخت عناصر داستان، به ویژه فقدان تخیل و عدم توانایی در خلق داستان و پیوند داستان با روح مذهب و ماهیت حقیقی دین.
او همچنین گفت: «برای این‌که این‌گونه جشنواره‌ها بتوانند به هدف‌های خود دست پیدا کنند، لازم است که برنامه‌ریزی پیوسته و بلند مدت برای مخاطب داشته باشند؛ در یک بازه زمانی کوتاه، چنین رویدادهایی ممکن است قشری از جامعه را با خود درگیر ‌کنند. در حالی که می‌دانیم این جشنواره‌ها، اهداف ارزشمند و قابل تاملی دنبال می‌کنند.»
این نویسنده در پایان گفت: «وقتی آثار بررسی می‌شود و ضعف‌ها، مشخص می‌شود، تا حد زیادی می‌توان آسیب‌شناسی کرد و دلیل‌ها و علت‌‌ها را هم یافت، پس می‌شود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تا سال بعد، آثار قوی‌تر و پخته‌تری به جشنواره برسد.»
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 27 بهمن کار خود را در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری آغاز می‌کند.