ایران می‌تواند قطب قصه‌گویی جهان شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن دیدار با مربیان، کارشناسان و قصه‌گویان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌‌گویی از ظرفیت‌ جهانی شدن قصه‌گویی ایران سخن گفت.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در بعدازظهر سومین روز از برگزاری جشنواره قصه‌گویی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شرکت‌کنندگان بزرگ‌سال این جشنواره دیدار و گفت‌وگو کرد.
حاجیان‌زاده در این دیدار خبر از برگزاری جلسه‌های سیاست‌گذاری بیستمین جشنواره‌ی قصه‌گویی پس از اختتامیه جشنواره نوزدهم داد.
وی با تاکید بر ابعاد جشنواره قصه‌گویی عنوان کرد: «نکته‌ای که حائز اهمیت است بی‌بدیل بودن قصه‌گویی در کانون است. چرا که قصه‌گویی هم فعالیتی است که همچون کتاب‌خوانی در تمام مراکز کانون انجام می‌شود و هم کانون مجری جشنواره ی قصه گویی با اعتبار جهانی است .»
او این جشنواره را به دلیل پشتوانه کتابخانه‌ای بودن فعالیت قصه‌گویی امری دانست که از قالب صرف جشنواره‌ای بودن خارج شده است.
مدیرعامل کانون با بیان نظرهای قصه‌گویان خارجی؛ به دیدگاه‌های مثبت آن‌ها و بازتاب جشنواره اشاره کرد و همین امر را قدمی در تحقق اهداف بلند کانون در ترویج قصه گویی خواند وی اظهار داشت: «یکی از شعارهای ما که در جهت تحقق آن حرکت می‌کنیم این است که ایران قطب قصه‌گویی جهان شود. اگرچه شاید این یک آرزو تلقی ‌شود اما دست نیافتنی نیست.»
حاجیان‌زاده اظهار داشت: «ایجاد دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره و برگزاری جلسه‌های مستمر شورای سیاست‌گذاری به ما کمک خواهد کرد تا پله پله به این هدف نزدیک شویم.»
رضا قمرزاده دبیر‌ نوزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی دیگر سخنران این نشست صمیمانه به تقدیر و تشکر از شرکت‌کنندگان و مدیرعامل کانون پرداخت. وی‌گفت: «اگر این جشنواره وجوه مثبت و متمایز داشت به دلیل هدایت‌های مدیرعامل کانون بود و فرصت را فراهم آورد تا ما  این نگاه‌های جدید را در جشنواره برقرار کنیم.»
او در ادامه از دیگر دست‌اندرکاران جشنواره همچون دبیرخانه، روابط‌عمومی، حراست، کانون استان تهران، مرکز آموزش و پژوهش و دبیران و رابطان جشنواره در استان‌ها تقدیر و تشکر کرد.
این نشست با پیشنهادها و نظرهای مربیان و قصه‌گویان و رابطان استان‌ها و کارشناس‌ها همراه بود. هر کدام از این مهمانان که از شهرهای دور و نزدیک گرد هم آمده بودند در جهت بهبود کیفیت جشنواره پیشنهادهایی را مطرح کردند.
این مربیان اعلام کردند: «نشست‌های آموزشی و تخصصی در این روزها سبب ارتقای نگاه ما شد. اما تصور می‌شود که اگر این نشست‌ها پیش از جشنواره برگزار شود اتفاق‌های مثبتی رخ خواهد داد. از سوی دیگر خوب است که جشنواره به صورت مرحله به مرحله برگزار شود، به نظر می‌رسد یکی از عوامل رد آثار، قصه‌ی انتخابی باشد، این در حالی است که شیوه‌ی قصه‌گویی قابل تامل است. مثل دنیای نمایش خوب است که پس از گزینش قصه، ‌مربیان وارد مرحله‌ی اجرا شوند.»
یکی از قصه گویان ادامه داد: «سال گذشته من در مترو قصه‌گویی را تجربه کردم. امسال هم در بخش اعزام حضور داشتم و لذت قصه‌گویی را در فضاهای غیرمتعارف تجربه کردم. به همین دلیل گمان می‌کنم که اگر بخشی به قصه‌گویی خیابانی و محلی اختصاص داده شود جشنواره به هدف‌های خود نزدیک می‌شود.»
پیشنهاد راه‌اندازی جریانی همانند  تریلی سیار نمایشی در حوزه  قصه‌گویی از دیگر مسائل مطرح شده‌ی این نشست بود: «در راستای ترویج فرهنگ قصه‌گویی، راه‌اندازی کاروان سیار قصه‌گویی می‌تواند در پیشرفت این هدف یاری‌گر باشد. این کاروان قصه گویی می‌تواند به شهرهای دور و نزدیک سفر کند و قصه را به روستاهای دور ببرد.»
مربیان حاضر در این جشنواره درباره‌ی تفکیک بخش‌ها و جوایز جشنواره هم سخن گفتند. آنان تقسیم‌بندی جوایز قصه، روایت و تغییر در شاخص‌های انتخاب آثار برتر را سبب تخصصی‌تر شدن قصه‌گویی خواندند. یک‌دستی و هماهنگی سلایق و نظرات داوران در این بخش یکی از خواسته‌های این قصه‌گویان بود.
ایجاد داوری تخصصی در بخش نوجوان و استفاده از توانمندی خود نوجوان‌ها؛ بهره‌گیری از کارشناسان حوزه‌ی کودکان با نیازهای ویژه در داوری بخش فراگیر دیگر پیشنهاد این مهمانان بود.
گفتنی است که حاجیان‌زاده ضمن پاسخ به سوال‌ها و نظرهای مطرح شده عنوان کرد که تمام این نظرها بررسی خواهد شد. وی در پایان با اهدای لوح تقدیر به کارشناسان استان‌ها و مربیان شرکت کننده در جشنواره از آنان قدردانی کرد.