انیمیشن‌های دانشجویی دچار شتابزدگی است

محمدعلی صفورا داور بخش دانشجویی دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: آثار دانشجویی به رغم پیشرفت در تکنیک و محتوا نسبت به سال‌های گذشته، دچار شتاب‌زدگی شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ این داور جشنواره درباره وضعیت آثار رسیده افزود: در دیدگاه کلی تعدادی از آثار دانشجویی نسبت به چندسال گذشته دچار شتاب‌زدگی شده‌اند که دلیل این مسأله به وزارت علوم بر می‌گردد چون می‌خواهد دانشجویان را در اولین فرصت فارغ‌التحصیل کند. ما برای ساخت فیلم‌های پویانمایی نیازمند وقت بیشتری هستیم و اگر زمان کافی نگذاریم، به کیفیت آثار لطمه می‌زند.
وی ادامه داد: فیلم‌هایی که به بخش داوری راه پیدا کرده‌اند، خوب بودند و از لحاظ تکنیکی و موضوع تنوع در آن‌ها دیده می‌شد. کار دانشجویی نیازمند نوعی بلندپروازی در مشکل و محتواست، اما متأسفانه جسارت، استقلال رأی و ساختارشکنی که برای کار دانشجویی لازم است، در بسیاری از کارها دیده نمی‌شد.
داور بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی در پاسخ به این پرسش که چه مولفه‌هایی را برای داوری آثار در نظر داشتید، عنوان کرد: موضوع بدیع‌بودن و تازگی، این‌که چه محتوایی ارایه می‌شود، ملاک دیگر داشتن ساختار منسجم و محکم و نهایتا معیار چهارم مخاطب است. یعنی ما فیلم را برای چه کسی می‌سازیم؟ به طور کلی داوری در دنیا به شناخت برمی‌گردد و چهار معیار برای داوری فیلم‌ها در هر جشنواره‌ای وجود دارد. من هم بر اساس این معیارها حرکت کردم.
وی در پاسخ به این پرسش که آینده پویانمایی ایران را چطور می‌بیند؟ گفت: پویانمایی ایران بسیار پیشرو و دارای نیروهای جوان و خلاق است. ما به لحاظ نیرو هیچ کمبودی در پویانمایی کوتاه تجربی و سینمایی نداریم اما نیازمند زیرساخت‌های محکم مدیریتی هستیم. مثلا مسئولان ظرفیت‌های پویانمایی را بشناسند و شرایط مناسب تولید را برای پویانمایی فراهم کنند. اگر این زمینه‌ها برای پویانمایی ایران فراهم شود، تولیدات ما می‌تواند با بهترین آثار دنیا رقابت کند.
دهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی صبح روز 15 اسفند در تهران و 32 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه می‌یابد.