سهم انیمیشن ایران از بازار بین‌المللی اندک است

نشست بررسی انیمیشن سینمایی «دنیای کیف‌ها» به کارگردانی «حمید نخعی» روز 15 اسفند و در اولین روز جشنواره پویانمایی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ ابتدا شیوا مقانلو مجری جلسه عوامل فنی این فیلم را به این ترتیب معرفی کرد: سعید مددی؛ کارگردان فنی، مهدیه چمن رسان؛ دستیار کارگردان و نویسنده و تدوینگر، حامد حسین‌زاده؛ سرپرست انیماتورو، حسین شهدایی؛ مدیر پروژه و تولید، محسن نامدار محمدی؛ مدل‌ساز گروه و محسن توکلی؛ عضو تیم مدل‌سازی.
در ادامه نخعی با اشاره به این‌که بیش از  16 تا 17 سال است که کار انیمیشن را در شهر کرمان آغاز کرده؛ گفت: ما از جمله گروه‌های انیمیشنی هستیم که با نرم‌افزار «مایا» کار می‌کنیم و اکنون بعد از سال‌ها «خانه انیمیشن کرمان» پویانمایی در کرمان شکل گرفت و با فعالیت نزدیک به هشت گروه انیمیشنی علاقه‌مندان به انیمیشن در کنار هم جمع شوند. هم‌اکنون سه انیمیشن بلند سینمایی نیز در کرمان در حال ساخت است.
کارگردان انیمیشن «دنیای کیف‌ها» در عین حال به تجربه این گروه برای حضور در حیطه بین‌الملل اشاره کرد و افزود: به هر حال هر محصولی، ‌نتیجه‌ای در بردارد. از طرفی کار ما هنوز کامل نیست اما ویژگی‌هایی دارد که آن را بسیار متفاوت از پروژه‌هایی می‌کند که هم اکنون در حال ساخت هستند.
نخعی درباره شکل‌گیری داستان «دنیای کیف‌ها» توضیح داد: از سال‌ها پیش این قصه در ذهنم شکل‌ گرفته بود و به این موضوع فکر می‌کردم که ارتباط بین بچه‌ها و وسایلشان می‌تواند سوژه جالبی باشد. قبل از آن به این موضوع فکر کرده بودم که یک کیف چه نیازهایی می‌تواند داشته باشد و چه ویژگی دارد. این برای بچه‌ها خوب است که یک نوع ارتباط ویژه شخصیت‌های نزدیک‌شان را پیدا کنند و انعکاس خودشان را در آن ببینید.
وی افزود: اساسا ایده این کار برای خودم جالب و جدید بود. قبلاً کارهایی در خصوص ماشین یا هواپیما ساخته شده بود اما کودکان با آن‌ها خیلی نزدیک نیستند، بعد پیشنهاد ساخت این موضوع را به سعید مددی دادم. او هم پذیرفت و ساخت انیمیشن «دنیای کیف‌ها» آغاز شد.
مددی نیز درباره شروع ساخت این انیمیشن گفت: ساخت «دنیای کیف‌ها» را از آذر 92 شروع کردیم و به خاطر این که کارهای سه بعدی جذابیت ویژه‌ای دارند به سراغ این تکنیک رفتیم و تریلر 3 دقیقه‌ای تهیه‌ کردیم. بعد از این‌که برآیند جنبی فیلم را به اتمام رساندیم آن را تولید کردیم و کار تولید «دنیای کیف‌ها» در اسفندماه 94 تمام شد.
نخعی درباره شخصیت اصلی «دنیای کیف‌ها» توضیح داد: این شخصیت علاقه بسیاری دارد که از فضایی که در آن محصور شده خارج شود و به سرزمین موسیقی برود. او طی مسافرتی که برای رفتن به جشنواره موسیقی دارد، گم می‌شود و در فرودگاه با کیف‌های گمشده دیگر آشنا می‌شود.
چمن رسان در پاسخ به این سوال که روند تدوین «دنیای کیف‌ها» چگونه پیش رفته است گفت: ما در مرحله استوری بورد تدوین اولیه را انجام دادیم و به همین دلیل در زمان تدوین پلان دور‌ ریز نداشتیم. در واقع تدوین این کار بیشتر نوعی جای‌گذاری بود، چون کار از همان ابتدا تدوین شده بود. حتی ما در مرحله ساخت چندین بار صدای شاهد ضبط کردیم، آرشیو صدا جمع‌آوری کردیم و در نهایت بومی‌سازی انجام دادیم.
نخعی در این نشست تاکید کرد: ما معتقد هستیم محصول را از همان زمانی که دارید می‌سازید باید بتوانید بفروشید. نگاه ما جهانی بود. متاسفانه سهم سینمای ایران از بازار انیمیشن جهان بسیار اندک و حدود 2 درصد است و شما می‌دانید که ساخت انیمیشن تنها برای اکران در ایران کار بسیار سختی است.
گفتنی است؛‌ دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه دارد.