جلسه‌ی قصه‌گویی و نمایش خلاق برای مربیان کتاب‌خانه‌های عمومی

شهرام پوردنیا کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل مبانی قصه‌گویی و نمایش خلاق را به مربیان کتاب‌خانه‌های عمومی اردبیل آموزش داد.

این دو جلسه‌ی آموزش شامل تعاریف، پیشینه، اهداف و شیوه‌ی اجرای این دو فعالیت فرهنگی بود که طی دو جلسه‌ی تئوری به مربیان ارایه شد.
شهرام پوردنیا در جلسه‌ی آموزش قصه‌گویی با بیان ضرورت قصه‌گویی به کودکان، قصه را ابزاری برای انتقال فرهنگ تعریف کرد و گفت: قصه موثرترین شیوه برای تربیت کودک است که نقش مهمی در یادگیری ماندگار ایفا می‌کند.
بحث در مورد چگونگی انتخاب قصه، خصوصیات قصه و قصه‌گوی خوب، فضاسازی و نحوه‌ی ورود به قصه‌گویی، نحوه‌ی استفاده از لحن و بیان، ظاهر قصه‌گو و زمان و مکان مناسب، مباحثی بود که کارشناس فرهنگی کانون سعی کرد به مربیان حاضر در جلسه آموزش دهد.
در جلسه‌ی نمایش خلاق نیز بعد از بیان تعریف این فعالیت، مدرس به بیان شیوه‌ی اجرای نمایش خلاق پرداخت.
انتخاب داستانی با قابلیت نمایشی، فضای مناسب، توجه به شخصیت‌ها و دقت در انتخاب کودکان برای ایفای نقش، از نکات مهمی بود که کارشناس فرهنگی کانون به آن‌ها تاکید کرد.
استقبال مربیان باعث شد فرصتی برای مباحث عملی در کانون پرورش فکری به آن‌ها داده شود تا آموخته‌های تئوری را به کار گیرند و با مشاهده‌ی نمونه‌های موفق قصه‌گویی و نمایش خلاق بیشتر با این دو فعالیت آشنا شوند.