کد خبر: 263444
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
بازدید 2544
گفت و گو با برگزیدگان جشنواره سراسری علم وعامه

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، حانیه خلیلی‌فر و طاهره‌جابری دو تن از اعضا مرکز شهر قدس ، چندی پیش حائز کسب رتبه‌های اول و دوم جشنواره سراسری علم و عامه شدند.
 جشنواره علم و عامه دو سال پیاپی توسط موزۀ علوم و فناوری با هدف ترویج علم از طریق ساده‌سازی مفاهیم علمی، تشویق عامۀ مردم برای مشارکت‌جویی در فعالیت‌های علمی و فرهنگ‌سازی برای ایجاد تفکر علمی در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی برگزار می‌شود. این دو عضو فعال مرکز شهر قدس، در گفتگوی کوتاهی با  مربی مسئول مرکز، از تاثیر فعالیت‌های کانون در این موفقیت گفتند.
حانیه خلیلی‌فر رتبۀ اول این جشنواره را در بخش نقاشی به خود اختصاص داد. او که پیش از این، در مسابقۀ نقاشی با موضوع " آلزایمر" برگزیده شده بود، در مورد فکر اولیۀ نقاشی خود با عنوان غول تکنولوژی گفت: من برای کشیدن این نقاشی طرح‌ها و ایده‌های زیادی به ذهنم رسید، اما در یک گفت‌ و‌گو با مربی نقاشی خانم عسگری، ایدۀ استفاده از موجودات تخیلی مثل غول‌ها و دیو‌ها و حتی اسطوره‌ها به ذهنم رسید. بعد مطالبی از مجلات، اینترنت و کتاب‌ها جمع‌آوری کردم تا بدانم پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان‌ها، زندگی کدام یک از حیوانات دریایی را با خطراتی مواجه می‌کند.
این عضو خلاق مرکز شهر قدس، موفقیّتش در این جشنوارۀ سراسری را مدیون مربی نقاشی کانون می‌داند و معتقد است اتفاقات این چنینی در زندگی نوجوانان اثر‌گذار و باعث ایجاد اعتماد‌به‌نفس و خود باوری می شود. او گفت: تا قبل از شروع اختتامیه، اصلا فکر نمی‌کردم برگزیدۀ اول شده باشم، چون همیشه اعتماد به نفسم پایین بود، اما حالا به این خود‌باوری رسیده‌ام که برای موفقیت باید تلاش کنم و بقیه راه به خداوند مهربان توکل کنم.
طاهره جابری رتبۀ دوم این جشنواره که پیش از این، برگزیدۀ مسابقه نقاشی هیکاری ژاپن، برگزیده اولین مسابقه نقاشی قامت دوست و در بخش ادبی و آهنگ بهاران نیز موفقیت‌هایی داشته، در مورد انتخاب ایده برای کشیدن نقاشی گفت: ایدۀ آلودگی نوری و در خطر افتادن جان بچه لاک‌پشت‌ها زمانی به ذهنم رسید که آقای دکتر نوروزی برای آموزش ستاره شناسی و نجوم به مرکز ما دعوت شدند و راجع به آلودگی نوری با ما صحبت کردند. بسیار برایم عجیب و جالب بود. من تا به حال در مورد آلودگی هوا و آلودگی صوتی چیزهایی شنیده بودم اما با شنیدن آلودگی نوری شگفت‌زده شدم. یک ماه بعد که باید اتود زدن برای جشنواره علم وعامه را شروع می‌کردم به فکر حرف‌های دکتر نوروزی افتادم. اثر نقاشی من در اولین جشنواره علم وعامه تقدیر شد و امسال برای شرکت در دومین جشنواره از خودم انتظار کار بهتری را داشتم.
این عضو نوجوان در پایان این گفت و‌گو، درباره کسب موفقیتش گفت: اتفاق خوب این جشنواره برای من، از یک برنامۀ فرهنگی و معرفی و آشنایی با یک ستاره شناس شروع شد. ما در کانون در کنار کتاب خواندن، با شرکت در فعالیت‌های متنوع دیگر، با دنیای پیرامونمان بیشتر آشنا می‌شویم. من مدت زیادی نیست که نقاشی را در کانون شروع کردم. این موفقیت که حاصل زحمات مربیانم است، برای من ایجاد انگیزه کرد و متوجۀ توانایی‌های خودم شدم.  حالا دیگر نیروی جملۀ "من می‌توانم" را بیش از گذشته باور دارم.
بنا بر این گزارش 21 اثر نقاشی از مرکز شهر قدس کانون پرورش فکری استان تهران به این جشنواره ارسال شد که از میان، اثر هانیه خلیلی‌فر برگزیده اول و طاهره‌جابری برگزیدۀ دوم شناخته شدند. همچنین آثار شادا جوادی‌فر، حدیثه‌قاسمی و پریناز مصطفوی در همین بخش مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش نمایشگاهی نیز تمامی آثار ارسالی از این مرکز، در نمایشگاه جشنواره برج میلاد به نمایش گذاشته شد .