کد خبر: 249542
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
برترین های هفته کتاب کودک مازندران تجلیل شدند

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، از فعالان و برترین های کتاب و کتابخوانی عرصه کودک ونوجوان کانون پرورش فکری مازندران تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، از برترین ها و فعالان عرصه کتاب کودک و نوجوان  مراکز فرهنگی و هنری این اداره کل تقدیر شد.
مدیر کل کانون مازندران در این آیین، هفته کتاب را هفته فرهنگ و تاریخ اسلامی و ایرانی دانست که در آن انس و الفت همیشگی با کتاب موج می زند.
قاسم عزیززاده گرجی با بیان اینکه در آموزه های دینی به موضوع کتاب اهمیت ویژه ای داده شد، افزود: واژه "کتاب" در قرآن 232 مرتبه آمده و از واژگان کلیدی است.همچنین 582 مرتبه ازکلمه "علم "در قرآن سخن گفته شد، 2 بار از "قلم" یاد شد و 3 مرتبه واژه "اقرا" بکار برده شد که اولین واژه قرآن با خواندن آغاز شده است.
وی اظهار داشت: همه ی این موارد نشان دهنده اهمیت خواندن، تکرار این واژگان از باب اهمیت و هدایت افکار، هشدار و یادآوری است.
گرجی همچنین به سخنان برخی از بزرگان علم و ادب نیز اشاره داشت به نقل از حضرت علامه طباطبایی؛ارزش کتاب را بیش از معلم معرفی کرد. وی به نقل از سخنی از سقراط گفت: "جامعه وقتی به فرزانگی می رسد که مطالعه کار روزانه اش باشد."
بیان مشکلات فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دیگر محورهای صحبت مدیر کل کانون مازندران در این آیین بود.وی توجه به نیاز های مخاطبین در تولید کتاب- توجه به نقش خانواده در مطالعه روزانه با همراهی فرزندان و نقش کلیدی آموزش و پرورش و مدرسه را از عمده مسایل برون رفت از مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.
این مسوول همچنین افزود: مطالعه روزانه و استمرار ارتباط با کتاب و کتابخوانی می تواند در جهت تقویت نگرش کودک ونوجوان موثر باشد و نقش خانواده و دستگاه های فرهنگی در این خصوص قابل تامل است.
عزیززاده گرجی عدم آگاهی و اطلاع مخاطبین از اثر بخشی کتاب در زندگی فردی و اجتماعی را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و اظهار داشت: مسوولیت مربیان، معلمان، اساتید حوزه و دانشگاه و خانواده ها در این خصوص مهم است.
وی در ادامه سخنانش به دیگر راه های برون رفت از این مشکلات اشاره کرد و بیان داشت: ارایه و اجرای ایده ها و طرح ها، تولید فعالیت ها و برنامه های جذاب و متنوع برای معرفی کتاب بویژه برای کودکان ونوجوانان برخی از این راه کار ها هستند.
این مسوول، از نهادینه سازی فرهنگ مطالعه با ایجاد فضا و جریان سازی کتابخوانی در منزل ، مدرسه، اماکن عمومی  در زمان های فرصت انتظار، را از دیگر راه کار های گرایش به مطالعه عنوان کرد.
گرجی در پایان سخنانش رابطه کتاب و مطالعه را در کانون رابطه معنا داری عنوان نمود و افزود: همه فعالیت ها در کانون به کتاب و کتابخوانی ختم می شود به همین منظور می بایست از روش های متعدد فرهنگی، هنری و ادبی بهره جست تا بتوان در جهت تقویت هر چه بیشترفرهنگ مطالعه در اعضای کانون  و جامعه اقدام نمود.
وی همچنین با اشار به این مراسم اظهار داشت: در این آیین در 7 بخش : ازمربیان برتر طرح کشوری فعالان حوزه کتاب - مرکز منتخب در عرصه کتابخوانی با اهدا نشان شایستگی مرغک طلایی - برگزیده اعضای فعال مراکز در عرصه کتابخوانی- مربیان فعال در حوزه طرح توسعه کتابخوانی- مربیان برتر درطرح گزارمان نویسی- مربی فعال در ترویج کتابخوانی و مربیان سیارروستایی فعال در طرح ترویج کتابخوانی تقدیر شده است.
به همین منظور در آیینی که با حضور مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران، مسوولان و اعضای مراکز و سایر مسوولان وکارکنان کانون مازندران صورت پذیرفت؛ از امیرحسین ابراهیمی - علی ناصری- امیرحسین فغانی- مهدیه شیخیان- سعید باقرزاده- مهدیه آقازاده- یاسمن حسن زاده -محمدرضاآرین- علی مرتضوی وسیدمحمدمهدی حسینی به عنوان ده نفراز اعضای فعال حوزه کتاب خوانی در سطح مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری استان تقدیر شد.
همچنین در بخش طرح توسعه کتابخوانی: از سید محمد حسینی و سید حسین میرنژاد از مرکز فریدونکنار- گلستان اکبری از مرکز پستی ساری - مریم یدالله پور و سارا نوشیر از مرکز چالوس و فاطمه نعمتی ساراخانلو از مرکز  رامسر به عنوان مربیان برتر طرح توسعه کتابخوانی تجلیل شد.
در طرح گزارمان نویسی نیز بر اساس انتخاب صورت گرفته؛ سکینه فرمانی مربی مسوول مرکز دلگشا - شوکت فلاح آملی، مربی مسوول مرکز محمودآباد- محبوبه بهزادی مربی مرکز  نوشهر     و مقداد آبرنج مربی مرکز دلگشا شایسته تقدیر شدند.
این گزارش می افزاید: از تابان فرزانه پور همکار پیشکسوت مرکز فرهنگی و هنری تنکابن نیز به عنوان فعال ترویج کتابخوانی تقدیر بعمل آمد.
سارا نوشیر و زهرا خردی از مربیان مرکز فرهنگی و هنری چالوس از دیگر تقدیر شدگانی بودند که به عنوان برگزیدگان طرح کشوری ترویج کتابخوانی مورد تقدیر واقع شدند.
در این آیین از مربیانی که در عرصه ترویج کتابخوانی در روستا ها نیز فعال بودند هم تقدیر شد.
 بر این اساس: علی اصغر چهارده مربی سیارروستایی نکا- سید مصطفی صالحیان مربی سیارروستایی بند پی شرقی و غربی بابل و محمد حمیدی مربی سیارروستایی فریدونکنار، سه نفری بودند که از آنان قدردانی شد.
 لازم به ذکر است: کانون پرورش فکری مازندران بر اساس شاخص های تعین شده جهت تعیین مرکز برتر فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی، مرکز فریدونکنار را به عنوان نمونه استانی؛ شایسته "نشان شایستگی کتابخوانی" در سال 94 دانست و از مسوول این مرکز تقدیر نمود.