بررسی رابطه حقوق کودک و ادبیات کودک در جشنواره روز جهانی کودک

میزگرد "بررسی رابطه حقوق کودک و ادبیات کودک" با حضور کارشناسان و منتقدان حوزه ادبیات کودک در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود .

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میزگرد "رابطه حقوق کودک و ادبیات کودک" در نخستین روز در جشنواره روز جهانی کودک برگزار می‌شود.
معصومه انصاریان، منتقد ادبیات کودک و یکی از کارشناسان شرکت کننده در این میزگرد درباره اهداف برگزاری میزگرد گفت: "این نشست با هدف بررسی چگونگی تاثیر ادبیات کودک بر ترویج حقوق کودک و نیز چگونگی آشنایی کودکان نسبت به حقوق‌شان برگزار می‌شود. ضمن این که کارشناسانی چون شهرام اقبال زاده، مترجم و منتقد ادبیات کودک، خسرو آقایاری، پژوهشگر و سردبیر کتاب ماه کودک و نوجوان و مهدی یوسفی، منتقد ادبیات کودک در این میزگرد شرکت می‌کنند."
انصاریان معتقد است نویسندگان کتاب‌های کودکان می‌توانند در داستان‌‌های‌شان موضوع حقوق کودکان را به شیوه‌های گوناگون مورد توجه قرار دهند و از این طریق در ترویج حقوق کودکان تاثیرگذار باشند.
وی در توضیح بیشتر این موضوع با ذکر مثالی از تجربه های جهانی گفت:" چارلز دیکنز در آثار خود از جمله اولیور توییست با تاکید بر حقوق فراموش شده کودکان و نابسامانی‌هایی که کودکان کار در آن زمان انگلستان با آن‌ها مواجه بودند؛ موجب اثرگذاری در قوانین مربوط به کودکان شد."
به گفته این منتقد ادبیات کودک در حال حاضر برخی از نویسندگان ایرانی به موضوع حقوق کودکان در داستان هایشان توجه می‌کنند. از جمله کتاب "بچه های خاک" نوشته محمدرضا یوسفی که به موضوع بچه های بی خانمان پرداخته است.
در میزگرد بررسی رابطه حقوق کودک و ادبیات کودک علاوه بر کارشناسان، مربیان کانون پرورش فکری هنری و فرهنگی نیز حضور دارند.
جشنواره روز جهانی کودک، پانزدهم و شانزدهم مهر در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار می‌شود.