صدا و سیما با فعالیت شبکه‌های خصوصی کودکان موافقت کند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد شرایط را برای راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی خصوصی برای کودکان فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی کانون، سیدصادق رضایی با حضور در نشستی خبری در حاشیه جشنواره روز جهانی کودک ضمن ارایه این پیشنهاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه راه‌‌اندازی شبکه‌های خصوصی یه ویژه کانالی ویژه کودکان و نوجوانان انتقاد کرد.
وی گفت: "از نظر قانونی هیچ منعی برای راه‌اندازی شبکه های تلویزیونی و رادیویی خصوصی وجود ندارد. همچنین ظرفیت پذیرش شبکه‌های خصوصی در مردم ایران وجود دارد. شاید تعلل صدا و سیما در خصوص راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی به این دلیل است که هنوز به این باور نرسیده‌اند که شبکه‌های خصوصی می‌توانند با نظارت مسوولان صدا و سیما و متولیان امور فرهنگی فعالیت مفید و موثری داشته و در حوزه فرهنگ راه‌گشا باشند.
وی خطاب به مسوولان صدا و سیما گفت: "مسابقه فوتبالی را در نظر بگیرید که دو نیمه‌اش تمام شده و منتظر وقت اضافه هستند. صدا و سیما نیز در زمینه راه‌اندازی کانال‌های خصوصی وقت‌های اصلی را از دست داده است و اکنون در وقت اضافی به سر می‌برد. فرصت هنوز باقی است، بنابراین باید از این فرصت استفاده کند. صدا و سیما هنوز در اوج اقتدار است اما روزی فرا می‌رسد که هنرمندان و سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به این رسانه ملی دیگر سراغش نمی‌آیند. آن روزی که ما قادر به انتخاب هستیم نقطه اقتدار ماست."
وی با طرح این سوال که هنوز علت خودداری صدا و سیما از راه‌اندازی کانال‌های خصوصی برای کودکان و نوجوانان را نمی‌داند گفت: "نمی‌دانم ایراد کار کجاست و ما چرا نباید شبکه های تلویزیونی خصوصی داشته باشیم؟ این سوالی است که من به عنوان یکی از متولیان امور فرهنگی در کشور از مسوولان صدا و سیما دارم."
وی تجربه خصوصی‌سازی در نهادهای دیگر از جمله دانشگاه آزاد، بیمارستان‌های خصوصی، مدارس غیر انتفاعی را موفق ارزیابی کرد و گفت: "در صورت تعلل در خصوصی‌سازی می تواند صدا و سیما را او را به سرنوشت مطبوعات دچار کند و چه بهتر که با استفاده از نام کودکان و برای کودکان اقدام به راه‌اندازی کانال‌های خصوصی تلویزیونی بکنند. ما باید از تجربه زمین خوردن‌های دیگران درس عبرت بگیریم "
به گفته رضایی راه‌اندازی شبکه خصوصی تلویزیونی برای کودکان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی که در این نهاد وجود دارد، پیشنهادی است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سازمان صدا و سیما می‌شود و صدا و سیما می‌تواند آن را مورد توجه قرار دهد.
وی همچنین به استفاده از کودکان در تبلیغات تلویزیونی اشاره کرد و گفت:"انتظار ما از صدا و سیما این است که نگاه ابزاری به کودکان نداشته باشد و امیدوارم در ایران روزی برسد که از کودکان برای تبلیغ کالاها استفاده ابزاری نشود."
وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر ارزیابی عملکرد شهرداری تهران در حوزه فعالیت های کودکان و نوجوانان گفت: "به عنوان یکی از اعضای هیات امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معتقدم که از نظر قانونی، منعی برای فعالیت شهرداری و شورای شهر در زمینه مسایل و موضوعات
کودکان و نوجوانان وجود ندارد. از شهرداری انتظار داریم که به جای کارهای تبلیغی برای کودکان، به انجام کارهای زیربنایی و پایدار و عمیق فرهنگی توجه بیشتری معطوف نماید."
وی همچنین از ادامه فعالیت کارگروه ویژه‌ای در قوه قضاییه خبر داد که این کارگروه متشکل از کارشناسان و صاحب‌نظران مسایل کودکان با برگزاری جلساتی در حال تدوین حقوق کودک هستند.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه در باره جایگاه کودکان دربرنامه پنجم توسعه گفت: "ما نامه‌ای به رئیس مجلس در باره بی‌توجهی برنامه‌های 5 ساله توسعه نسبت به حقوق کودکان نوشتیم و از مجلس درخواست کردیم که در تدوین برنامه پنجم توسعه به موضوع کودکان توجه کنند. آن‌ها نیز به صورت شفاهی اعلام کردند که موضوع کودکان و حقوق آنها در برنامه پنجم توسعه گنجانده می‌شود."
وی در ادامه گفت: "از قوه مجریه و رییس جمهوری انتظار داریم دستور دهند که در قالب کمیته‌های فرهنگی، کارگروه ویژه‌ای مربوط به کودکان تشکیل شود."
همچنین وی در ادامه از تمامی دست اندرکاران از جمله نویسندگان و هنرمندان حوزه کودکان خواست که مخاطبان خود یعنی کودکان را دست کم نگیرند چرا که فهم کودکان به مراتب بالاتر از بزرگ‌سالان است.
مدیرعامل کانون پیش از برگزاری این نشست خبری از غرفه‌های جشنواره روز جهانی کودک و شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون بازدید کرد. جشنواره روز جهانی کودک پانزدهم تا شانزدهم مهر امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد. همچنین جشنواره یک هفته با کانون نیز از 16 مهر به مدت یک هفته تمام مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.