بررسی رمان نوجوان، ایده‌ها و دشواری‌ها در گردهمایی تخصصی جشنواره کتاب کودک و نوجوان

نشستی تخصصی در حاشیه چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان برگزار می‌شود تا منتقدان، پژوهش‌گران و استادان دانشگاه "رمان نوجوان، ایده‌ها و دشواری‌ها"ی آن‌ را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این گردهمایی از صبح روز دوم آذر میزبان دست‌اندکاران حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و تا عصر همان روز تلاش می‌کند تا به گفته‌ی دبیر آن روزنه‌ای به سپهر رمان نوجوان باز کند.
معصومه انصاریان معتقد است این گردهمایی نگاهی ‌است به خود و نشستی صمیمی و جدی برای نقد و بررسی وضعیت رمان نوجوان و فرصتی برای هم‌اندیشی و مجالی برای نگاه به پشت سر و جمع‌بندی در این زمینه به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: کسانی مخاطب این گردهمایی هستند که همواره برای مخاطب می‌نویسند و آنان در این گردهمایی خواهند کوشید تا نگاهی به آینده نیز داشته باشند و از گام‌های تازه و درخور در این عرصه نیز سخن بگویند.
دبیر گردهمایی توضیح داد که منتقدان ادبی و پژوهشگران علاوه بر سخنرانی به پرسش‌های حاضران نیز پاسخ خواهند داد.
گردهمایی تخصصی "رمان نوجوان، ایده‌ها و دشواری‌ها" ساعت 9 صبح روز دوم آذر با سخنرانی محسن هجری با موضوع مخاطب در حال عبور، نگاهی به بحران مخاطب در رمان نوجوان در سالن اصلی مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب آغاز می‌شود.
پس از آن قرار است تا ساعت 12 و 30 دقیقه به ترتیب مرجان فولادوند با موضوع "جایی میان بی‌خودی و کشف"، مختصری در باب تاثیر نظریه‌های ادبی بر خلق داستان، سعید حسام‌پور با موضوع "خواننده نهفته در مربای شیرین" هوشنگ مرادی‌کرمانی و سیدمهدی یوسفی با موضوع "معنای پیدایش اجتماعی رمان کودک و نوجوان در ایران" سخنرانی کنند.
برنامه‌های این گردهمایی بعد از ظهر روز دوم آذر نیز با سخنرانی رضا نجفی در باب "سرچشمه‌های ادبیات کودک و نوجوان در انگلستان" و رابطه‌ی "روح ملی" فرهنگ انگلیس در زایش ادبیات کودک و نوجوان آغاز خواهد شد.
حسین شیخ‌الاسلامی با موضوع "رمان نوجوان و زیست نوجوانانه"، "سیاه مشقی در باب امکانات هستی شناختی رمان نوجوان"، امیرعلی نجومیان با موضوع "روایت و ادبیات کودک" و شهرام اقبال‌زاده با موضوع "رمان، شناخت انسان: درآمدی بر شناخت تجربی رمان نوجوان" دیگر سخنرانان این گردهمایی در بعد از ظهر روز دوم آذر خواهند بود.
جشنواره کتاب کودک و نوجوان طی روزهای 30 آبان تا 6 آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب با حضور 25 ناشر کتاب برگزار می‌شود و گردهمایی تخصصی یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره دوسالانه است.