آغاز رقابت‌های منطقه‌ای چهاردهمین جشنواره‌‌ی نمایش عروسکی کانون

استان گیلان میزبان اولین مرحله‌ی رقابت‌های منطقه‌ای‌ چهاردهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که طی روزهای 15 تا 17 تیر در شهر رشت برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون با اعلام این خبر توضیح داد که رقابت‌های این مرحله در 5 منطقه کشور طی روزهای 15 تیر تا 4 مرداد 1390 برگزار خواهد شد و در آن 57 گروه نمایشی اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون سراسر کشور با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
 به گفته‌ی وی این گروه‌ها در جریان برگزاری رقابت های استانی در 31 استان کشور و از میان 370 گروه برگزیده شده‌اند.
 معاون فرهنگی کانون هم‌چنین استان اصفهان را به عنوان میزبان جشنواره‌ کشوری نمایش عروسکی معرفی کرد و گفت:  شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان طی روزهای 13 تا 17 شهریور شاهد رقابت 10 گروه  برگزیده جشنواره‌های منطقه‌ای کانون خواهد بود.
 آدوسی هم‌چنین اعلام کرد که 3 کارشناس کانون به نام‌های محمدعلی یزدان‌شناس از استان بوشهر، فرزاد زیدی‌نژاد از استان لرستان و احمد شهدادی از استان کرمان کار داوری رقابت‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی را بر عهده خواهند داشت.
 بر اساس این گزارش در جشنواره‌ی نمایش عروسکی منطقه‌ی 1 کانون 11 گروه نمایشی از 7  استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، قم و قزوین در شهر رشت با یکدیگر رقابت می کنند.
 این جشنواره صبح روز 15 تیر به میزبانی سینمای کودک و نوجوان کانون در فلکه‌ی انتظام شهر رشت و با حضور مسوولان استانی و کانون آغاز می‌شود.
 در همین حال استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و سیستان و بلوچستان به ترتیب طی روزهای 20 تا 22 تیر، 25 تا 27 تیر، 29 تا 31 تیر و 2 تا 4 مرداد میزبانی 4 رقابت دیگر این جشنواره را در مرحله‌ی منطقه‌ای بر عهده خواهند داشت.
 بر اساس این گزارش گروه‌های نمایشی در انتخاب موضوع آزاد بودند اما به آن‌ها توصیه شده بود به قصص دینی و قرآنی و قصه‌ها و افسانه‌های ادبیات فولکلور در انتخاب آثار نمایشی توجه‌ویژه‌ای نشان دهند.
 این در حالی است که کانون همواره در مراکز فرهنگی، هنری ثایت و سیار خود برای این هنر با ارزش و تاثیرگذار اهمیت زیادی قایل بوده است و نمایش عروسکی را به عنوان یک واسطه‌ی اثرگذار تربیتی برای شناخت کودکان از توانایی‌های خود و آماده کردن بستری مناسب برای ظهور استعدادها همواره مورد توجه قرار داده است.
 چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون هدف‌های دیگری را نیز مانند ایجاد تصورات و باورهای اخلاقی در فضای پرنشاط و اثرگذار نمایش، کسب مهارت با هدایت مربی برای ایجاد حس ارزشمند بودن، تقویت فکر انتقادی به عنوان راهی برای غلبه بر تفکرات قالبی، منتقل کردن دانسته‌ها در باره‌ی نمایش از طریق اعضای گروه‌های نمایشی کانون به دیگران و تقویت فعالیت‌های گروهی به عنوان راهی برای سلوک اجتماعی و یادگیری از طریق هم‌یاری دنبال می‌کند.