قطار چهاردهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون به ایلام رسید

عروسک‌های ۱۲ گروه نمایشی در چهاردهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای مراکر فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جنب و جوش خود را از روز ۲۰ تیر در ایلام آغاز کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی کانون، این رقابت‌های دومین منطقه‌ی کشور است که با حضور ۱۲ گروه از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون از ۷ استان کشور تا روز ۲۲ تیر ادامه می‌یابد.
در ‌‌نهایت از میان گروه‌های نمایشی تعدادی از برگزیدگان این رقابت‌ها به مرحله‌ی نهایی جشنواره که شهریور در اصفهان برگزار می‌شوند راه خواهند یافت.
جشنواره‌ی منطقه‌ی ۲ نمایش عروسکی کانون با حضور گروه‌های نمایشی استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، لرستان و همدان در حال برگزاری است و در عین حال دو گروه نمایشی آزاد نیز در این جشنواره نمایش‌های خود را بر روی صحنه می‌برند.
پیش‌تر رقابت‌های همین جشنواره در منطقه ی ۱ طی روزهای 15تا ۱6 تیر در استان گیلان برگزار شده بود.
در همین حال مدیر کانون استان ایلام و دبیر جشنواره منطقه‌ی ۲ در مراسم گشایش این جشنواره با تاکید بر اهمیت هنر در زندگی انسان‌ها تاکید کرد که برخی تصور می‌کنند که هنر یک پدیده‌ی تجملاتی است در حالی که زندگی بدون هنر محال است و هنر هنرمندی در متن زندگی مردم است نه در حاشیه ی آن.
علی اشرف صندوق آبادی، کودکان ونوجوانان را صاحبان اصلی کانون دانست و خطاب به اعضای شرکت کننده در جشنواره گفت این جشنواره‌ها تلاش می‌کنند که لحظات شادی را برای بچه‌ها فراهم کنند.
وی همچنین به «عروسک گلی» (نشریه‌ی روزانه جشنواره) گفت: نمایش عروسکی یکی از فعالیت‌های مهم فرهنگی در مراکز کانون است و می‌تواند در فکر و اندیشه و نگرش و نگاه اعضا تاثیرگذار باشد پس از این جهت یک ضرورت مثبت در کانون به حساب می‌آید.
دبیر جشنواره در عین حال افزود: کودکان و نوجوانان ما با توجه به طیف سنی حساسی که دارند و سوال‌هایی که در ذهنشان بدون پاسخ مانده است می‌توانند از این هنر به عنوان یکی از راه‌های دریافت این پاسخ‌ها بهره بگیرند.
صندوق آبادی به ویژگی‌های یک نمایش عروسکی مطلوب نیر اشاره کرد و یادآور شد: بی‌تردید یک نمایش عروسکی موفق باید حاوی نکاتی از حیث متن، عروسک، فضا، تخیل و اندیشه باشد و پیام‌ها و هدف‌های کانون را به مخاطبان این فعالیت‌ها انتقال دهد.
بر اساس این گزارش جشنواره ی منطقه‌ی ۲ نمایش عروسکی مراکز کانون صبح و بعد از ظهر روزهای ۲۰ تا ۲۲ تیر در مجتمع کانون ایلام واقع در چهار راه پیام نور، بلوار حضرت ابالفضل میزبان کودکان و نوجوانان ایلامی و گروه‌های شرکت کننده است.
همچنین عروسک‌های غول پیکر دارا و سارا نیز در یکی از خیابان‌های پر تردد شهر ایلام به حرکت در آمدند و با استقبال بچه‌ها و خانواده‌ها روبرو شدند.
این در حالی است که سید صادق رضایی مدیرعامل و مسوولان کانون عصر روز ۲۰ تیر وارد ایلام شدند و در ابتدای ورود خود با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدای ۸ سال دفاع مقدس ادای احترام کردند.
گشایش یک مرکز فرهنگی، هنری جدید کانون در شهر ایلام، برگزاری جشن ستاره‌ها و تجلیل از ۱۱ شهید کودک و نوجوان ایلامی همچنین اهدای جایزه به تعدادی از اعضای برگزیده کانون ایلام از دیگر برنامه‌های این جشنواره است که با حضور مدیرعامل کانون برگزار می‌شود.
همچنین از حجت بلوچی پیشکسوت نمایش عروسکی ایلام قدردانی می‌شود و فیلم کوتاهی نیز با عنوان فرصت حضور که به منظور معرفی وی در کانون ساخته شده است به نمایش گذاشته می‌شود.
در جشنواره منطقه‌ی ۲ رقابت‌های چهاردهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی ایلام، سه نمایش «راز دریا»، «دروغ شاخدار» و «اگه گفتی من چی‌ام؟» از استان مرکزی و نمایش‌های «برگی در چاه» و «گاو» از استان کردستان و «مرد جوان و خیاط حیله گر» و «درخت سخن گو» از کرمانشاه به روی صحنه می‌رود.
 همچنین نمایش‌های «جادوی شادی»، «کلاغ تشنه» و «هدیه به خوبان» از استان ایلام نمایش «نقاش و صفر» از لرستان و «پری دریایی» از همدان نیز در این جشنواره اجرا خواهد شد.
در همین حال دو نمایش «رادیو تئا‌تر پیراهن جدید آقای شب» و «جایزه» به صورت آزاد در جشنواره به روی صحنه خواهند رفت.
رقابت‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی با حضور ۷۵ گروه از میان بیش از ۳۷۰ گروه شرکت کننده در سراسر کشور در پنج منطقه به میزبانی استان‌های گیلان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.
محمدعلی یزدان‌شناس از استان بوشهر، فرزاد زیدی‌نژاد از استان لرستان و احمد شهدادی از استان کرمان نیز کار داوری رقابت‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی را بر عهده دارند.
جشنواره ی منطقه‌ی ۳ این رقابت‌ها روز ۲۵ تا ۲۷ تیر در شهرکرد برگزار می‌شود.