کد خبر: 202246
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
آسمان چه می‌گوید؟ مجموعه کتاب‌های جدید کانون رونمایی شد

5 عنوان نخست از مجموعه کتاب‌های جدید " آسمان چه می‌گوید؟" توسط کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی کانون، در آیین ویژه‌ای که هم‌زمان با نوزدهمین دوره‌ی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد پنج عنوان از این مجموعه که محور اصلی آن جست و جوی موضوعی در مفاهیم قرآن کریم است به صورت رسمی معرفی شد.
دبیری این مجموعه را سعید روح افزا بر عهده دارد و و دو عنوان از این مجموعه نیز توسط خود وی به نگارش درآمده است.
"میان ما و خدا" و "پیشوایان نور" نام این دو کتاب است و سه کتاب دیگر نیز توسط مرتضی دانشمند با عنوان "آن سوی تن"، مجید ملامحمدی با عنوان "خاندان پاک" و محمود پوروهاب با عنوان "مرام خوبان" نوشته شده است.
در شرح مختصری که پشت جلد کتاب‌های این مجموعه ثبت شده، با اشاره به این نکته که قرآن مجید آخرین و کامل‌ترین پیام آسمانی است که انسان را در دنیا و آخرت به رستگاری می‌رساند آمده است: مجموعه‌ی آسمان چه می‌گوید مفاهیم این کتاب جاویدان را به صورت موضوعی ساده و روان برای نوجوانان بیان می‌کند.
در آیین رونمایی از این کتاب‌ها که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران آن را منتشر کرده است سید صادق رضایی مدیرعامل کانون طی سخنانی بر این نکته تاکید کرد که معارف دینی و مذهبی باید با زبان‌های مختلف در اختیار نوجوانان قرار بگیرد.
وی به فقر موجود در عرصه‌ی کتاب‌های مذهبی انتقاد کرد و گفت که در خود کانون هم گاهی برای پیداکردن کتاب مذهبی با مشکل روبرو می‌شویم و دستمان در این زمینه خالی است.
مدیرعامل کانون از مربیان مراکز کانون خواست این کتاب‌ها را با شیوه‌های مختلف رایج در این مراکز همچون بحث کتاب یا معرفی کتاب به بچه‌ها معرفی کنند.
رضایی نگاه کانون را به عرصه‌ی نشر معارف قرآنی را نگاهی توام با تدبر دانست و گفت: حفظ کردن قرآن بدون توجه به معانی عمیق و تدبر در آیات نورانی آن به نتیجهَ‌ی مطلوب نخواهد رسید.
وی با اشاره به طرح رمان برای نوجوان امروز یادآور شد که اکنون تعداد نویسندگان این مجموعه به 45 نفر رسیده است و تاکنون 25 عنوان از آن منتشر شده است و کانون این طرح را با جدیت ادامه خواهد داد.
مدیرعامل کانون در پایان گفت که برای ارزیابی این آثار دست کم چند تابستان زمان لازم است تا آمار و نتایج مطالعه این آثار توسط نوجوانان استخراج شود و به نظر من این آثار باید به خوبی به بچه‌ها معرفی و جلسات نقد و بررسی نیز با حضور نویسندگان آثار برپا شود.
در این آیین که هم‌زمان با گشایش دوباره سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پس از بازسازی و تجهیز کامل برپا شد محسن فضلی مشاور مدیرعامل و مدیر کانون استان تهران نیز ضمن قدردانی از استانداری تهران ـ که بودجه‌های انتشار این مجموعه را از محل شاخص‌های فرهنگی استان تامین کرده‌اند ـ از مدیر عامل کانون خواست که انتشار تمامی عنوان‌های بعدی این مجموعه را نیز به کانون استان واگذار کند.
وی توضیح داد که 5 عنوان دیگر از مجموعه آسمان چه می‌گوید تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.
فضلی سیاست تولید آثار فرهنگی کانون توسط مدیریت های استانی را سیاستی موثر دانست و افزود: با توجه به نیاز مبرم مراکز کانون برای در اختیار داشتن کتاب‌هایی در حوزه‌ی معارف دینی و اسلامی ویژه کودکان ونوجوانان وارد این عرصه شدیم.
مدیر کانون استان تهران با تاکید بر این که نشر کتاب یک فرآیند جمعی است ـ که بسیاری از افراد و ارگان ها در آن نقش دارند ـ افزود: این زنجیره باید با سرمایه‌گذاری افزون‌تر تلاش کنند که حوزه‌ی مطالعه را در کشور از این وضعیت فعلی خارج و شرایطی درخور نام و فرهنگ کشورمان را در حوزه‌ی نشر و مطالعه فراهم کنند.
در این آیین 5 عضو نوجوان دختر و پسر عضو مراکز کانون تهران هریک به نقد و بررسی یکی از کتاب‌های این مجموعه پرداختند و در پایان سعید روح‌افزا دبیر مجموعه نیز به برخی از موارد مطرح شده توسط آنان پاسخ گفت.
در همین مراسم نیز از نویسندگان این مجموعه با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
گفتنی است سالن غدیر مرکز آفرینش‌ها و بخش اداری کانون استان تهران با برگزاری این مراسم به صورت رسمی فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که این سالن با ظرفیت بیش از 200 نفر با شکل و شمایلی جدید و با تجهیزاتی مناسب به سالنی مجهز برای برگزاری برنامه‌ها و همایش‌ها و پخش فیلم و اجرای تئاتر تبدیل شده است.