هنر نمایش نیازمند حمایت تلویزیون است

حسن دادشکر از پیشکسوتان تئاتر عروسکی کشور در بوشهر، طی سخنانی از کم توجهی تلویزیون به این هنر انتقاد کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر؛ این هنرمند صاحب نظر تئاتر عروسکی کشور که برای برگزاری دوره آموزشی نمایشنامه نویسی و نمایش عروسکی مربیان کانون به استان بوشهر سفر کرده است، طی گفتگو با کارگردان برنامه تلویزیونی هفت اقلیم شبکه استانی سیمای مرکز بوشهر خواستار توجه بیشتر تلویزیون به هنر نمایش در کشور شد.
حسن دادشکر بیان داشت: چه در زمینه کودکان و چه در زمینه بزرگسالان، وضعیت نمایشنامه نویسی نسبت به دوران قبل از انقلاب بهتر شده است، ولی در وضعیت ایده آلی نیست. بخصوص در زمینه ارائه آثار برای مخاطب کودکان ضعیف هستیم.
وی یکی از دلایل ضعف نمایش در کشور را کم توجهی مسوولان امر به آثار مربوط به حوزه کودک دانست و افزود: طی سالهای اخیر در کشور ما هنر کودک کم بهاء شده است.
دادشکر نمایش عروسکی بعد از پیروزی انقلاب، بخصوص در تلویزیون را رو به رشد دانست و بیان کرد: حرکت و سیر صعودی نمایش عروسکی در این دوران به واسطه توجه ویژه ای که به آن می شد، بسیار امیدوار کننده بود؛ آثار بسیار خوبی نیز پدید آمد و خلق شد، اما سالهاست که دیگر شاهد تولید یک اثر مناسب کودک و نوجوان در تلویزیون نیستیم. تلویزیون یکی از عناصر مهم ترویج هنر در کشور است که اگر حمایت خود از هنرمندان را دریغ کند، قطعاً این هنر سقوط خواهد کرد. اما به عنوان یک کارشناس می گویم که کیفیت آثار عروسکی تلویزیون چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی اصلاً با دوره 60 و 70 قابل مقایسه نبوده و ضعیف شده است.
این پیشکسوت تئاتر کشور بیان کرد: ما در گذشته شاهد تولید جُنگ ها و سریال های عروسکی برای کودکان بودیم که توسط نویسندگان، کارگردانان و عروسک سازان حرفه ای تولید می شد؛ ولی متاسفانه در حال حاضر مجموعه اینها تبدیل به یک عروسک و مجری شده است که دائماً در حال نصیحت کردن بچه ها هستند!  بچه امروز نیازمند نصیحت نیست؛ نصیحت را می بایست برای او تسهیل کنیم. بچه دوست دارد بازی ببیند، خودش را با اشخاص بازی هم زاد پندار کند؛ هر کاری به صِرف وجود یک عروسک گردان کار عروسکی محسوب نمی شود، نمایش عروسکی نمایشی است که حضور عروسک ها در آن تعیین کننده است. وجود یک عروسک در یک نمایش و در یک برنامه به معنای عروسکی بودن آن کار نیست.
وی افزود: متاسفانه تلویزیون از تولید آثار درخشان خود فاصله گرفته است که این امر برای بسیاری از صاحب نظران جای تعجب دارد!  آیا مشکل بودجه یا متخصص کار وجود دارد؛ ما در حال حاضر هزاران فارغ التحصیل رشته های نمایش و نمایش عروسکی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم که بیکار هستند.
دادشکر در ادامه خواستار تجدید نظر تلویزیون در مقوله نمایش، بویژه نمایش عروسکی شد و بیان کرد: نمایش عروسکی فی نفسه برای کودکان و نوجوانان نیست، بلکه یک شیوه و زبان هنری است که نوع مخاطب آن بر اساس نمایشنامه و مضمون آن مشخص می شود.
این استاد دانشگاه خواستار تولید آثار فاخر و قابل قبول در تلویزیون شد و بیان کرد: نمایش عروسکی دارای قابلیت های فراوان تربیتی است که باعث پرورش ذهنیت و تخیل کودکان خواهد شد.
ایشان تصریح کرد: تلویزیون با این شکل برنامه سازی به دلیل وجود رسانه های متنوع دیگر و دسترسی مردم به امکانات عدیده تصویری و جذاب، در آینده شاهد ریزش مخاطبان خود خواهد بود. که با سرمایه گذاری انسانی و مادی در حوزه نمایش ، نمایش عروسکی و برنامه های تولیدی برای کودکان در جذب مخاطب توفیق خواهد داشت.
وی در پایان خواستار توجه بیشتر آموزش و پرورش به بحث نمایش در مدارس شد و گفت: در بسیاری از کشورهایی که فرهنگ سازی بنیادی اتفاق می افتد نمایش و آموزشِ نمایش به عنوان یک وسیله تعلیمی از مدرسه شروع می شود. دولت نیز می بایست در سیاست های بنیادی فرهنگی خود تجدید نظر اساسی کند؛ در بودجه های فرهنگی می بایست مثل ساختن یک کارخانه و پالایشگاه به فرهنگ به عنوان یک بودجه سرمایه ای توجه شود.که با این امر ضمن استمرار کار شاهد برنامه ریزی منظم فعالیت های فرهنگی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهیم بود.
لازم به ذکر است؛ حسن دادشکر سال ۱۳۲۶ در شهر مهاباد متولد شد و دانش آموخته بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک است. تدریس بازیگری عروسکی در دانشکده‌های سینما، تئاتر و آموزش عالی سوره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر آموزشگاه‌های هنر از جمله فعّالیت های فرهنگی و هنری اوست.