نمایشنامه‌های ماندگار به مسائل ماندگار می‌پردازند

حسن دادشکر، از پیشکسوتان تئاتر عروسکی کشور انتخاب مسائل ماندگار را باعث ماندگاری نمایشنامه دانست.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، این پیشکسوت تئا‌تر عروسکی کشور که در دوره آموزشی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون این استان به عنوان مدرس دوره شرکت کرده بود، نقش انتخاب موضوع مناسب را در شکل گیری نمایش بسیار مهم دانست و بیان داشت: با توجه به تنوع و توسعه زندگی شهرنشینی و وجود جوامع مختلف، در نمایشنامه نویسی می‌بایست به شرایط و موضوعات مختلفی توجه داشت.
ایشان موضوع مناسب را موضوعی دانست که متناسب با نیاز آنجامعه نوشته شده باشد و افزود: در انتخاب این فکر، مقصود یا ایده باید دقت شود که این کار مقطعی نباشد. نمایشنامه‌های ماندگار به مسائل ماندگار می‌پردازند.
حسن دادشکر یک نمایشنامه خوب را نمایشنامه‌ای دانست که خصوصیات نوشتاری و محتوایی یک نمایش را به معنای علمی آن داشته باشد.
وی افزود: منهای این مسئله آن چیزی که می‌بایست در نمایشنامه نویسی رعایت کرد؛ روح قضیه و شناخت نویسنده از مسائلی است که مطرح می‌کند. پرداختن و چگونگی مطرح کردن آن مسائل، طرح داستان، بسط و گسترش بسیار مهم است. نمایشی در اجراء موفق خواهد بود که آن مشخصات را توأم با هنر و قریحه ذاتی هنرمند بیان کرده و بتواند با مخاطب خود به نحوه احسنت رابطه ایجاد کند.
ایشان یک نمایشنامه خوب را باعث خلق یک نمایش قوی دانست و افزود: اگر یک نمایشنامه از نظر پرداخت نوشتاری متن و بیان محتوا پخته باشد، کار کارگردان را بسیار آسان می‌کند. نمایشنامه‌های قوی معمولا راه‌های متنوع و متعدّد تری را جلوی پای کارگردان می‌گذارند. ولی نمایشنامه‌های ضعیف دارای محدودیت‌هایی هستند که به نوعی کارگردان را مجبور می‌کند، چیزهایی را به نمایش افزوده و یا کم کند.
ایشان افزود: هر قصه و حکایت در صورتی قابلیت نمایشی خواهند داشت که از یک ساختار دراماتیک برخوردار باشد؛ روایت‌ها، توصیف‌ها و بیان احساسات و عواطفی که به صورت طولانی توسط نویسنده بیان می‌شود، خیلی به روند شکل گیری نمایش کمک نخواهد کرد؛ بلکه روابط و لحظات دراماتیک، بافت‌های نمایشی مثل دیالوگ که در بسیاری از نمایش‌ها وجود دارد؛ می‌تواند به انتخاب یک قصه برای نمایش تاثیر داشته باشد. در مجموع با نگرش، دستکاری و اقتباس می‌توان پاره‌ای از داستان‌های دراماتیک را تبدیل به نمایش کرد، اما هر قصه‌ای برای نمایش مناسب نیست.
دادشکر تاکید کرد: برای طراحی یک نمایشنامه در کنار ادبیات مکتوب، ادبیات شفاهی نیز دارای ایده و موضوعات مطلوب است. بسیاری از نویسندگان بزرگ از یک فکر، ایده و روایت شفاهی تراژدی بزرگی را نگاشته و به صورت نمایشنامه درآورده‌اند.
زکیه امیر‌پور مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور استاد دادشکر در بوشهر بیان کرد: 25 نفر از مربیان مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر توانستند، زیر نظر استاد دادشکر دوره 24 ساعته نمایشنامه نویسی و نمایش عروسکی را با موفقیت سپری کنند.
مدیر کانون استان بوشهر ضمن تشکر از مدیریت و کار‌شناسان مرکز آموزش کانون افزود: با نظر مساعد مدیریت آموزش کانون این دوره از تاریخ 8 لغایت 10 آذر ماه در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بوشهر برگزار گردید که طی آن مربیان کانون با اصول نمایشنامه نویسی، متون نمایشی و نقش آن در تعلیم و تربیت جهت بهره گیری در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مراکز خود آشنا شدند.
بدری جهازی کار‌شناس مسوول فرهنگی و مسوول آموزش کانون استان بوشهر نیز گفت: در پایان این دوره آموزشی مربیان کانون با نمایشنامه نویسی و عناصر یک نمایش عروسکی بیش از پیش آشنا شدند.
کار‌شناس فرهنگی کانون استان بوشهر بیان کرد: در برگزاری این دوره اهداف متعددی مدّ نظر قرار گرفت که می‌توان به نقد و ارزشیابی نمایشنامه، تفکیک فیلمنامه و داستان از نمایشنامه و آشنایی با انواع نمایشنامه و... اشاره کرد.
این پودمان آموزشی با حضور فعال مربیان مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر، بعد از ظهر پنجشنبه دهم آذر ماه به کار خود پایان داد.