برگزاری سمیناری برای معرفی کارکردهای شیوه آموزش خلاق رجیو ایمیلیا

سمیناری تخصصی با عنوان " رجیو رویکردی با نام یک شهر و به وسعت همه کودکان " عصر روز دهم اردیبهشت توسط کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاهی از مجموعه‌ کتاب‌های رویکرد خلاق آموزشی رجیو امیلیا در این کتاب‌خانه با عنوان "فقط مورچه‌ها سایه ندارند" قرار است دو سمینار تخصصی نیز برای بحث و تبادل نظر صاحب نظران این حوزه برپا شود.
نخستین سمینار با همکاری موسسه هم‌نوا روز یک شنبه 10 اردیبهشت از ساعت 15 تا 17 در سالن آمفی تئاتر معاونت فرهنگی شهر کتاب در خیابان احمد قصیر نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و در آن علاوه بر مروری بر تاریخچه و اصول رویکرد رجیو امیلیا‌، به شیوه‌هایی که این رویکرد برای نزدیک کردن نظریه و عمل استفاده کرده است پرداخته خواهد شد.
در این سمینار با نام " رجیو رویکردی با نام یک شهر و به وسعت همه کودکان " همچنین چگونگی تاثیرگذاری این رویکرد در کل فضای آموزش کودکان از طریق ایجاد گروهی همدل از مربیان و والدین و سیاست‌گزاران مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رجیو امیلیا (Reggio Emilia) شهری است در شمال ایتالیا که در حدود 130 هزار نفر جمعیت دارد. بعد از جنگ جهانی دوم گروه داوطلبی از والدین، معلمان و کودکان در کنار هم جمع شدند تا جامعه‌شان را از طریق ایجاد روشی جدید برای آموزش کودکان دوباره بسازند.
رویکرد رجیو امیلیا، را لوریس مالاگاتسی، آموزگار ایتالیایی، راه‌اندازی کرد. تمرکز این رویکرد بر آموزش کودکان در دوران پیش دبستان به گونه‌ای خلاق و آزاد است.
در این میان علی ترقی جاه صاحب نظری که از 7 سال پیش در این حوزه به تحقیق پرداخته و با سفر به ایتالیا و شهر رجیو به صورت عملی با این روش آشنا شده، قرار است این سمینار را ارایه کند.
نگاه متفاوت به کودک، ارتباط مربیان با یکدیگر، ایجاد فرصت پژوهش حین عمل، محیط آموزشی به عنوان معلم و استفاده از مستندسازی تربیتی از جمله موضوعاتی است که در سمینار مورد توجه قرار می‌گیرد.
این سمینار همچنین فرصت مناسبی را پاسخ‌گویی به سوال‌هایی مانند رویکرد رجیو امیلیا و اصول و عناصر اصلی این رویکرد چیست؟ و چرا این رویکرد توانسته است به عنوان یک مرجع مهم در آموزش کودکان اهمیت پیدا کند؟ فراهم می‌کند.
چگونه بالارفتن دانش و آگاهی ما از این رویکرد می‌تواند به رشد آموزش کودکان در کشورمان کمک کند؟ و ما از تجربیات رجیو امیلیا می توانیم چه چیزهایی بیاموزیم تا به ما کمک کند فرصت‌ها و فضاهای آموزشی بهتری را برای کودکان‌مان ایجاد کنیم؟ از دیگر محورهایی است که در این سمینار به آن پاسخ داده خواهد شد.
در همین حال در این سمینار از کلیپ‌ها و تجربه‌های بین‌المللی رجیو در ایتالیا و نیز در دیگر کشورهای دنیا استفاده می‌شود و بخشی از تجربه‌هایی که طی سال‌های گذشته با الهام از این رویکرد در جامعه ایران اجرا شده است نیز ارایه می‌شود.
در این میان سایت موسسه هم نوا به نشانی   www.reggio.hamnava.org اطلاعات تکمیلی و فرم ثبت نام سمینار را در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهد.
گفتنی است ترقی جاه در سال 2004 به عنوان اولین ایرانی در همایش بین‌المللی این رویکرد که در شهر رجیو امیلیا برگزار شده بود حضور پیدا کرد و از آن پس به طور مداوم با افرادی از سراسر دنیا که با محوریت این موضوع فعالیت می‌کنند، ارتباط داشته است.
نگارش مقاله های پژوهشی سخنرانی در کنفرانس‌های داخلی و خارجی با این محور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان و مربیان کودکان از دیگر سوابق سخنران این سمینار است.
دومین سمینار از این مجموعه روز 26 اردیبهشت با عنوان "کودکان با صد زبان"؛ مستند سازی تربیتی فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان برگزار خواهد شد.
همچنین نمایشگاه کتاب‌های رجیو نیز تا پایان اردیبهشت از ساعت 8 تا 16 روزهای اداری در کتاب‌خانه مرجع کانون واقع در خیابان خالد اسلامبولی تهران مجتمع شهید شامران کانون پذیرای علاقه‌مندان است.