رویکرد رجیو، خوب شنیدن را پایه‌ی اصلی تربیت می‌داند

استوار شدن تعلیم و تربیت بر پایه‌ی شنیدن باعث می‌شود تا کودکان، راحت‌تر تفکرات خود را بر زبان ‌آورند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در یک گردهم‌آیی تخصصی با موضوع "رجیو، رویکردی با نام یک شهر و با وسعت همه کودکان" که توسط کتاب خانه مرجع کانون در موسسه شهر کتاب برگزار شد. علی ترقی‌جاه، کارشناس متخصص در حوزه‌ی آموزش این شیوه به کودکان، در این زمینه گفت: وقتی کودکان خوب می‌شنوند، در نتیجه راحت سخن می‌گویند و گفت و گو با آن‌ها طولانی‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.
مدیر موسسه هم‌نوا، که تجربه‌ای 7 ساله را در حوزه‌ی آموزش رویکرد رجیو امیلیا اندوخته است در عین حال افزود: باید تلاش کنیم نه تنها از طریق گوش‌های‌مان، بلکه با دیگرحواس‌ مانند بینایی، لامسه، بویایی، شنوایی موقعیت کودکان را تشخیص  دهیم و درک کنیم.
وی با یادآوری این نکته که رویکرد رجیو برپایه تحقیق مبتنی است و اصلی‌ترین حرف بنیان گذارانش نیز این بوده است که "روزی که فهمیدیم راجع به رشد و یادگیری کم می‌دانیم"، تصریح کرد: در این رویکرد از معلم به عنوان  یاد گیرنده و از مرکز آموزشی هم به عنوان سیستمی از تعاملات انسانی نام برده می‌شود.
ترقی‌جاه ادامه داد: از این رویکرد نمی‌توان تبعیت کرد، چرا که در فضای فرهنگی خاص رشد یافته و بالیده است، آن‌چه می‌توان دید تجربه‌هایی از افرادی است که اصولی را در کار کردن با هم و با کودکان و والدین رعایت کردند، در طول زمان ساختارهایی ساختند و هر روز سعی کردند آن را بهبود ببخشند به‌واقع تنها ارتباطی که می‌توان با این مجموعه از تجربه‌ها داشت، الهام گرفتن است.
مدیر موسسه هم‌نوا، با تاکید بر این که کودکان در این رویکرد دارای حقوقی اساسی هستند اظهار داشت: به آنان باید به عنوان مخلوقاتی زیبا، توانمند، خلاق و دارای خواست‌های بلند پروازانه نگریست.
وی هم‌چنین گفت: در اجرای این رویکرد آموزشی خلاقانه، نیازمند معلمی به عنوان محقق هستیم که در مواقعی کارگردان و گاهی طراح باشد و زمانی نیز مانند یک هماهنگ کننده پشت صحنه‌ی تئاتر عمل کند و دیگران را به فعالیت وا دارد.
در ابتدای این نشست نیز وحید طوفانی، مشاور مدیرعامل و رییس کتاب‌خانه مرجع کانون با بیان این‌که کتاب‌خانه مرجع کانون در خدمت فعالیت‌های نظری، تحقیقاتی و پژوهشی است افزود: کسانی که با موضوع ادبیات کودک و نوجوان سر و  کار دارند می‌توانند به این کتاب‌خانه مراجعه کرده و امیدواریم که این مجموعه بتواند مانند کتاب‌خانه‌های کودک سراسر کشور در خدمت کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
طوفانی گفت: در سال 90 مجموعه نظری کتاب‌خانه را بازسازی و کتاب‌هایی خریداری کرده‌ایم که بخشی از آن رسیده و بخشی دیگر آن در راه است.
وی با بیان این‌که مبدا خرید کتاب‌های ما در حوزه‌ی رویکرد رجیو، از کشور ایتالیا بوده تصریح کرد: تصمیم گرفتیم قبل از این‌که تمام مجموعه خریداری شده را به قفسه کتاب‌خانه بفرستیم ابتدا در یک نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده و این مجموعه برای اولین بار است که به نمایش گذاشته می‌شود.
 اولین سمینار تخصصی نمایشگاه "فقط مورچه‌ها سایه ندارند" روز یکشنبه 10 اردیبهشت از ساعت 15 تا 17 در سالن آمفی تئاتر معاونت فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان احمد قصیر نبش کوچه سوم برگزار شد.
رجیو امیلیا (Reggio Emilia) نام شهری در شمال ایتالیا است که بعد از جنگ جهانی دوم در آن گروه داوطلبی از والدین، معلمان و کودکان در کنار هم جمع شدند تا جامعه‌شان را از طریق ایجاد روشی جدید برای آموزش کودکان دوباره بسازند. این روش در سال‌های بعد در میان 10 نمونه‌ی برتر سیستم آموزشی در جهان قرار گرفت.
در همین حال کتاب‌خانه مرجع کانون در اردیبهشت امسال با همکاری موسسه هم‌نوا علاوه بر نمایش کتاب‌ها، از تعدادی پوستر و همچنین نمایش فیلم و کلیپ نیز برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با رویکرد رجیو امیلیا و مجموعه کتاب‌های آن استفاده کرده است.
نمایشگاه کتاب‌های رجیو امیلیا نیز با عنوان "فقط مورچه‌ها سایه ندارند– شگفتی‌های یادگیری" اردیبهشت 1391 روزهای شنبه تا چهارشنبه و روزهای غیرتعطیل از ساعت 8 تا 16 در کتاب‌خانه مرجع واقع در تهران خیابان خالد اسلامبولی مجتمع شهید ملک شامران کانون برپاست.
قرار است سمینار دوم این نمایشگاه با موضوع "کودکان با صد زبان" و "مستند سازی تربیتی فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان" 24 اردیبهشت برگزار شود.