نشست دو پنجره در بیرجند با نقد رمان چشم عقاب نوشته محسن هجری برگزار شد

اعضای کودک و نوجوان آفرینش‌های ادبی استان خراسان جنوبی در حضور محسن هجری به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون یکی از مجموعه رمان های نوجوان امروز با عنوان " چشم عقاب" پرداختند.

به گزارش روابط عمومی کانون خراسان جنوبی، نشست دو پنجره صبح روزدوشنبه 26 تیر ماه در سالن آمفی تئاتر مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند با حضور محسن هجری نویسنده توانای کودک و نوجوان و بیش از 80 نفر از اعضای آفرینش‌های ادبی و مربیان ادبی مراکز فرهنگی هنری خراسان جنوبی برگزار شد تا خوانندگان کتاب رمان "چشم عقاب" به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود بپردازند.  
عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست ضمن معرفی مختصر استان خراسان جنوبی گفت:  وجود شخصیت هایی همچون دکتر گنجی و علامه فرزان فرهنگی بودن مردم این منطقه را به اثبات می رساند و به همت شاعران و نویسندگان می‌توان شخصیت فرهنگی و علمی این عزیزان را بیش از گذشته، به جامعه معرفی کرد.
وی اضافه کرد:  برگزاری نشست‌های ادبی با حضور نویسندگان ، باور نوشتن و انجام کارهای بزرگ را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند و شرایط را برای خلق آثار ارزشمند و بروز استعداد های آنان فراهم می کند.
 مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حفظ زبان و ادبیات  فارسی را لازم و ضروری دانست و گفت:  شاعران و نویسندگان با نوشتن  و بچه‌هایی  که در فصل خواندن قرار دارند با خواندن آثار نویسندگان،می‌توانند زیباییهای زبان مادری را درک کنند.
وی خطاب به کودکان و نوجوانان گفت : شما سرمایه‌های کانون هستید و با مطالعه مجموعه کتاب‌های رمان نوجوان امروز ، می‌توانید در آینده‌ای نزدیک نویسندگانی باشید که توانسته‌اند  از همین جمع کوچک آثار بزرگی را به ادبیات فارسی تقدیم کنند.
در ادامه محسن هجری نویسنده کتاب رمان چشم عقاب، سخنانش را با بیان دو قصه دینی حضرت سلیمان و هدهد،حضرت ابراهیم و اسماعیل آغاز کرد و خاطر نشان کرد : شما نوجوانان  عزیز با بیان صریح نظرات و پیشنهادات خود می توانید به نویسندگانی که برای شما مینویسند کمک کنید تا بهتر از قبل بنویسند.
نویسنده رمان "چشم عقاب" خواندن را شرط اساسی کسب مهارت نویسندگی دانست و گفت: اگر می‌خواهید نویسنده شوید باید زیاد بخوانید و خوب ببینید چون مشاهده ابزار نویسنده است یعنی او چیزهایی را می ببیند که دیگران نمی بینند.
هجری به کسانی که علاقه‌مند به نویسندگی هستند یادآورشد: گفتگو با دیگران و تبادل اندیشه‌ها به خوب نوشتن آنها کمک می کند.
 در ادامه نویسنده رمان چشم عقاب به سوالات اعضا پیرامون این داستان پاسخ گفت.
هجری در پاسخ به این سوال که انگیزه‌اش از نوشتن رمان "چشم عقاب" چه بوده است این چنین گفت: کمبود کتاب درباره مغول‌هایی که به شدت تاریخ کشور ما را تغییر دادند و نیازهای مشترک بین ما و انسان هفتصد سال پیش مهمترین عامل و انگیزه برای نوشتن این رمان بود.
 وی اضافه کرد:هر چند نوشتن رمان دینی و تاریخی دشوار است اما این نیاز های مشترک کمک می کند تا به موضوعات تاریخی و دینی بپردازیم.
گروهی از اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند نیز بر این باور بودند که نگاه نو "چشم عقاب" ، دو بعدی نگری را در اکثر مفاهیم داستان مانند: نسل قدیم و جدید ، جنگ شب و روز ، زمان حال و گذشته ، غذاها ی متنوع گنجانده است و چون گره خوب داستان توانسته‌ است مخاطب را تا پایان داستان حفظ می کند.
در همین حال درسا اسماعیل پور از مرکز فرهنگی هنری قاین به محسن هجری پیشنهاد داد : از آنجا که داستان "چشم عقاب "برای گروه سنی د و ه نوشته شده است بهتر است به نقش و حرفه طوسی و یا جوینی اشاره شود، چون آنها برای حفظ کتابخانه الموت وارد سپاه هلاکو شده بودند.
نویسنده رمان "چشم عقاب " دراین نشست درباره زبان این رمان خاطر نشان کرد: زبان رمان زبان فاخری نیست چون برای نوجوان قابل فهم نیست و به همین دلیل زبان معیار در این رمان به کار رفت تا پیچیده نباشد و نوجوان بتواند قصه را دنبال کند.
وی بر این اعتقاد بود که خواننده امروزی کم‌حوصله است و اگر در کتاب با واژه های نا مأنوس مواجه شود مطالعه را رها می کند.
 پس از پایان گرفتن نقد کتاب چشم عقاب، محسن هجری داستان های ادبی اعضا را شنید و این بار او به نقد آثار این نویسندگان کوچک پرداخت و پیشنهاداتی در راستای بهتر شدن این آثار ارائه کرد.
اجرای نمایش طنز توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره دو بیرجند و اهدای کتاب با امضای نویسنده و لوح تقدیر به مربیان برگزیده آفرینش های ادبی استان خراسان جنوبی از دیگر بخش های نشست دوپنجره در بیرجند بود.
برگزاری نشست های ادبی دوپنجره از جمله برنامه های شاخص آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با شاعران و نویسندگان کشور و نقد و بررسی آثار نویسندگان مطرح کشور در سطح مراکز فرهنگی هنری برگزار می شود.
داستان "چشم عقاب" قصه نوجوانانی را روایت می کند که رمان "چشم عقاب» ماجرایی تاریخی را بازگو می‌کند که در قلعه الموت اتفاق می‌افتد. سپاه هلاکوخان مغول قصد حمله به الموت را دارد و فداییان قلعه که تعداد زیادی نوجوان نیزدر بین آن‌ها حضور دارند تصمیم به مبارزه با این سپاه مجهز را دارند اما ریش‌سفیدانالموت تصمیم دیگری دارند که با خواندن این رمان تاریخی نوجوانانه خوانندگان باسرگذشت الموتیان آشنا می‌شوند.