نیاز به شنیدن نقطه‌ی آغاز قصه‌گویی است

نیاز اولیه انسان به شنیدن و نقل کردن، نقطه آغازین قصه و قصه‌گویی است یک نیاز اساسی که پیام‌های زندگی به‌واسطه‌ی آن‌ها به مخاطب منتقل می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیکلاس بناونتورا، قصه‌گوی فرانسوی دارای اصالت کلمبیایی با بیان این مطلب به نقش سازنده‌ی قصه‌گویی در فرهنگ‌پذیری بشر و انتقال ارزش‌های جامعه به مخاطبان اشاره کرد و گفت: برای من قصه‌گویی ابزاری جهت انتقال پیام‌های حیات‌بخش است پیام‌هایی که از خودم قدیمی‌تر و فراتر هستند و به‌واسطه‌ی آن‌ها بزرگ می‌شوم.
وی با تاکید بر غنای داشته‌های کهن، آن‌ها را فراتر از افکار و شنیده‌ها توصیف کرد که می‌توانند به صورت‌های مختلف نقل شوند و پیام‌های متفاوتی را با تکیه بر توان قصه‌گو منتقل کنند.
بناونتورا وظیفه قصه‌گو را رساندن بی کم و کاست پیام‌ها به مخاطبان دانست و ادامه داد: وقتی مخاطب پیامی را که می‌تواند از آن برای ادامه مسیر و زندگی خود کمک بگیرد از قصه دریافت می‌کند رضایت و خشنودی قصه‌گو تامین می‌شود این درسی دوطرفه است هم برای قصه‌گو و هم برای مخاطب و باعث پالایش روح هر دو می‌شود و ایده‌ها را عوض می‌کند یک راهنما و راهگشاست.
این قصه‌گوی فرانسوی داستان‌ها را دارای یک ریشه مشترک دانست که از اصالت بشر سرچشمه می‌گیرند و آغاز بشریت را اعلام می‌کنند.
وی افزود: قصه، میراث بشریت است که در آن‌ها همواره انسان و اخلاق مطرح است برای همین داستان‌ها را اگر بارها و بارها و از زبان هرکس بشنویم تکراری نیست چرا که هر کسی به گوشه‌ای از ابعاد انسان توجه می‌کند اما موضوع یکی است و آن انسانیت است دلیل دیگر یکسان بودن قصه‌های بشری دغدغه‌ها و خواسته‌های مشترک انسان‌هاست و همه یک سوال واحد دارند، از کجا آمده‌ایم؟ به کجا می‌رویم؟ و چرا باید برویم؟
قصه‌گوی فرانسوی به تشریح جواب این سوال‌ها پرداخت و گفت: جوابی که بشر برای این سوال‌ها در جوامع مختلف پیدا می‌کند نوع زندگی و باورهایش را شکل می‌دهد.
به بیان این قصه‌گو، هر قصه و قصه‌گویی که ادعای جهانی شدن دارد باید در وهله اول ریشه و اساس خود را ثابت کند هر چه ریشه عمیق‌تر باشد شاخ و برگ نیز گسترده و فراخ‌تر خواهد بود پس قصه‌گو همیشه باید به ریشه نظر داشته باشد تا پیام‌هایش عام و همه‌گیر شود.
این شرکت کننده فرانسوی جشنواره، خصوصیات قصه‌گو را نیز حایز اهمیت دانست و روی آن تاکید کرد تا به گفته‌ی وی پیام به‌واسطه ویژگی‌های برجسته و ممتاز قصه‌گو بهتر منتقل شود.
وی در کنار خصوصیات قصه‌گو، روش ارایه پیام را هم حایز اهمیت توصیف کرد و گفت: قصه‌گو باید خودش را بشناسد، شناخت خود بسیار مهم است همانند ریشه و اعتبار قصه است که در مجموع، آن پیام حیات‌بخش و ویژه را به مخاطب هدیه می‌کند، رسالت بزرگی که قصه‌گویی برای آن به وجود آمده است.
به نظر این قصه‌گو با وجود ریشه داشتن در گذشته بیان‌کننده تجربه فردی قصه‌گو هم هستند قصه‌گو باید در بهره‌ بردن از عمق موفق باشد تا برای بیان داشته‌های خود نیز آمادگی پیدا کند و بتواند پیام نهفته در دل ماجراهای مختلف و تجربه‌های روز را دریابد و انتقال دهد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز 1 اسفند با معرفی برگزیدگان به کار خود در تبریز پایان داد.