قصه‌گویان قهرمانان ملی ر ا به کودکان معرفی می‌کنند

هیوا ملکی قصه‌گوی کردستانی حاضر در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، ایستادگی در برابر هجمه فرهنگی غرب را بهترین کارکرد قصه‌گویی عنوان کرد و گفت: در این برهه خاص از زمان که موج عظیم تکنولوژی و فرهنگ غربی سنت‌های غنی فرهنگی ما را تهدید می‌کند با گرایش به هنر فخیم قصه‌گویی می‌توان سنت‌ها و فرهنگ اصیل را حفظ و احیا کرد.

 وی امتیاز قصه‌گویی را نسبت به سایر هنرها  ارتباط بدون واسطه و صمیمی قصه‌گو با مخاطب دانست.
 قصه‌گوی کردستانی بهترین منبع برای قصه‌گویی را منابع فاخر فارسی عنوان کرد و گفت: در متون کهن مفاهیمی بسیار عالی در باب تربیت، اخلاق و دین نهفته است مفاهیمی که دانش روان‌شناسی امروز به آن صحه گذاشته است این مفاهیم در بطن متون کهن موج می‌زنند و بازنویسی و بازآفرینی می‌تواند این متون را در اختیار مخاطب امروز قرار دهد.
وی معرفی بهتر و مستمر را از جمله دلایل آشنایی بیشتر کودکان با شخصیت‌های خارجی دانست و گفت: قصه‌گویان به عنوان سفیران فرهنگی موظف به شناخت منابع غنی کشور خود هستند تعدد قهرمان‌ها در متون کهن و شخصیت‌های بزرگ در عصر حاضر ما را یک سر و گردن بالاتر از دیگر کشورها قرار می‌دهد این چهره‌های باستانی و ملی باید توسط قصه‌گویان به کودکان کشور و سایر کشورها معرفی شوند.
ملکی وجه تمایز قصه‌گویان غربی با قصه‌گویان شرقی را  استفاده بیشتر قصه‌گویان غربی از حرکات بدنی و روی آوردن به حالت‌های نمایشی یاد کرد و گفت: قصه‌گویان شرقی به‌ویژه قصه‌گویان ایرانی بیشتر روی محتوا و پیام قصه تمرکز دارند و برای این مهم بیشتر از لحن و بیان کمک می‌گیرند تا حرکات نمایشی.
این قصه‌گوی کردستانیقصه را موثرترین شیوه در انتقال مفاهیم سخت و انتزاعی دانست که اگر با بیان شیوای یک قصه‌گوی آگاه همراه باشد می‌توان هر نوع آموزه ای را به صورت غیرمستقیم به مخاطب ارایه کرد.  
وی در خصوص تاثیر قصه‌گویی در ترویج فرهنگ صلح و دوستی گفت: فرهنگ غنی ایران سرشار از رنگ و شادی و مفاهیمی مانند نوع دوستی است کودکان به صورت فطری علاقه‌مند این مسایل هستند وقتی قصه‌گو بخشی از این فرهنگ را در قالب قصه‌ای ارایه می‌دهد مخاطبان سایر فرهنگ‌ها، اشتراک‌های زیبای فرهنگی را در می‌یابند و یا از تنوع جذاب فرهنگی آگاه می‌شوند این همه اشتراک و تنوع باعث وحدت شده و صلح و دوستی پدید می‌آورد.
هیوا ملکی، جامعه امروز را درگیر مدرنیته و غرق در مشکلات جدید ناشی از فن‌آوری عنوان کرد و اظهار داشت: این نوع زندگی پرداختن به فرهنگ‌های سنتی را کم رنگ کرده در حالی که پرداختن به قصه‌گویی در قالب جشنواره، خونی تازه در رگ‌های  این سنت قدیمی جاری کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد جشنواره‌های قصه‌گویی که هم اکنون بیشتر بار آن بر دوش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است از سوی تمام نهادهای فرهنگی جدی گرفته شود و دوباره به درون خانواده‌ها راه یابد.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز 1 اسفند در تبریز پایان یافت.