برپایی بزرگداشت اسفندیار احمدیه پدر پویانمایی ایران

آیین بزرگداشت زنده یاد استاد اسفندیار احمدیه پدر پویانمایی ایران در هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، پیش از این در زمان حیات استاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی مراسمی از وی تقدیر به عمل آورده بود و امسال نیز روز 15 اسفند در هشتمین جشنواره پویانمایی تهران بزرگداشت این استاد گرانقدر برگزار می‌شود.
استاد اسفندیار احمدیه سال 1307 در محله پامنار تهران به دنیا آمد. پدرش دکتر عبدالله احمدیه به نوعی پدر طب سنتی ایران به شمار می‌رفت و هنوز هم برخی کتاب‌هایی که او در زمینه طب سنتی تالیف کرده، در دانشگاه‌های پزشکی تدریس می‌شود. به دلیل کم شنوا بودن بسیار مورد توجه پدر بود و برای یادگیری مهارت به دست استادان هنر سپرده شد. مدت 2 سال از 1324 تا 1326 در نزد استاد علی‌اصغر پتگر به تعلیم نقاشی پرداخت. سپس سال 1326 به هنرستان کمال‌الملک رفت و از حضور بزرگانی چون اسماعیل آشتیانی، محمود اولیا و حسین شیخ بهره‌ها گرفت. علی چیت‌ساز، عباس کاتوزیان و صادق‌پور از جمله هم‌دوره‌ای‌های وی در دوران تحصیل در هنرستان بودند. وی به علت شاگردی در نزد شاگردان کمال‌الملک و همفکری با این جریان مهم نقاشی معاصر ایران، در امتداد منطقی مکتب کمال‌الملک قرار گرفته است.
وی سال 1336 با ساخت فیلم «ملانصرالدین» نام خود را به عنوان بنیانگذار نقاشی متحرک در ایران به ثبت رسانید. احمدیه این فیلم را با مداد طراحی کرده و زمان آن حدود 13 ثانیه بود.
احمدیه در سال‌های پایانی دهه 30 و سال‌های آغازین دهه 40، آثار زیادی در زمینه نقاشی متحرک به وجود آورد. سال 1341 طراحی و نقاشی و کارگردانی فیلم «اردک حسود» را با استفاده از تکه پارچه انجام داد که با اقبال بسیاری در آن زمان مواجه شد و به اکران عمومی درآمد. طراحی و نقاشی و کارگردانی فیلم «خوشه گندم»، «خروس بی محل» و نقاشی فیلم «بادبادک به کجا می روی؟» به کارگردانی افخم ماکویی نیز از کارهای آن دوره است.
وی بنیانگذار واحد پویانمایی صدا و سیماست. سال 72 یا 73 نیز در موسسه پویانمایی صبا مشغول به کار شد و با شروع فعالیت در این مرکز، فیلم‌های زاغی زیرک و رستم و اسفندیار را ساخت. انیمیشن رستم و اسفندیار کاری 35 دقیقه‌ای بود و ساخت آن حدود 5 سال طول کشید.
ورود اسفندیار احمدیه به دنیای انیمیشن در اثر کنجکاوی و کوشش‌های تجربی‌اش بود و در این حیطه هیچ آموزشی ندیده بود، اما در زمینه هنر نقاشی، وی را باید در زمره پیروان مکتب کمال‌الملک به حساب آورد.
اهتمام به مضامین مذهبی از ویژگی‌های آثار احمدیه است. به عنوان مثال، می‌توان به تابلوهایی چون شهادت امام حسین(ع)، روایت اصحاب فیل، علی(ع)، ضامن آهو و صحنه خیالی او از روز قیامت را نام برد. همچنین نکته جالب در آثار احمدیه، ثبت لحظات روزمره زندگی، کار، معیشت، آداب و سنن و فرهنگ جامعه ایرانی دهه‌های 30 و 40 است. آثار او، همچون پنجره‌ای به اعماق زندگی، اسناد کم نظیری در مطالعه و شناخت جامعه ایرانی در طول یک سده گذشته است.
 پایبندی به حرکت و تصویرسازی در نقاشی و تعداد زیاد شخصیت‌ها در هر دو وادی نقاشی و پویانمایی از مولفه‌ای و ویژگی‌های کاری احمدیه به شمار می‌رود.
استاد اسفندیار احمدیه 17 بهمن 1390 در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.
مراسم بزرگداشت مرحوم اسفندیار احمدیه در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 15 اسفند سال جاری از ساعت 11 الی 18 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.