روایت تجربه‌های زندگی بازیگر تئاتر در رویکرد بیوگرافی‌وار

کارگاه تخصصی «رویکرد بیوگرافی‌وار و آوازی در شیوه تئاتر کاربردی» با حضور مالته آندریاس فیفر سه شنبه (11تیر) برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، نماینده مرکز اسیتژ آلمان، با حضور در کارگاهی تخصصی دانش و تجربیات خود  در این زمینه را با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشت و ضمن تاکید بر اهمیت رویکرد بیوگرافی‌وار در تئاتر کودک و نوجوان آن را یکی از عناصر لازم برای مربی‌گری دانست.
این کارگاه تخصصی که با استقبال خوب مربیان تئاتر کودک و کارشناسان این حوزه روبرو شده بود، با تمرین‌های عملی با محوریت تمرکز و رویکرد آوازی همراه با تحرک آغاز شد.
آندریاس فیفر با تمایز قایل شدن بین هنر و آموزش در کار مربی‌گری تئاتر توضیح داد: مربیگری تئاتر باید بین هنر و تدریس عمل کند و اگر کفه ترازو به هر طرف سنگینی کند، نتیجه مدنظر حاصل نمی‌شود.
وی افزود: در آلمان مربیگری تئاتر در حل معضلات اجتماعی چون اعتیاد و بزهکاری تاتیر به سزایی دارد. گروه‌های سنی مختلف با تشویق مربی به تماشای تئاتر می‌روند و بعد از اجرا، خودشان با بازیگر و کارگردان از نزدیک آشنا می‌شوند. قدرت بیان، تمرین‌های شخصیتی، ارتباط‌گیری و جامعه پذیری از مولفه‌هایی است که مربی باید مد نظر قرار دهد.
این استاد دانشگاه در توضیح رویکرد بیوگرافی‌وار اضافه کرد: این رویکرد در تئاتر آلمان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه مردم یاد گرفتند به تجربیات دیگران و روایت‌های زندگی واقعی اطرافیان خود گوش فرا دهند. این رویکرد براساس این است که من به عنوان عضوی از یک گروه نمایشی روی صحنه می‌روم و از تجربیات تلخ و شیرین خودم در زندگی برای تماشاگران می‌گویم. برای مثال یک جراح، یک کشیش، یک مسوول پزشکی قانونی و یک جوان که پدر و مادرش را از دست داده، با قرار گرفتن بر روی صحنه از تجربه مرگ از منظر خود سخن می‌گویند.
آندریاس فیفر با اشاره به عناصر اصلی آموزشی در کار مربی‌گری گفت: استفاده از زبان بدن، گفتار، تمرکز، اعتماد به نفس، کار گروهی، نظم گروهی و هماهنگی، تخیل، تقویت بداهه‌گویی، نوشتن، اجرا روی صحنه و آشنا کردن کودکان با رویکرد بیوگرافی‌وار از جمله عناصری است که یک مربی باید در انتقال آن به بچه کوشا باشد.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.