کودکان و نوجوانان  ایرانی 55 نمایش روی صحنه بردند

اجرای نمایش توسط کودکان و نوجوانان در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی اتفاقی بسیار خوشحال کننده و شوق برانگیز است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از سخنان حسین موذن مدیر مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون است که در مراسم گشایش جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون در یاسوج عنوان کرد.
این در حالی است که چهار جشنواره منطقه‌ای کانون ابتدا روز سوم تیر در بیرجند آغاز شد و پس از آن اردبیل و شیراز میزبانی 2 جشنواره دیگر را بر عهده داشتند و روز 12 تیر چهارمین و آخرین جشنواره نیز در یاسوج آغاز شده است.
در این چهار جشنواره حضور 55  گروه از اعضای مراکز کانون در کنار 20 گروه از مربیان کانون چشم‌گیر و قابل توجه بوده است.
این مهم وقتی بدانیم که این آثار از میان 244 اثری انتخاب شده است که در جشنواره‌های استانی نمایش عروسکی کانون شرکت کرده‌اند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
این در حالی است که اجرای این تعداد نمایش عروسکی از سوی گروه کودکان و نوجوانان اگرچه نوید بخش آینده‌ای درخشان برای عرصه‌ی نمایش و نمایش عروسکی کشور به شمار می‌رود اما شاید در هیاهوی جشنواره ‌و برنامه‌های بزرگ فرهنگی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در این فصل از سال، حتی برنامه‌های خود کانون چندان دیده نشد.
روز 8 تیر و در مراسم گشایش بازار تئاتر کودک و نوجوان در تهران رضا فیاضی هنرمند مطرح عرصه سینما و تئاتر ایران از مدیر عامل کانون خواست که فعالیت ‌های نمایشی در مراکز کانون و کتاب‌خانه‌های آن در سراسر کشور جدی‌تر گرفته شود که پاسخ سید صادق رضایی این بود که در همین زمان 4 جشنواره منطقه‌ای با حضور بیش از 75 گروه عضو و مربی کانون در حال برگزاری است.
مدیرعامل کانون برای هنرمندان شاخص عرصه‌ی نمایش عروسکی کشور که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون حضور داشتند توضیح داد که 31 جشنواره استانی، 4 جشنواره منطقه‌ای و 1 جشنواره کشوری توسط کانون برگزار می‌شود که برپایی 36 جشنواره نمایش عروسکی در یک سال از سوی کانون کاملا در میان همه‌ی سازمان‌ها و نهادها بی‌بدیل است.
بر اساس این گزارش کانون پرورش فکری در پانزدهمین دوره‌ی برگزاری جشنواره خود رویکردی جدید را برگزید و با تغییر شیوه‌نامه جشنواره،  تمهیداتی اندیشید که فرآیند تولید یک نمایش از ابتدا تا انتها توسط کودکان ونوجوانان انجام شود و به اصطلاح جای پای بزرگ‌ترها در آثار کودکان دیده نشود.
دست‌اندرکاران جشنواره کانون این روش را روش فرآیند محور می‌دانند و معتقد‌ند مربی در این فرآیند نقش یک ناظر را بازی می‌کند و به مسایل آموزشی و تربیتی بیش از مسایل تکنیکی و برآیند حرفه‌ای نمایش توجه دارد.
در این میان حسین موذن  به عنوان دبیر جشنواره در یاسوج،  جشنواره را ابزاری برای رسیدن به دیگر  اهداف عالی کانون دانست و ضمن ابراز خرسندی از فرایند تشکیل گروههای نمایشی توسط اعضای کانون گفت: امسال مربیان در مراکز فرهنگی هنری کانون به عنوان ناظر، کمترین مداخله را در نمایش بچه‌ها داشتند و آثار بچه‌ها نیز کیفیت بهتری داشت.
وی توضیح داد که آثار 20 گروه از مربیان نیز از میان 68 اثر جشنواره‌های استانی به صورت جداگانه توسط یک گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفت.
 موذن همچنین گفت :در سال 1394، جشنواره نمایش عروسکی اعضا به صورت جداگانه و مجزا از بخش مربیان برگزار خواهد شد.
آیین گشایش جشنواره نمایش عروسکی منطقه 2 کانون صبح روز 12 تیر در یاسوج برگزار شد.
 این جشنواره که در آن 17 گروه نمایشی از استان‌‌های آذربایجان غربی، ایلام‌، تهران‌، مرکزی‌، هرمزگان‌، یزد و کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند روز 13 تیر در سالن تاتر شهر یاسوج پایان می‌یابد.
به گفته‌ی مدیر مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون میزبان مرحله‌ی کشوری این رقابت‌ها به زودی معرفی می‌شود.