معرفی برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی در یاسوج

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه2 کشور در دو بخش مربیان و اعضا معرفی و جوایز خود را در یاسوج دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره طی روزهای 12 و 13 تیر با حضور 17  گروه نمایشی از 7 استان آذربایجان غربی، مرکزی، هرمزگان، یزد، ایلام، تهران و کهگیلویه و بویراحمد  در یاسوج برگزار شد و داوران این رقابت در بخش مربیان شامل حسن دادشکر، فهیمه میرزا حسینی و امیر مشهدی عباس جایزه منتخب نویسندگی را به راحله خادمی برای نمایش دریای سرخ از از استان هرمزگان اهدا کردند.
در بخش کارگردانی نیز جایزه منتخب به محسن عظیمی پویا برای نمایش ددر دودم از استان مرکزی اهدا شد و در هیمین بخش شادی پاکزاد برای نمایش مرغک بودن از استان آذربایجان غربی و عفت تفضلی برای دریای سرخ از استان هرمزگان شایسته تقدیر شناخته شدند.
 در بخش بازی دهندگی عروسک نیز این جایزه به فاطمه گلچین، رقیه ابراهیم‌پور و معصومه روزبهانی برای نمایش متولد ماه سیب  از استان تهران تعلق گرفت و بازی دهنده عروسک شادی پاکزاد و آسرین ابراهیمی در نمایش مرغک بودن از استان آذربایجان غربی شایسته تقدیر شناخته شد.
همچنین محسن حاجی زاده برای نمایش دریای سرخ از استان هرمزگان به عنوان برگزیده بخش موسیقی جشنواره معرفی شد.
در بخش طراحی صحنه نیز موسی عامری پور برای نمایش دریای سرخ از استان هرمزگان جایزه این بخش را از آن خود کرد و آسرین ابراهیمی نیز برای نمایش مرغک بودن از استان آذربایجان غربی شایسته تقدیر اعلام شد.
هیات داوران در بخش طراحی و ساخت عروسک نیز جایزه منتخب خود را به محسن عظیمی پویا برای نمایش ددر دودوم) از استان مرکزی اهدا کرد و شادی پاکزاد و آسرین ابراهیمی را نیز برای نمایش مرغک بودن از استان آذربایجان غربی شایسته تقدیر شناخت.
در بخش طراحی آفیش و پوستر نیز  آسرین ابراهیمی برای نمایش مرغک بودن از استان آذربایجان غربی به عنوان منتخب معرفی شد.
هیات داوران بخش اعضا در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه 2 کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد شامل محمدعلی یزدان‌شناس، لیلی دولت‌آبادی و نوشین فرهادی 2 گروه را به عنوان نمایش‌های برگزیده اعلام کردند.
 بر این اساس نمایش عروسکی «سنگ‌ها بی‌گناهند» کاری از اعضای پسر مرکز کانون چالدران در استان آذربایجان غربی به عنوان برگزیده اول و نمایش عروسکی گرگ قصه‌ها از مرکز کانون شهریار در استان تهران به عنوان برگزیده دوم اعلام شد.
 همچنین هیات داوران، نمایش عروسکی موری موری‌ها و تاتاری از استان آذربایجان غربی و نمایش کلوچه‌های خدا از استان کهگیلویه و بویر احمد مرکز گچساران را به عنوان شایسته تقدیر اعلام کرد.
بر اساس شیوه‌نامه جشنواره نمایش عروسکی انتخاب این گروه‌ها به منزله ی راه‌یابی آنان به جشنواره کشوری نیست و هیات داوران در هر دو بخش اعضا و مربیان پس از پایان جشنواره‌های منطقه‌ای برگزیدگان را معرفی خواهد کرد.
هیات داوران پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی در بخش مربیان طی بیانیه‌‌ای ضمن معرفی منتخبان این دوره بر اصل آموزش و استفاده و به‌کارگیری از توان،استعداد و اندیشه‌های نو و سازنده فرزندان راستین این دیار کهن تاکید و از زحمات کوشندگان، برنامه‌ریزان و مدیران این مجموعه‌ی اصیل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی کرد.
این گروه در بیانیه خود نکاتی را نیز به منظور جلوگیری از تکرار پاره‌ای از اشکال‌های وقت‌گیر و مکرر با مخاطبان در میان گذاشتند که از آن جمله می‌توان به مخاطب‌شناسی به عنوان یک اصل ثابت و اساسی در نگارش و کارگردانی نمایش عروسکی و مرور، بررسی و استفاده از تجارب گذشته در روند تولید آثار و شرکت در جشنواره‌های آینده اشاره کرد.
هیات داوران بخش اعضا نیز در بخشی از بیانیه‌ی خود آورده‌اند: فعالیت کارگاهی نمایش عروسکی، با جشنواره تمام نمی‌شود و جشنواره امتداد کارگاه‌های نمایش عروسکی در مراکز است.
به اعتقاد آنان جشنواره برای کودکان ونوجوانان شرکت کننده در جشنواره جلسه‌ای پربار تلقی می‌شود که در خلال آن درمی‌یابند چگونه به بخشی از زندگی نگاه کنند و برای این که ذهن‌شان از رکود بگریزد باید از دریچه‌های مختلفی به زندگی بنگرند.
تقویت متون نمایشی با تاکید بر استفاده از فرهنگ بومی هر منطقه ، پرهیز از انتخاب متون نمایشی تکراری و تناسب دکور نمایش به شکل کاربردی و نه به عنوان عنصر تزیینی همچنین توجه به مخاطب و نیازهای خاص از جمله توصیه‌های این گروه به کودکان و نوجوانان شرکت کننده در جشنواره بود.