ایجاد انگیزه در کودکان به فرآیند محور شدن نمایش عروسکی کمک می‌کند

کارگردان نمایش گرگ‌نامه ایجاد انگیزه و خودباوری، تامین بخش سخت‌افزاری و برنامه‌ریزی مناسب را از مواردی عنوان کرد که می‌تواند به فرآیند محور شدن فعالیت نمایش در مراکز کانون کمک کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید یاسر هاشم زاده مربی مرکز فرهنگی‌هنری بیجار در استان کردستان با بیان این مطلب گفت: بحث فرآیندمحوری، بحثی جامع و گسترده است و اگر بخواهیم در تئاتر آن را اجرایی کنیم این مبحث کاملا گسترده و پیچیده‌تر خواهد شد چرا که ذات تئاتر برآیندی و هنری است و برای اجرا شخص سومی به نام تماشاگر وجود دارد.

 وی افزود: اگر بخواهیم این فعالیت را در میان اعضای مراکز بصورت پروسه‌ای طولانی و بدون وقفه اجرایی کنیم باید برخی موانع موجود را رفع کنیم و قدم به قدم به سوی هدف پیش برویم چرا که در مراکز کانون تئاتر و تئاتر عروسکی به‌صورت مقطعی و گاهی سفارشی انجام می‌گیرد و کودکان و نوجوانان به‌عنوان فعالیتی دایمی با آن درگیر نمی‌شوند.
اصطلاح فرآیند محوری در مقابل برآیند محوری در کانون بدان معنی است که مسوولان برگزاری جشنواره نمایش عروسکی، آن‌چه که به عنوان اثر نهایی توسط کودکان و نوجوانان تولید می‌شود چندان مهم نمی‌دانند بلکه فرآیند تربیتی طی شده برای تهیه این نمایش را مورد توجه و ارزیابی قرار می‌دهند.
هاشم‌زاده در ادامه در مورد تاثیر فعالیت نمایش عروسکی بر آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان یادآور شد: تئاتر و نمایش  به نوعی ترویج تفکر درست و توجه به ارزش‌هاست و نمایش عروسکی باعث ارتباط مستقیم عروسک گردان با عروسک، تماشاگر با عوامل و در کل رابطه عروسک‌گردان و تماشاگر با فکر اصلی است بر همین اساس امر آموزش و تعلیم و تربیت اگر به‌عنوان فکر اصلی تئاتر عروسکی مورد استفاده قرار گیرد این فرآیند به‌صورت غیر مستقیم تاثیر خود را بر ذهن کودک و نوجوان می‌گذارد و ارزش‌های اخلاقی و تعلیمی را نهادینه می‌کند.
 این کارگردان تئاتر همچنین در زمینه جایگاه نمایش عروسکی در مراکز کانون اظهار داشت: جایگاه نمایش عروسکی در مراکز توسط مربیان کانون که متولیان این فعالیت هستند تعیین می‌شود چرا که در صورت تولید نمایش و ادامه روند فرآیندمحوری می‌توان جایگاهی برای آن بوجود آورد.
وی معتقد است تئاتر عروسکی در مراکز هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده و تنها به‌صورت جشنواره‌ای به آن پرداخته می‌شود اما کودکان با این فعالیت ارتباطی قوی دارند و همچنان مشتاقانه از این نمایش‌ها استقبال می‌کنند.
مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون بیجار روند برگزاری جشنواره نمایش عروسکی در کانون را درحد مطلوب دانست و خواستار کم‌تر شدن فاصله زمانی میان جشنواره استانی تا مرحله کشور شد.
هم‌چنین در ارزیابی آثار راه‌یافته به مرحله کشوری اضافه‌کرد: اگر به این موضوع به صورت تکنیکی نگاه کنیم مهم‌ترین و بارزترین مشکل، ضعف متون مناسب با ساختار دراماتیک است به صورتی که نمایش‌نامه‌ها شکل داستانی و قصه‌گونه‌ی خود را حفظ کرده و عروسک‌ها مناسب با متن و شکل اجرایی ساخته نشده و قابلیت حرکت کردن ندارند.
هاشم‌زاده در پایان کمبود منابع را عمده‌ترین مشکل‌ موجود مراکز در بخش متون نمایشی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر منابع مکتوب و تصویری موجود از کیفیت خوبی برخورار نیستند و بیشتر کتاب‌های منتشر شده در این زمینه به مباحث تئوری پرداخته و در بحث عملی و اجرای نمایش، کم‌تر‌منابع مناسبی وجود دارد.