حسن دادشکر: دولت جدید به هنرهای نمایشی بیشتر توجه کند

حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی ایران از دولت جدید خواست که به هنرهای نمایشی به‌ویژه تئاترهای ویژه کودکان و نوجوانان توجه بیشتری نشان دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی که داوری پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون در اراک را بر عهده داشت تصریح کرد دولت در سیاست‌گذاری‌های جدید خود باید از موسساتی که در عرصه‌ هنرهای نمایشی فعالیت می‌کنند مانند کانون، آموزش و پرورش و مرکز هنرهای نمایشی به صورت بنیادی حمایت کند.
به اعتقاد وی برنامه‌های کوتاه مدت مانند جرقه‌ای است که راه به جایی نمی‌برد در حالی که باید با طراحی برنامه‌های دراز مدت و بنیادی، کاری کنیم که نسل‌های آینده، به معنای واقعی تماشاگر تئاتر و سینما باشند.
دادشکر با اشاره به نقش تخصصی کانون در عرصه‌ی توسعه هنر نمایش عروسکی در عین حال یادآور شد که اگر بخواهیم تئاتر را در جامعه ترویج دهیم باید از مدارس آغاز کنیم.
کارگردان نمایش «گنجشکک اشی مشی» در ارزیابی سطح نمایش‌های ارایه شده در جشنواره عروسکی کانون، در مجموع این آثار را با توجه به امکانات و زمان کوتاهی که گروه‌ها برای آماده شدن در اختیار داشتند قابل قبول دانست و گفت افق دید اعضای کانون بسیار گسترش پیدا کرده و من آثار ارایه شده در این دوره را بهتر از دوره‌های گذشته ارزیابی می‌کنم.
دادشکر در عین حال یادآور شد که نباید انتظار داشته باشیم کودکان و نوجوانان در مدت زمان کوتاهی پیشرفت زیادی داشته باشند و ما شاهد دگرگونی و تغییر قابل توجهی در آثارشان باشیم به اعتقاد من - که آثار این جشنواره در مراحل مختلف را دیده‌ام - به شرط مداومت برنامه‌ها، تحت تاثیر سلیقه‌های مختلف قرار نگرفتن، و روبه رشد ماندن سیستم جشنواره، آینده روشنی پیش روی جشنواره نمایش عروسکی است.
این پیشکسوت نمایش عروسکی گفت گاهی از برخی افراد حتی با سابقه می‌بینم که در مقابل ضعف‌های گروه‌های نمایشی عکس‌العمل‌های نامناسبی از خود نشان می‌دهند در حالی که ما نیامدیم از کار بچه‌ها ایراد بگیریم بلکه می‌خواهیم تغییرات و حرکت آن‌ها را از یک نقطه به نقطه دیگر مشاهده کنیم.
وی ادامه داد رفع مشکلات تکنیکی این نمایش‌ها از طریق آموزش امکان پذیر است اما هدف کانون از ابتدای تاسیس خود در نزدیک به 50 سال گذشته، همیشه فعالیت‌های فرآیند محور بوده یعنی تربیت، پرورش و آموزش کودکان از اهمیت بیشتری برای کانون برخوردار بوده است.
دادشکر مجموعه عواملی را که طی زمان تهیه و تولید و اجرای نمایش باعث رشد و پرورش کودکان می‌شود، بسیار واجد اهمیت دانست و یادآور شد که داوران وقتی می‌بینند یک کودک با اعتماد به نفسِ بالا، روی صحنه می‌آید و به اجرا می‌پردازد به او امتیار مثبت می‌دهند در حالی که بسیاری از بزرگ‌ترها حتی قادر نیستند روی عرض صحنه حرکت کنند.
وی از سوی دیگر نسبت به عواقب کم‌توجهی به مسایل تربیتی در نمایش‌های کودکان هشدار داد و گفت اگر رفتارهای ما باعث از دست دادن اعتماد به‌نفس نزد کودکان و نوجوانان شود این نتیجه بسیار مخرب خواهد بود.
این پیش‌کسوت نمایش عروسکی در همین حال گفت تولید تئاتر برای این کودکان، در کنار آن آثار تربیتی، تنها بهانه‌ای است تا نتیجه چندین ماه کنار هم بودن آن‌ها مشخص شود اما تاکید ما بر طی کردن آن فرآیند است و تئاتر حرفه‌ای را باید در بین مربیان رواج دهیم.
دادشکر در ادامه بر اهمیت آموزش مربیان نیز تاکید کرد و یادآور شد که در کانون کسانی باید به عنوان مربی تئاتر فعالیت کنند که متخصص باشند و موفق شوند تا بچه‌ها را به سمت آن فرآیند محوری هدایت کنند و باید در هر مرکز کانون یک مربی تئاتر حضور داشته باشد آن‌گاه تئاتر در کانون رشد خواهد کرد.
این پیشکسوت نمایش عروسکی در پایان گفت گاهی داوران مراحل مختلف تحت تاثیر فضای ایجاد شده از سوی تماشاگران  قرار می‌گیرند در حالی که باید اصلِ مهم سیاست‌های کانون در انتخاب آثار، که همان مساله توجه به مسایل تربیتی و فرآیندمحوری است در انتخاب آثار برگزیده مورد توجه قرار بگیرد.
پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون سراسر کشور روز دوم شهریور در اراک به کار خود پایان داد.