اولین کارگاه آموزشی تولید محتوا برای کودک ونوجوان

اولین کارگاه آموزشی «تولید محتوا و جذاب سازی آن برای کودک و نوجوان در حوزه ی رسانه» با حضور ˈ محمود پور وهابˈ کارشناس ارشد ادبیات داستانی و عضو انجمن قلم و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور در سالن شهید حدادی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد.<BR> <BR> <BR> <BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، در این کارگاه آموزشی که خبرنگاران خبرگزاری ها ، مطبوعات ، نشریات محلی و پایگاه های خبری مازندران شرکت داشتند، ˈ روش های تولید محتوا برای کودک و نوجوانان و جذاب سازی آن ˈ آموزش داده شد .
 این کارگاه در راستای برگزاری یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات کودک ونوجوان برگزار شده که افزایش سطح علمی و اجرایی صاحبان قلم و اهالی رسانه در مازندران و ایجاد جذابیت برای کودکان و نوجوانان و توجه به تولید محتوا از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی بود .
پوروهاب در این کارگاه بر لزوم اهمیت حفظ و حراست از ادبیات کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: هر چند دسترسی به اطلاعات با گسترش رسانه های مجازی و ارتباطات جمعی آسان شده است و در واقع مرز بین کودکان ، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شکسته شد، اما ادبیات کودکان نقش و کارگرد خود را دارد .
وی با بیان اینکه توجه به ادبیات کودکان و نوجوانان در رسانه های الکترونیکی آغاز شده است ،افزود: رسانه ها باید به مقوله عاطفه ، تخیل ، شعر ، داستان ، قصه های تاریخی ، افسانه ای ، بازی و سرگرمی کودکان توجه کنند .
این کارشناس ادبیات داستانی ˈ آشنایی زدایی ˈ در انتخاب و تشریح موضوع کودکان و نوجوان را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: برای جذب کودک و نوجوان باید نگاه ها را تغییر داد .
وی تکراری بودن موضوعات خبری را از مشکلات جدی در رسانه ها برشمرد و افزود: اگر نویسنده یا خبرنگار بتواند زوایه نگاه و قلم خود را در موضوعات تکراری تغییر بدهد، می تواند مخاطب خود را حفظ کرده و افزایش دهد .
پوروهاب نوشتن جملات به صورت طنز، کوتاه و موجز و عاطفی را برای کودکان و نوجوانان مهم توصیف کرد و گفت :  فضا سازی برای تهیه گزارش در این حوزه نیز مهم و ضروری است .
عضو انجمن قلم و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور گفت: کودکان امروز منفعل نیستند و در برخی از موضوعات اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی از بزرگسالان نیز جلوترند .
وی وضعیت نشریات و فضاهای مجازی در پرداختن به حوزه کودک و نوجوان در کشور را نامطلوب دانست و افزود: در حالی که در کشور ما اسطوره ها زیادی وجود دارد، اما اسطوره سازی در وسایل ارتباط جمعی، بویژه در فلیم سازی ضعیف است و در این زمینه نسبت به دیگر کشورها بسیار عقب هستیم .



برگزاری کارگاه آموزشی رسانه در حوزه کودک و نوجوان یکی از برنامه های مقدماتی برای برگزاری نخستین جشنواره ملی مطبوعات و خبرگزاری های کودک و نوجوان در ساری بود .
این جشنواره به میزبانی اداره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران هشتم اسفند ماه سال جاری در ساری برگزار می شود.