مطبوعات کودک مهم‌ترین مشوق من در خلق آثار کودکان ونوجوانان بودند

افشین علاء نویسنده‌ی کودک و نوجوان گفت: مطبوعات کودک مهم‌ترین مشوق من در خلق آثار کودکان و نوجوانان بودند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علاء در باره نحوه ورود خود به دنیای ادبیات کودک و نوجوان، اظهار داشت:‌ در سنین کودکی و نوجوانی این توفیق را داشتم که آثار برگزیده‌ای از نویسندگان مطرح این حوزه را مطالعه کنم.
وی با بیان این‌که مادرم هم معلم بود و هم اهل مطالعه، افزود: در همین سنین عضو کانون بودم و با استادانی مانند مصطفی رحمان‌دوست، بیوک ملکی، وحید نیک‌خواه و... در ارتباط بودم و آثارم را برای کیهان می‌فرستادم و تصمیم گرفتم در همین حوزه فعالیت کنم.
این نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: بیشترین تاثیر را از استاد محمود کیانوش گرفتم که به نوعی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران است.
وی درباره تفاوت ادبیات حوزه کودک و نوجوان با ادبیات بزرگ‌سال، گفت: دشواری کار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. اما عده‌ای عکس این موضوع، فکر می‌کنند.
علاء با بیان این‌که بسیاری از افراد، توفیق حضور در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را ندارند، اما سعی می‌کنند با خلق آثاری، وارد این حوزه شوند، تصریح کرد: در حالی‌که حوزه ادبیات کودک و نوجوان، حوزه دشواری است چراکه در حوزه ادبیات بزرگ‌سالان، این تفاهم نویسنده و شاعر با قشر بزرگ‌سال وجود دارد و بدون دغدغه می‌تواند منظور خود را به مخاطب برساند. اما این تفاهم در نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان با مخاطبان خود وجود ندارد.
وی با اشاره به این‌که هنرمند باید خود را هم‌قد بچه‌ها تصور کند و از زاویه دید کودک و نوجوان به موضوع نگاه کند تا مفهوم را به مخاطب ارایه کند، گفت: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، نویسنده دایره واژگانی محدود دارد و جنس تخیل در کار کودک، برای هر گروه سنی کودک و نوجوان متفاوت است.
علاء با بیان این‌که نمی‌توان به سادگی برای بچه‌ها نوشت و نویسنده و شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان شد، ادامه داد: اما برخی این ادعا را دارند و تصور آن‌ها اشتباه است.
وی درباره احتمال حضور خود در حوزه ادبیات بزرگ‌سال، با اشاره به این‌که حوزه تخصصی‌ام ادبیات کودک و نوجوان است، یادآور شد: اما این مانعی نیست که در حوزه عمومی‌تری کار نکنم. 
گفتنی است مهلت ارسال اثر به جشنواره در ساری پایان دی، پایان زمان داوری آثار 15 بهمن، زمان نمایشگاه 3 تا 8 اسفند و مراسم پایانی جشنواره 8 اسفند 1392 تعیین شده است.