فانی: دولت برای رفع مشکلات کارکنان کانون مصمّم است

وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید اظهار امیدواری کرد گام‌های بلندی برای حل بخشی از مشکلات شغلی و معیشتی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در دولت یازدهم برداشته شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بخشی از نشست علی اصغر فانی با کارشناسان و مدیران کانون به طرح مشکلات شغلی و گلایه‌های آنان از وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان و مربیان کانون اختصاص یافت و او گفت که از این انتقادها استقبال می‌کند و بی‌تردید اولین جلسه دیدار با آنان آخرین جلسه نخواهد بود و وی وقت‌های بیشتری را به کارکنان کانون اختصاص خواهد داد.
 در این نشست ابتدا علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون حضور وزیر آموزش و پرورش در کانون را در نخستین‌ روزهای کاری خود، نشانه‌ی حمایت وزیر از فعالیت‌های کانون دانست.
او در کنار طرح مباحث فرهنگی و دورنمایی از تغییرات در شیوه‌ها و سیاست‌های کانون تصریح کرد که علی‌رغم اولویت‌های بخش‌های فرهنگی، هنری و اهداف مورد نظر کانون، توجه ویژه به مسایل و مشکلات کارکنان و مربیان یک نوع سرمایه‌گزاری فرهنگی است.
مدیرعامل کانون توجه به این امر را ضروری دانست و یادآور شد که مربیان ما از انگیزه‌های بالای معنوی برخوردارند و با عشق و علاقه به فعالیت خود ادامه می‌دهند ولی وظیفه‌ی ماست که به مسایل شغلی آن‌ها نیز توجه داشته باشیم.
حاجیان‌زاده تاکید کرد نگاه ما از نقطه‌ی ورود به مراکز و ساختمان‌های کانون یعنی بخش نگهبانی و خدمات تا همه بخش‌های دیگر نگاهی فرهنگی است و برای تمامی همکاران خود ارزش بالایی قایل هستیم.
در ادامه این جلسه نمایندگان بخش‌ها و معاونت‌های مختلف کانون به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند و به صراحت مشکلات همکارانی را که نمایندگی آن‌ها را بر عهده داشتند با بالاترین مقام وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشتند.
بخشی از سخنان این همکاران به ارایه‌ی گزارش از فعالیت‌های فرهنگی هنری این معاونت‌ها و بخش‌ها اختصاص داشت و بخشی نیز شامل طرح مسایل شغلی کارکنان می‌شد.

جای خالی آثار کانون در کتاب‌های درسی مدارس
علی خاکبازان نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان نخستین کارشناس مسوولی بود که به نمایندگی از معاونت تولید کانون به معرفی این معاونت و مدیریت‌های آن شامل سه مدیریت انتشارات، سرگرمی‌های سازنده و امور سینمایی پرداخت و گفت: تولیدات کانون با وسواس زیادی کارشناسی می‌شود و هم و غم کارشناسان این معاونت بر این است که کیفیت به هیچ وجه فدای کمیت نشود و هر محصولی اعم از کتاب، فیلم یا سرگرمی‌ها با بهترین کیفیت به دست مخاطب کانون برسد.
خاکبازان تأکید کرد کانون و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند تعامل و همکاری‌ خوبی با همدیگر داشته باشند. اتفاق مبارکی که به تازگی رخ داده، ورود فیلم «چرا این تلفن زنگ نمی‌زند» در کتاب درسی پایه اول متوسطه (هفتم) است که می‌تواند منشا همکاری‌های سازنده بیشتری باشد.
وی یادآور شد این اتفاق می‌تواند در مورد کتاب‌های کانون نیز رخ بدهد و آموزش و پرورش از آثار مکتوب کانون به عنوان مواد درسی بهره ببرد و به نوعی اندیشه‌ورزی در مدارس ایجاد ‌شود. وی در ادامه گفت: در کشورهای دیگر خواندن رمان و داستان جزء فعالیت‌های درسی است.
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان همچنین تصریح کرد: در فرانسه دو فیلم «خانه‌ی دوست کجاست» و «شنگول و منگول» از تولیدات کانون با پی‌گیری امور بین‌الملل کانون در کتاب‌های درسی آمده و جزء تکالیف دانش‌آموزان شده است.
خاکبازان با بیان این‌که ترجمه یکی از شاخص‌ترین مبادی انتقال فرهنگ و تجربه بین فرهنگ‌ها و ملل مختلف به شمار می‌آید گفت: کانون آثار گرانقدر و فاخری را از زبان‌های دیگر ترجمه کرده است.
وی در پایان اظهار داشت بسیاری از آثار تألیفی کانون نیز می‌تواند در سطح جهانی مطرح شود و این اتفاق خجسته‌ای خواهد بود به این ترتیب آثار کانون به کشورهای دیگر شناسانده می‌شود.

نماینده مربیان کانون: آموزشی هستیم یا اداری؟
زهرا سمنانی مربی مسوول مرکز شماره 9 کانون تهران در بخشی از این نشست گفت: مربیان کانون با حضور فعال در تمامی جشنواره‌ها اعم از رضوی، قصه‌گویی، نمایش عروسکی، شمسه، مشکات و... شرایط خوبی را برای کتاب‌خانه‌ها و دانش‌آموزان به وجود می‌آورند.
وی که به نمایندگی از مربیان کانون سخن می‌گفت ادامه داد: جایگاه کارکنان کانون کجاست؟ آن‌ها پایین‌ترین سطح حقوق را نسبت به اداره‌های دیگر به ویژه آموزش و پرورش دارند و هنوز وضعیت استخدامی گروهی از مربیان - که تمام مراحل گزینش اداری را طی کرده‌اند - به رسمی تغییر نیافته است.
سمنانی خاطرنشان کرد: برای ما روشن نیست از نظر ساختاری اداری هستیم یا آموزشی، اگر اداری هستیم، پرداخت اضافه کار و سایر امکانات رفاهی برای ما در نظر گرفته نشده است و اگر آموزشی چرا از مزایای معلمان مانند تعطیلات نوروز و تابستان و حقوق‌های بالاتر استفاده نمی‌کنیم.
مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری شماره 9 کانون استان تهران افزود: در شرایطی که آموزش و پرورش در دو مرحله به صورت جداگانه 10 درصد به حقوق کارکنان خود افزوده ولی این قانون در کانون اعمال نشد و متأسفانه مبالغ یک مرحله اضافه پرداخت نیز سال گذشته طی حکمی از همکاران پس گرفته شد که این در شأن مربی با جایگاه مقدس فرهنگی نیست.
این مربی مسوول با سابقه کانون خاطرنشان کرد: مربیان هنری و ادبی که در کانون به صورت پاره وقت سال‌ها کار می‌کنند همگی خواستار تغییر شرایط کاری خود به صورت تمام وقت هستند. اگر امکان برآورده کردن تقاضای آنان وجود ندارد، دست‌کم جاذبه‌های کاری مانند حقوق مکفی، بیمه کامل و... برایشان در نظر گرفته شود تا به کار خود دلگرم شوند.
سمنانی یادآور شد بعد از سال‌ها هر کارمندی در کانون که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است با وارد شدن به 30 سالگی خدمتش هنوز اضطراب و دلهره کسری بیمه و برگشت به کار به مدت نامعلوم را دارد و با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.
وی در پایان ضمن سپاس از وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد کارکنان کانون نسبت به توجه شایسته دولت به رفع مشکلات خود امیدوارند.

نگاه مسوولان به کانون زبان، اقتصادی است
نماینده کانون زبان ایران در این نشست نیز ابتدا با ارایه‌ی گزارشی عنوان کرد که این موسسه با 90 سال قدمت، بی‌تردید قدیمی‌ترین موسسه آموزش زبان در ایران و حتی خاورمیانه به شمار می‌رود که با دارا بودن 200 مرکز آموزشی در90 شهر و 30 استان کشور  و آموزش 6 زبان زنده‌ی دنیا شامل انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، عربی و روسی حضوری فعال در عرصه‌های آموزشی دارد.
محمد رضا سهرابی با طرح این سوال که آیا کانون زبان موسسه ای دولتی یا خصوصی افزود: با استناد به مدارک موجود و با توجه به این موضوع که کانون زبان دارای حساب خزانه است، به طور قطع کانون زبان نهادی دولتی است. حال اگر کانون زبان نهادی دولتی است چرا ساختار سازمانی کانون زبان در سیستم دولتی مشخص نیست و وابستگی و پیوند آن به بدنه‌ی دولت نیز به روشنی مشخص و تبیین نشده است.
مدیر روابط عمومی کانون زبان ادامه داد: اگر این موسسه دولتی است چرا سال‌ها نیروهای اداری و کادر آموزشی آن در بلاتکلیفی به سر می‌برند و وضعیت استخدامی آن‌ها مشخص نیست و از امنیت شغلی برخوردار نیستند که این امر البته نیاز به توجه ویژه وزیر و مصوبه‌های لازم از مجلس را دارد.
وی اضافه کرداگرچه مسوولان، کارشناسان، مدرسان و کارکنان کانون زبان همیشه به امور فرهنگی، تربیتی و دینی توجه و نگاهی ویژه داشته‌اند و در سال‌های اخیر این نگاه عمیق‌تر و جامع‌تر شده است به طوری که اثرات آن را در محتوای کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی، نحوه تعامل مدرس با زبان‌آموز و نحوه‌ی رفتار کارمندان با ارباب رجوع می‌توان مشاهده کرد ولی نگاه مدیریت کلان به کانون زبان نگاهی اقتصادی بوده است.
به اعتقاد وی برای حل چنین مشکلی لازم است که هیأت مدیره کانون تعامل و ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری با مجموعه‌ی کانون زبان داشته باشد تا از این راه به شناخت عمیق‌تر و جامع‌تری از کانون زبان ایران دست یابند و تصویر شفاف‌تری از کانون زبان به دست آورند.
سهرابی تصریح کرد: امور و فعالیت‌هایی از قبیل فعالیت‌های متعدد فرهنگی و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در کانون با تکیه بر درآمدهای کانون زبان انجام می‌شود اما سهم نزدیک به 300هزار کودک، نوجوان و بزرگسال شاغل به تحصیل و حدود 3500 نفر مدرس، نیروی اداری، خدماتی و آموزشی کانون زبان از اعتبارات فرهنگی چه‌قدر است؟
وی در پایان ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش گفت: به نمایندگی از طرف خانواده بزرگ کانون دست یاری خود را دراز کرده و تقاضا داریم که کانون زبان را در حل مسایل و مشکلات ساختاری، اداری، اجرایی، مالی، معیشتی و رفاهی یاری کنید.

امنیت شغلی مربیان کانون را تامین کنیم
نرگس جعفری کارشناس مسوول و نماینده معاونت فرهنگی کانون نیز در این نشست افزایش مزایای شغلی و رفاهی و امنیت شغلی کارکنان و مربیان را با توجه به شرایط کاری آنان و به منظور ایجاد انگیزه و تامین آن‌ها از نظر معیشتی امری بسیار مهم در روند کاری دانست و خواستار مساعدت وزیر آموزش و پرورش در این زمینه شد.
وی همچنین تامین و تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز در سطوح مختلف ستادی و استانی به ویژه در مراکز فرهنگی‌هنری با توجه به تنوع فعالیت‌ها را از اولین خواسته‌های این معاونت عنوان کرد و از وزیر خواست که امکان افزایش مربیان ادبی و هنری تمام وقت در مراکز فرهنگی‌هنری کانون فراهم شود.
جعفری هدف کلی معاونت فرهنگی را سیاست‌گذاری فرهنگی و ارتقای بهره‌وری به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای ذوقی و فکری کودکان و نوجوانان برگرفته از بند 7 اساس‌نامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و فراهم کردن زمینه‌ها و امکانات آموزشی در قالب‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در کانون را از دیگر دغدغه‌های معاونت فرهنگی کانون برشمرد.
او هم‌چنین مساعدت در به‌روز رسانی امکانات و تجهیزات مراکز را با توجه به نیازهای روز مخاطبان با اهمیت عنوان کرد و راه‌اندازی مراکز جدید به ویژه سیار و پستی را با توجه به جمعیت دانش‌آموزی کشور خواستار شد.
نماینده معاونت فرهنگی در پایان اظهار امیدواری کرد با همراهی مسوولان عالی وزارت آموزش و پرورش زمینه‌ای فراهم شود تا راحت‌تر با سایر سازمان‌های فرهنگی تعامل بر قرار شود و کودکان و نوجوانان بیشتری در مراکز فرهنگی‌هنری کانون حضور پیدا کنند.

موانع موجود سر راه حضور نمایندگان کانون در خارج از کشور
سعیده ارگانی در این نشست به عنوان نماینده اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گزارشی از فعالیت‌های بخش بین‌الملل کانون در حوزه‌های کتاب و تصویرگری، فیلم، نقاشی و همکاری با مجامع و سازمان‌ها ارایه کرد.
کارشناس مسوول روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در داخل و خارج از کشور، فروش حق نشر آثار کانون در بخش کتاب و تصویرگری، معرفی آثار سینمایی و پویانمایی در بیش از 100 جشنواره، همکاری در برگزاری هفته‌های دوستی و فرهنگی با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات و دعوت از قصه‌گویان خارجی برای حضور در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون و جشنواره رضوی و شرکت در بیش از 24 مسابقه نقاشی بین‌المللی در خارج از کشور و همکاری در برگزاری دوسالانه نقاشی کانون را از جمله فعالیت‌های بخش بین‌الملل عنوان کرد.
ارگانی در طرح برخی مشکلات این بخش یادآور شد کانون طی 10 سال به عنوان ناشر برگزیده سال و اولین تولید کننده فیلم کودک در ایران، به طور یقین شایسته نمایندگی کشور در مجامع بین‌المللی است و باید در رویدادهای مهم بین‌المللی حضور داشته باشد اما گاهی با ناهماهنگی‌هایی که در زمینه صدور مجوزها به وجود می‌آید موجب می‌شود (علی‌رغم صرف هزینه‌های اولیه ثبت‌نام) از حضور در برخی رویدادها محروم شویم و این امر گاهی باعث آسیب‌هایی جبران ناپذیر می‌شود چرا که زمانی که ثبت‌نام صورت می‌گیرد غرفه‌ای به کانون اختصاص پیدا می‌کند که در صورت عدم صدور مجوز به ناچار یا غرفه باید خالی بماند یا از افراد محلی استفاده شود که در هر دو حالت معضلاتی را در پی خواهد داشت.
وی پیشنهاد کرد در صورت امکان سهمیه مشخصی از مجوزهای وزارت آموزش و پرورش به کانون اختصاص پیدا کند تا در این بخش با برنامه‌ریزی مناسب از اتلاف منابع مالی و نیروی انسانی جلوگیری شود و یا برای استفاده از بخش خصوصی برای آن دسته از سفرهای خارجی که موفق به دریافت مجوز دولتی نشده است با قبول هزینه‌ها از سوی کانون مجوزی صادر شود.

دکتر فانی: خواسته‌های به حق کارمندان کانون را در دولت پیگیری می‌کنیم
بر اساس این گزارش وزیر آموزش و پرورش پس از شنیدن دیدگاه‌ها و دغدغه‌های مدیرعامل و نمایندگان واحدهای مختلف کانون، تصریح کرد که رفع مسایل و مشکلات کارکنان کانون مورد غفلت قرار نمی‌گیرد و همواره در این زمینه دغدغه داشته است.
علی اصغر فانی اضافه کرد: بحث‌هایی مانند این که کانون دولتی است یا غیر دولتی؟ شرکت است یا سازمان؟ از جمله مسایلی است که همواره پیرامون آن بحث شده است اما به اعتقاد من باید پرداخت‌های آموزش و پرورش و کانون به کارکنان خود متناسب باشد و در مسیر هم قرار بگیرد.
وی با بیان این که بخشی از خواسته‌های همکاران کانون کاملا به‌حق است، در عین حال خطاب به مدیران و کارکنان کانون یادآور شد که رفع این مشکلات دارای پیچیدگی‌هایی است و به زمان نیاز دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اظهار امیدواری به این که کارکنان کانون در دولت تدبیر و امید به بخشی از این خواسته‌های خود دست پیدا کنند گفت: امیدوارم در نشست بعدی با شما، قضاوت جمع این باشد که گام‌هایی هرچند ناکافی برای حل این مشکلات برداشته شده است.
فانی در پایان از مسوولان ارشد کانون به ویژه هیات مدیره آن خواست تا این مشکلات را در جلسات خود مورد بررسی قرار دهند و پیشنهادهایی روشن به ما ارایه کنند آن‌گاه این پیشنهادها را از طریق دولت و معاونت مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری خواهیم کرد.
این نشست صبح روز 23 دی 1392 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد.