بازنگری معاونت فرهنگی در گسترش جشنواره‌های کانون

سرپرست معاونت فرهنگی کانون گفت: گسترده‌شدن و افزایش تعداد جشنواره‌ها به فعالیت‌های اصلی مراکز کانون آسیب وارد می‌کند و باید به باز تعریف برگزاری‌آن‌ها بپردازیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن فضلی در گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی کانون در این زمینه با بیان این‌که اصل برگزاری جشنواره‌ها در کانون خوب است و به برخی نیازهای مراکز پاسخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: تعدد این جشنواره‌ها امکانات، منابع و نیروهای فعال زیادی را صرف خودش کرده که با تجدید نظر و حفظ جایگاه آن، تلاش می کنیم از گسترده‌شدن این رویدادها غافل نشویم.
وی در این باره به ذکر نمونه‌هایی پرداخت و از جمله درباره‌ی جشنواره‌ی قصه‌گویی گفت: واحد پژوهش کانون در مورد جشنواره قصه‌گویی آسیب‌شناسی انجام داده که نتیجه آن را می‌توان به سایر جشنواره‌ها تعمیم داد.
مشاور مدیرعامل کانون در خصوص جشنواره‌های رضوی هم توضیح داد کار کردن در حوزه فرهنگ رضوی شیرین و رغبت برانگیز است ولی این جشنواره‌ها باید در مسیر خودش حرکت کند و روش آن باید بازنگری شود.
وی ادامه داد: یک دبیرخانه مرکزی جشنواره رضوی در تهران خواهد بود و شیوه‌نامه آن در قالب لوح فشرده به همه مراکز ارسال می‌شود ولی هیچ فرآیند اجباری برای شرکت در جشنواره نباید وجود داشته باشد بلکه مراکز با سلیقه و انتخاب خودشان کار را انجام خواهند داد و در پایان نیز نمایشگاهی از آثار جشنواره در تهران برگزار می‌شود.
فضلی در ادامه خواستار ساماندهی ارتباط کانون استان‌ها با دستگاه‌ها و استانداری‌ها شد و گفت: بعضی از استان‌ها بیش از حد درگیر مشارکت با سازمان‌های دیگر شده‌اند که این امر به کانون آسیب می‌رساند و این همکاری‌ها فقط باید در حوزه‌های معینی متمرکز شود.
مشاور مدیرعامل کانون پرداختن به برخی برنامه‌های مناسبتی را نیز مخل اجرای فعالیت‌های اصلی کانون برشمرد و خاطرنشان کرد: در تقویم رسمی کشور نمی‌توان هفته‌هایی را یافت که به نام سازمان یا ارگانی نام‌گذاری نشده باشد از آن رو باید در این زمینه نیز دست به تجدید نظر بزنیم.
فضلی، معاونت فرهنگی را یکی از ارکان اصلی کانون دانست و گفت این حوزه از گستردگی، تنوع، تکثر، اهمیت و اثربخشی زیادی در بین مخاطبان برخوردار است.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون افزود: برنامه‌ریزی و مدیریت مسوولان کانون وقتی می‌تواند واجد اهمیت باشد که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا مربی بتواند رسالت‌های سازمان را به سرانجام برساند. چرا که مربی نقطه تماس کانون با مخاطب است و باید مورد حمایت همه جانبه مدیران کانون قرار بگیرد.
وی خطاب به مدیران کل کانون استان‌ها گفت: تلاش کنیم در ارکان مدیریتی خود، فضایی را به وجود آوریم که مربی بتواند با امید، نشاط، آرامش و انگیزه، هدف‌های سازمان را محقق سازد.
فضلی در این گردهم آیی در خصوص برنامه‌ریزی در معاونت فرهنگی یادآور شد کارهای خوبی صورت گرفته و همه باید از آنچه در گذشته انجام شده بهره کافی را ببریم ولی در روند برنامه‌ریزی‌ها اشکال‌هایی وجود دارد که لازم است برطرف شود.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون با اشاره به این که نیروی انسانی سرمایه اصلی کانون است تاکید کرد نیروی انسانی مومن، وفادار، بانشاط و خلاق در مجموعه کانون انتخاب و استانداردهای لازم برای جذب نیرو اعمال شود.
وی ادامه داد جذب نیرو از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش می‌کنیم سامان دهی بیشتری در این زمینه انجام شود و نیروها را نباید با توصیه به مجموعه بیاوریم و در این خصوص دست به بازنگری خواهیم زد.