ضعف فیلم‌نامه مهمترین مانع تولید فیلم‌ کودک در ایران

چهارمین جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی به کار خود پایان داد که مدیرعامل کانون در سخنانی بر ضعف فیلم‌نامه به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات و موانع ساخت فیلم برای کودکان در ایران تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در مراسم پایانی این جشنواره که شامگاه روز 19 خرداد 1393 در تهران برگزار شد، دانش‌افزایی فیلم‌نامه‌نویسان در حوزه‌ی زبان، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و مبادله‌ی مناسب با پژوهش‌های فرهنگی در این زمینه را پشتوانه‌ی تولید متن فیلم‌نامه برای کودکان برشمرد و افزود: با آگاهی علمی به ذهن کودکان و شناخت تمایز روایت کودکان با روایت بزرگسالان و شناخت ویژگی‌های زبان کودکان و ویژگی‌های فرهنگی و روانی کودکان ایرانی، می‌توان آثار جذاب و مسحور کننده‌ای برای این مخاطبان تولید کرد.
وی در این سخنرانی که در محل سینما تئاتر کانون تهران برگزار شد، بخشی از سخنان خود را به اهمیت سینما و جایگاه آن در حوزه‌ی فرهنگ، هنر و اقتصاد اختصاص داد و تاکید کرد که دلایل بی‌شماری باعث شده تا سینما به‌عنوان یک روش تاثیرگذار در اختیار انسان قرار بگیرد و در عین حال رشد و توسعه علوم انسانى در حوزه کودک‌، و مسایل مرتبط با زندگى کودکان ازجمله دین، آموزش، بازى، تربیت، روابط انسانى و بلوغ، سینماى کودک را به‌عنوان شاخه‌اى مستقل مورد توجه سینماگران قرار داده است.
حاجیان‌زاده هم‌چنین از منظری دیگر، سینما را به‌عنوان هنری گروهى مورد توجه  قرارداد و گفت: محصول این تلاش گروهى یعنى فیلم در صورت تلاش هماهنگ و هدف‌مند تمامی ارکان تولید آن، قابل اعتنا و موفق خواهد بود و در این روند، جایگاه و اهمیت فیلم‌نامه به‌عنوان پایه و اساس یک فیلم مورد اجماع تمامى منتقدان و فعالان عرصه سینما است به‌گونه‌ای که شرط لازم (نه کافی) براى تولید یک فیلم خوب، همانا وجود یک فیلم‌نامه خوب است.
مدیرعامل کانون در ادامه با یادآوری این مهم که کسی قادر نیست از یک فیلم‌نامه ضعیف و چندپاره فیلمى درخور پدید آورد، افزود: اهمیت فیلم‌نامه در سینماى کودک هم به مراتب بیشتر از سینماى بزرگ‌سالان است.
وی در حالی که تعدادی از چهره‌های شاخص و مطرح سینمای ایران و سینمای کودک در این آیین حضور داشتند با تاکید دوباره بر ضعف فیلم‌نامه‌های کودک در ایران، خاطر نشان کرد که بسیاری از فیلم‌های کودک و نوجوان در همان نیم ساعت اول نمی‌تواند مخاطب را جلب کند و این ضعف به مشکل فیلم‌نامه باز می‌گردد. از سوی دیگر دنیای کودک با محالات، تخیل و فانتزی سر و کار دارد و اگر هنرمند فیلم‌ساز قصد دارد اثری برای کودکان تولید کند، باید از این ابزار برای فیلم خود بهره بگیرد.
حاجیان‌زاده سینما را یکى از بهترین عرصه‌ها براى آشنایی و شناخت کودکان با فرهنگ و ارزش‌هاى دینى، مظاهر تمدن وآداب و رسوم سرزمین مادرى و قومیت‌ها و خرده فرهنگ‌هاى مناطق مختلف کشور و همین‌طور اسطوره‌هاى مذهبى و ملى و نیز تاریخ و جغرافیاى سرزمین ما برشمرد و تاکید کرد داستان‌هاى قرآنى، منابع دینی و اساطیرى و نیز ادبیات مدرن، گنجینه معتبرى برای تهیه فیلم‌نامه و خوراک جذابی برای نگارش فیلم‌نامه کودکان فراهم می‌کند.
بخش دیگر سخنان مدیرعامل کانون به اهمیت نگارش فیلم‌نامه پویانمایی اختصاص داشت و او گفت که فیلم‌نامه‌های انیمیشن از موفق‌ترین آثار سینمای کودک ماست و بهترین آثار سینمای کودک ایران نیز بر اساس داستان‌های جذاب کارتونی ساخته شده است در عین حال بخش بزرگى از سهم سینماى کودک در این حوزه را هنرمندان ارزشمندی مانند استاد فقید هنر پویانمایی هنرمند متعهد زنده یاد وجیه الله فرد مقدم نجیبانه بر دوش کشیده‌اند.
وی پس از این تحلیل تاکید کرد که با توجه به وجود مشکلات متعدد درحوزه سینماى کودک ایران به نظر می‌رسد فعالان این عرصه اعم از هنرمندان‌، منتقدان، سرمایه‌گذاران و مدیران و متولیان امور فرهنگ و هنر به ویژه مسوولان سینماى کودک دولتى و خصوصى باید در حل مشکلات و کاهش ضعف‌ها تلاش بیشتری به خرج دهند.
حاجیان‌زاده همچنین یادآور شد که تلاشى هدف‌مند و کارگشا هم‌واره از سوی کانون صورت گرفته و کانون سعی کرده هرچه در توان دارد گاه با سرمایه گذارى روى فیلم‌هاى کوتاه و گاه با تولید فیلم‌هاى بلند براى اعتلاى سینماى کودک ایران به کار گیرد.
وی اضافه کرد: این بار با برگزاری جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی نوبت بخش دیگرى ازسینماست که باید مرکز توجه ما در سیاست‌هاى سینمایى کانون قرار گیرد تا با تمرکز بر فیلم‌نامه‌ی فیلم کودک و تربیت و حمایت از فیلم‌نامه‌نویسان سینماى کودک توجه ما به بنیادهاى تولید فیلم جلب شود و کار تولید را به دستگاه‌هاى دیگر و بخش خصوصى هدایت کنیم و این را یک کار مطالعاتى سنجیده و عمیق تعیین خواهد کرد.
حاجیان‌زاده در پایان گفت: من از معاونت تولید و بخش سینمایى انتظار دارم شرایط سینماى کودک در کشور را مورد مطالعه عالمانه قرار بدهند و با استدلال‌هاى محکم مسیر فعالیت سینمایی کانون را در این مقطع تعیین و برنامه‌ریزى و زمانبندى کنند تا باز هم کانون بتواند راهنما و همراه وهم‌گامی مطمئن براى فرهنگ و هنر ایران و اصحاب آن باشد.
مهدی باقری معاون تولید کانون نیز در این مراسم که بخشی از آن به قدردانی از فرزندان زنده‌یاد وجیه‌الله فرد مقدم استاد پیشکسوت انیمیشن ایران اختصاص داشت به تجلیل از وی پرداخت و از اخلاق و رفتار و باورها و اعتقادات دینی او به عنوان یکی از ویژگی‌های شاخص این استاد انیمیشن یاد کرد و در عین حال بر نقش همسر وی - که او نیز به تازگی در گذشته است - در موفقیت‌های فرد مقدم تاکید کرد.
باقری همچنین گزارشی از مراحل برگزاری جشنواره ارایه و از حسن آقا کریمی دبیر جشنواره، طباطبایی دبیر اجرایی، همچنین علی گنج کریمی معاون سابق تولید و محمد رضا کریمی صارمی، لیلا میرهادی و هادی یقین‌لو مدیران امور سینمایی کانون در چند سال گذشته برای راه‌اندازی و برپایی این جشنواره قدردانی کرد.
وی گفت که در این دوره 598 اثر مورد بررسی قرار گرفت و از بین آن‌ها 31 فیلم‌نامه برای داوری نهایی انتخاب شد.
به گفته‌ِ وی مجموعه‌ای از فیلم‌نامه‌های برگزیده این جشنواره طی چند ماه آینده در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.
اهدای جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره و اجرای سرود توسط اعضای مرکز شماره 40 کانون تهران(مرکز فراگیر) از دیگر برنامه‌های این آیین بود.
در این مراسم علاوه بر مسوولان کانون و برگزیدگان جشنواره، چهره‌های شاخصی مانند کیانوش عیاری، فرهاد توحیدی، ابراهیم فروزش، چنگیز صیاد، عبدالله علیمراد، سید علیرضا گلپایگانی، جهانگیر الماسی، رضا فیاضی، کامپوزیا پرتوی و تعداد زیادی از دست اندرکاران حرفه‌ای سینمای ایران حضور داشتند.