ارتباط نزدیک مخاطب و نویسنده به فهم بهتر اثر کمک می‌کند

بابک نیک‌طلب در کرمانشاه ارتباط چهره به چهره و شناخت شاعران و نویسندگان را موجب درک بهتر آثار آن‌ها توسط مخاطبان دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وی در نشست ادبی دوپنجره که به نقد مجموعه شعر «خیابان خوشبخت» اختصاص داشت، با بیان این مطلب خطاب به کودکان و نوجوانان اضافه کرد: اگر می‌خواهید در کتاب‌خوانی و مطالعه موفق باشید، در صورت امکان با شاعر و نویسنده کتاب از نزدیک آشنا شوید و یا از طریق مطالعه او را خوب بشناسید تا بهتر آثارش را درک کنید و هرگز فکر نکنید که او ‌یک چهره‌ی متفاوت و جدا از دیگران است.
وی هم‌چنین به مربیان کانون توصیه کرد که شیوه‌ی مطالعه صحیح را به کودکان و نوجوانان بیاموزند تا آن‌ها از خواندن کتاب لذت ببرند و فرهنگ کتاب‌خوانی در میان آن‌ها ترویج پیدا کند.
نیک‌طلب در ادامه خطاب به اعضای حاضر در این نشست یادآور شد: من‌ هم فردی مانند خود شما هستم و دنیای من با دنیای شما خیلی متفاوت نیست، من هم دردها و دغدغه‌های موجود را می‌شناسم.
صاحب مجموعه شعر«تا خیابان خوشبخت» در رابطه با نقدهایی که از سوی «نسترن جوادنیا» عضو مرکز شماره ‌یک و «شقایق محمدی» و «شیلا فخری» اعضای مرکز شماره 2 کانون کرمانشاه عنوان شد افزود: نقدهایی که امروز شنیدم، نشان داد که مربیان کانون در این زمینه تلاش کرده و اعضای مستعد را با شیوه‌های نقد به خوبی آشنا کرده‌اند که جای قدردانی دارد.
وی هم‌چنین در مورد اتفاق‌هایی که این روزها در غزه روی داده است گفت: اگر به این اتفاق‌ها به صورت واضح و عینی در شعرهایم اشاره نکرده‌ام دلیل بر این نیست که نسبت به موضوع «غزه» بی‌تفاوت بوده‌ام و ‌یا این‌که اصلا به این موضوع فکر نکرده باشم، بلکه زاویه‌ی دید من برای نشان دادن فجایعی که در آن سرزمین روی می‌دهد، در شعرهایم متفاوت است.
نیک‌طلب تصریح کرد شاعری که برای کودکان و نوجوانان شعر می‌گوید، در واقع حرف‌های بچه‌ها‌ را بازگو می‌کند و نباید فکر کنیم که آن شاعر بچه است یا این‌که سواد کافی را ندارد چرا که خواست‌ها‌ی بچه‌ها‌ با ‌یکدیگر تفاوت دارد و قرار نیست که همه‌ی دغدغه‌ها‌ در شعر بازگو شود بلکه هر شاعری که بتواند دریچه‌ای به آن دغدغه‌ها‌ باز کند موفق‌تر است.
شاعر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد اگر قرار باشد که تمامی اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد به شعر تبدیل شود دیگر نمی‌توان به آن شعر گفت. چرا که آن چیزی که هنر و ادبیات را ماندگار می‌کند، بیان متفاوت موضوع‌های پیرامون است.
نشست ادبی «دوپنجره» با پرسش و پاسخ اعضا و شاعر میهمان ادامه پیدا کرد که در این بخش نیک‌طلب در پاسخ به این سوال که چه مقدار خود را در هنگام شعر گفتن، به جای مخاطبان می‌گذارد ، گفت: این سوال سختی است. شاعر وظیفه ندارد که همه‌ی توقع‌های بچه‌ها‌ را در شعرهایش برآورده کند. نگاه بچه‌ها‌ با نگاه شاعر ‌خیلی متفاوت نیست و نیازها مشترک است. نیازهای کودکان و نوجوانان براساس نگاه خودشان است و شاعران تلاش می‌کنند در شعرهای‌شان به دنیای کودکان نزدیک شوند.
وی درباره‌ی انتخاب نام کتاب نیز گفت: از نظر من «خیابان خوشبخت» دو ویژگی دارد. گاهی وقت‌ها‌‌ یک خانه را در خیابانی می‌خریم که درآن پاساژ، فروشگاه‌های زیبا، کتاب فروشی و... قرار دارد این‌ها باعث می‌شود ما در آن خیابان خوشبخت باشیم. اما گاهی احساس خوشبختی ما به دلیل حضور آدم‌ها‌یی است که در آن خیابان زندگی می‌کنند. مثلا چون در خیابانی خانه‌ی شهید «مطهری» قرار دارد،آن خیابان حس خوبی به او می‌دهد.
هم‌چنین در ابتدای این برنامه رضا موزونی مدیرکل کانون استان کرمانشاه ضمن عرض خیرمقدم و اشاره به میزبانی‌های کانون کرمانشاه از نویسنده‌های مختلف کودک و نوجوان گفت: نشست ادبی «دوپنجره» چند سالی است که به همت آفرینش‌های ادبی کانون اجرا می‌شود و فرصت خوبی است تا بچه‌ها‌ از نزدیک با خالق آثاری که می‌خوانند آشنا شوند.
موزونی افزود: بابک نیک طلب از شعرای خوب کشور و از جنس کانون است. از ویژگی آثار وی این است که مجموعه‌ شعرهایش، هر کدام فضای متفاوتی از ‌یکدیگر دارد و تنوع بسیار خوبی از زاویه‌ی دید در مجموعه شعر «تا خیابان خوشبخت» ارایه کرده است.
مدیرکل کانون کرمانشاه که خود از نویسندگان کودک و نوجوان است بیان داشت عنصر اصلی در شعر، خیال‌انگیزی است. همین امر مهم باعث می‌شود تا ‌یک اثر ادبی برای مخاطب دل‌چسب باشد اگر چه بسیاری از دعواها بر سر «کلمه» است و بسیاری از اختلاف‌ها به خاطر انتخاب نامناسب کلمات است که اگر نویسنده توانایی استفاده‌ی درست از کلمه‌ها را داشته باشد، اختلاف‌ها کم‌تر می‌شود.
وی در ادامه از جنگ نابرابری که در«غزه» روی داده است ابراز تاسف کرد و خاطرنشان کرد ‌یک شعر،‌ عکس، متن ادبی و... می‌تواند مظلومیت‌  مردم «غزه» را در تاریخ ماندگار ‌کند.
نشست ادبی دو پنجره،  که صبح روز 12 مرداد در مرکز فرهنگی‌هنری شماره 3  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه برپا شده بود با اهدای لوح تقدیر از سوی رضا موزونی به بابک نیک‌‌طلب شاعر میهمان پایان یافت.