نشست ادبی دوپنجره در کانون گیلان و البرز برگزار شد

نشست نقد ادبی دوپنجره با حضور بهناز ضرابی‌زاد و مریم اسلامی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و البرز برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز 20 مرداد کودکان و نوجوانان گیلانی کتاب «آخرین تکه نان» را در حضور بهناز ضرابی‌زاده نویسنده آن مورد نقد و بررسی قرار دادند.
بر اساس این گزارش ضرابی‌زاده در این نشست ادبی گفت: نشست دوپنجره ضمن برقراری ارتباط دوسویه میان اعضای کانون و نویسندگان موجب می‌شود تا کودکان و نوجوانان کتاب‌ها را به تامل، تفکر و درک بهتر مطالب مطالعه کنند و به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیز کمک می‌کند..
وی افزود: زمانی که کودکان و نوجوانان با هدف نقد و بررسی کتاب‌ها را مطالعه کنند آن را با دقت و درک بهتر می‌خوانند و نقاط ضعف و قوت کتاب را شناسایی و به نویسندگان انتقال می‌دهند ضمن این‌که کودکان می‌آموزند تا نسبت به مسایل اطراف خود در زندگی بی‌تفاوت نباشند و با نگاهی عمیق به دنبال اصلاح و تغییر باشند و این اتفاق بزرگ و ارزشمندی است که با برگزاری دوپنجره محقق می‌شود.
در این نشست اعضای کودک و نوجوان 31 مرکز فرهنگی‌هنری کانون گیلان، کتاب «آخرین تکه نان» نوشته‌ی بهناز ضرابی‌زاده ویژه گروه سنی «ب» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در مرکز مطالعه و سپس به شکل کارگاهی در 11 گروه سوال‌هایشان را از نقد ظاهری و محتوایی به صورت حضوری از نویسنده پرسیدند.
بهناز ضرابی‌زاده عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، دبیر انجمن داستان دفاع مقدس، عضو شورای کارشناسی کتاب بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.
این نشست ادبی با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان، مربیان ادبی و بیش از 100 کودک و نوجوان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون گیلان در مرکز شماره یک کانون رشت برگزار شد.
هم‌چنین مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 کانون کرج نیز روز 22 مرداد میزبان مریم اسلامی دیگر نویسنده کودک و نوجوان در نشست ادبی دوپنجره بود.
در این ویژه برنامه اعضا و مربیان مراکز کانون استان البرز به نقد و بررسی کتاب‌های «ساندویچت را با قورباغه عوض کن» و «سنجاب کم حواس» در حضور نویسنده آن پرداختند.
در ادامه و پس از خوانش و بیان نقدهای اعضا نویسنده کتاب ضمن قدردانی از ظرافت و دقت و حوصله‌ای که اعضا در خواندن و بررسی کتاب‌ها از خود نشان دادند گفت: تخصص اصلی من شعر است و همواره در استان‌های مختلف کشور حضور یافته‌ام اما امروز شور و هیجان خاصی دارم و دلیل این اشتیاق این است که تاکنون کمتر کتاب‌های داستان من مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به برخی ویژگی‌های داستان کوتاه افزود: بخش بزرگی از آن‌چه نویسندگان می‌نویسند از تجربه‌ها، علاقه، احساس ها و اتفاق های دوران کودکی آنان نشأت می‌گیرد.
اسلامی در ادامه خطاب به نوجوانان گفت اگر به نویسندگی علاقه‌مند هستید برای شروع می‌‌توانید یک دفترچه یاد‌داشت بردارید و خاطرات روزانه خود را در آن بنویسید چرا که خاطره های دوران کودکی می‌تواند بهترین موضوع برای داستان‌نویسی باشد.
در ادامه این نشست، اسلامی پس از پاسخ‌گویی به سوال های اعضا در مورد داستان «ساندویچت را با قورباغه عوض کن» بخش دوم برنامه‌ها با بیان نقدهای مکتوب اعضا در مورد داستان «سنجاب کم حواس» شروع شد.
در این بخش پس از خوانش تعدادی از نقدهای اعضا نویسنده کتاب یادآور شد: کتاب سنجاب کم حواس پایه‌ای علمی دارد و من زمانی در یک کتاب علمی خواندم که علت ازدیاد درخت‌های بلوط در یک جنگل، کم حواسی سنجاب‌هایی است که وقتی بلوط‌ها را در زمین مخفی می‌کنند فراموش می‌کنند که کجا باید آن‌ها را پیدا کنند و کم کم بلوط‌ها جوانه زده و تبدیل به درخت‌های تنومند می‌شوند و همین مساله باعث شد تا من داستان «سنجاب کم حواس» را بنویسم.
وی ادامه داد من در این کتاب تلاش کردم تأثیر استفاده از حواس پنج‌گانه را به مخاطبان یادآور شوم و به کودکانی که نسبت به وسایل خود حساس هستند بگویم که گم کردن یک شی پایان زندگی نیست.
مریم اسلامی در پایان ضمن خوانش یکی از اشعارش گفت: نگاه دقیق و نگاه کردن از زوایای مختلف از ابزارهای اصلی شاعر است و ادامه داد: من بسیار خوش حالم که در جمع کودکان البرز بودم و همیشه اعتقاد دارم که به مخاطب و سلیقه‌ها و احساس های او باید احترام گذاشت.