هفتمین جشنواره‌ی استانی شعر دفاع مقدس به کار خود پایان‌داد

هفتمین جشنواره‌ی استانی شعر دفاع مقدس در بخش کودک و نوجوان به کار خود پایان‌داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، هفتمین جشنواره‌ی استانی شعر دفاع مقدس در حالی به کار خود پایان داد که برگزیدگان خود را در بخش کودک و نوجوان شناخت.

در ابتدای این مراسم حسن معزی، مدیرکل کانون و مدیر اجرایی بخش کودک و نوجوان هفتمین جشنواره‌ی استانی شعر دفاع مقدس، ضمن سلام به روح پاک شهیدان سرفراز انقلاب اسلامی و امام شهیدان و آرزوی سرفرازی و طول عمر برای مقام معظم رهبری، حضور مهمانان را در مراسم پایانی هفتمین جشنواره‌ی استانی شعر دفاع مقدس گرامی‌داشت و گفت: امروز به خاطر عزیزانی در اینجا جمع شده‌ایم که بی‌شک تمام عزت و غرورمان را به خاطر جانفشانی‌های آنان، به رهبری امام راحل، داریم.

مدیرکل کانون که در جمع کودکان و نوجوانان سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت نسل جوان در پیشبرد اهداف انقلاب و ارزش‌هایی که به خاطر آنها شهیدان بسیاری را تقدیم کردیم، افزود: امروزه بیشتر دانشمندان ما را در زمینه‌های گوناگون جوانان تشکیل می‌دهند و شما جوانان آینده هستید و آینده از آنِ شماست و  همانطور که امام(ره) سال‌ها پیش فرمودند " امید من به شما دبستانی‌هاست " امید همه‌ی ما نیز به افتخارآفرینی شما عزیزان است.

وی سپس به مسأله‌ی جنگ ایران و عراق پرداخت و در سخنانی کوتاه عنوان‌کرد: ایران برای حفظ دین، خاک و بسیاری از ارزش‌های انسانی، به‌طور ناخواسته وارد جنگی شد که در آن دشمنان انقلاب برای درهم‌شکستن مردم ایران دست به دست هم داده‌بودند ولی هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که هم‌سن وسالان شما آنها را زمین‌گیرکنند.

مدیر اجرایی بخش کودک و نوجوان هفتمین جشنواره‌ی استانی شعر دفاع مقدس در ادامه با اشاره به 36 هزار دانش‌آموز شهید و 4 هزار معلم شهید، نقش این عزیزان را در سرنوشت جنگ غیرقابل انکار توصیف‌کرد و گفت: حتی در سیستان و بلوچستان، که از لحاظ جغرافیایی دورترین نقطه نسبت به میدان نبرد بود، معلمان با صحبت‌ها و روشن‌گری‌های خود، دانش‌آموزان را برای دفاع از همه‌ی ارزش‌های انسانی آماده می‌کردند و خود همراه آنان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام می‌شدند.

وی هم‌چنین زنده‌نگه‌داشتن یاد شهیدان سرافراز میهن را، که توصیه‌ی مقام معظم رهبری‌است، وظیفه‌ی همگان دانست و در این زمینه گفت: چه زبانی بهتر از زبان شعر و هنر برای بیان بزرگواری‌ها و جانفشانی‌های این عزیزان که برای امروز ما جان خویش را فداکردند.

معزی در پایان سخنان خود به حماسه‌ی 22 بهمن اشاره و حاضران را به شرکت گسترده در این مراسم دعوت کرد و خاطرنشان‌ساخت: با شرکت در راه‌پیمایی یک‌بار دیگر به جهانیان ثابت خواهیم‌کرد که هیچ‌کس قادر نخواهدبود ارزش‌های مارا از ما بگیرد.

پس از سخنرانی مدیرکل کانون، سرهنگ پاسدار حمزه دهقان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و مسئول ستاد برگزاری هفتمین جشنواره‌ی استانی شعر دفاع مقدس در سخنانی به بیان علت‌های وقوع جنگ پرداخت و در این‌باره گفت: پیروزی انقلاب اسلامی خشم استکبار جهانی را برانگیخت و ظالمان که منافع خود را با شعار " نه شرقی نه غربی " در خطر می‌دیدند، دست به توطئه‌های گوناگونی زدند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید و به همین‌خاطر هم بود که جنگ را پی‌ریزی کردند اما مردم و نظام در برابر آن ایستادند و دشمنان فهمیدند که دیگر چنین خیال‌های باطلی را در سر نپرورانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کودکان و نوجوانان و تأثیر آنها در جریان‌های انقلاب و بعد از آن و هم‌چنین دفاع مقدس اشاره‌کرد و افزود: کودکان و نوجوانان در مقاطع حساس انقلاب با حرکت‌های موثر خود روزهایی چون روز نوجوان و سیزدهم آبان را در تقویم انقلاب به نام خود ثبت‌کرده‌اند.

دهقان در پایان سخنان خود با نام بردن از شهید محمد هاشمی، نوجوان 13 ساله‌ی استان که در جریان آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید، و چند شهید دانش‌آموز استان، یاد و خاطره‌ی آنان را گرامی‌داشت و برای همه‌ی شهیدان آرزوی سعادت کرد.

پس از پایان سخنان مدیران کل کانون و بنیاد حفظ آثار، تعدادی از کودکان و نوجوانان، سروده‌های خود را خواندند که مورد تشویق حاضران قرارگرفت.

بخش پایانی مراسم به اهدای لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به برگزیدگان اختصاص داشت که در این بخش دو برگزیده، در بخش کودک و هشت برگزیده، در بخش نوجوان جایزه‌های خود را دریافت‌کردند.